| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Jak pracodawca może przeciwdziałać mobbingowi?

Jak pracodawca może przeciwdziałać mobbingowi?

Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać mobbingowi. Oznacza to obowiązek podjęcia odpowiednich działań zapobiegających występowaniu przemocy psychicznej w miejscu pracy. Jak powinien eliminować zaistniały już mobbing oraz pomagać jego ofiarom?

Działania i zachowania uznawane za mobbing mogą być podejmowane przez pracodawcę jak i innych pracowników. W związku z tym pracodawca powinien sam powstrzymywać się od mobbingu wobec pracowników, ale także podejmować działania, które zapobiegną stosowaniu mobbingu przez innych współpracowników, a szczególnie przez kadrę kierowniczą.

Jedną ze skuteczniejszych metod zapobiegania mobbingowi jest rozpowszechnianie informacji na jego temat wśród pracowników zarówno niższego jak i wyższego szczebla. Może się to odbywać poprzez szkolenia, seminaria, wręczanie pisemnych wyjaśnień. Duże znaczenie w tym zakresie mogą mieć także systematyczne szkolenia kadry kierowniczej i personelu z zakresu radzenia sobie z trudnymi sytuacjami zawodowymi, rozwiązywania konfliktów i zasad efektywnej komunikacji.

Polecamy serwis: Kodeks pracy

Pracodawca poprzez wprowadzenie prostej i szybkiej procedury, powinien ułatwić pracownikom możliwość uzyskania pomocy i zwracania uwag o zachowaniach mogących być mobbingiem. Można wskazać w tym celu konkretną osobę, która z ramienia pracodawcy będzie odpowiedzialna za tego rodzaju stosunki pracownicze. W zakładzie pracy może także działać stosowny organ kolegialny, który mógłby zajmować się problemem mobbingu, rozstrzygał konkretne przypadki i decydował o sankcjach dla sprawców terroru psychicznego.

Warto także zastosować odpowiednie zasady organizacji pracy, takie jak:
• określenie obowiązujących zasad współpracy między pracownikami,
• ustalenie przejrzystego układu zależności służbowej,
• jednoznaczne określenie kompetencji pracowników,
• stworzenie klarownego systemu podejmowania decyzji i przepływu informacji.

Polecamy: Na czym polega zakaz konkurencji

Warto zauważyć, że przeciwdziałanie mobbingowi jest istotne z punktu widzenia interesów pracodawcy. Powinien on pamiętać o kosztach jakie niesie ze sobą mobbing. Można tu wymienić koszty społeczne np.: obniżenie jakości pracy, złą atmosferę w zespole, zanik motywacji do pracy wśród pracowników; koszty ekonomiczne w postaci wypłaty ewentualnych odszkodowań, straty wynikające z niższej wydajności pracy, czy też koszty związane z zatrudnieniem nowego pracownika. Z drugiej strony, właściwe działania antymobbingowe mogą wpływać na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mirosław Siwiński

Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »