| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Jak pracodawca może przeciwdziałać mobbingowi?

Jak pracodawca może przeciwdziałać mobbingowi?

Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca ma obowiązek przeciwdziałać mobbingowi. Oznacza to obowiązek podjęcia odpowiednich działań zapobiegających występowaniu przemocy psychicznej w miejscu pracy. Jak powinien eliminować zaistniały już mobbing oraz pomagać jego ofiarom?

Działania i zachowania uznawane za mobbing mogą być podejmowane przez pracodawcę jak i innych pracowników. W związku z tym pracodawca powinien sam powstrzymywać się od mobbingu wobec pracowników, ale także podejmować działania, które zapobiegną stosowaniu mobbingu przez innych współpracowników, a szczególnie przez kadrę kierowniczą.

Jedną ze skuteczniejszych metod zapobiegania mobbingowi jest rozpowszechnianie informacji na jego temat wśród pracowników zarówno niższego jak i wyższego szczebla. Może się to odbywać poprzez szkolenia, seminaria, wręczanie pisemnych wyjaśnień. Duże znaczenie w tym zakresie mogą mieć także systematyczne szkolenia kadry kierowniczej i personelu z zakresu radzenia sobie z trudnymi sytuacjami zawodowymi, rozwiązywania konfliktów i zasad efektywnej komunikacji.

Polecamy serwis: Kodeks pracy

Pracodawca poprzez wprowadzenie prostej i szybkiej procedury, powinien ułatwić pracownikom możliwość uzyskania pomocy i zwracania uwag o zachowaniach mogących być mobbingiem. Można wskazać w tym celu konkretną osobę, która z ramienia pracodawcy będzie odpowiedzialna za tego rodzaju stosunki pracownicze. W zakładzie pracy może także działać stosowny organ kolegialny, który mógłby zajmować się problemem mobbingu, rozstrzygał konkretne przypadki i decydował o sankcjach dla sprawców terroru psychicznego.

Warto także zastosować odpowiednie zasady organizacji pracy, takie jak:
• określenie obowiązujących zasad współpracy między pracownikami,
• ustalenie przejrzystego układu zależności służbowej,
• jednoznaczne określenie kompetencji pracowników,
• stworzenie klarownego systemu podejmowania decyzji i przepływu informacji.

Polecamy: Na czym polega zakaz konkurencji

Warto zauważyć, że przeciwdziałanie mobbingowi jest istotne z punktu widzenia interesów pracodawcy. Powinien on pamiętać o kosztach jakie niesie ze sobą mobbing. Można tu wymienić koszty społeczne np.: obniżenie jakości pracy, złą atmosferę w zespole, zanik motywacji do pracy wśród pracowników; koszty ekonomiczne w postaci wypłaty ewentualnych odszkodowań, straty wynikające z niższej wydajności pracy, czy też koszty związane z zatrudnieniem nowego pracownika. Z drugiej strony, właściwe działania antymobbingowe mogą wpływać na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »