| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Jakie są podstawowe elementy stosunku pracy

Jakie są podstawowe elementy stosunku pracy

Kodeks pracy nie formułuje pełnej, rozwiniętej definicji pojęcia prawnego stosunku pracy. Podaje jedynie jego najważniejsze cechy.

W ogólny sposób najważniejsze cechy wskazuje art. 22 § 1 Kodeksu pracy stanowiący, że przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. W praktyce powstaje często problem zakwalifikowania danej umowy bądź jako umowy o pracę bądź jako umowy cywilnoprawnej.

Pan Jacek pracuje u Pana Tadeusza w firmie ochroniarskiej na zlecenie. Swoją pracę wykonuje na rzecz i pod kierownictwem Pana Tadeusza, co więcej to również on ustala, w którym miejscu w danym tygodniu Pan Jacek będzie pracował. Pan Tadeusz ustala również dosyć ścisłe godziny pracy. Panowie umówili się także, że wynagrodzenie za pracę będzie wypłacane raz w miesiącu. Pomimo iż Pan Jacek zatrudniony jest na zlecenie, to jednak jego praca ma wszystkie podstawowe cechy stosunku pracy i uzasadnia zatrudnienie na umowę o pracę. Pan Jacek będzie mógł wystąpić do sądu z roszczeniem uznania obecnej umowy zlecenia jako umowy o pracę.

Porównaj: Co musi a co może znaleźć się w świadectwie pracy?

Na odróżnienie stosunku pracy od cywilnoprawnego stosunku obligacyjnego nie ma większego wpływu fakt formalnego (pisemnego) zawarcia ani też nazwa zawartej umowy. Nawet jeżeli nazwiemy umowę jako zlecenie, a formalnie wszystkie cechy stosunku pracy będą świadczyły o umowie o pracę – będzie to umowa o pracę.

Istotna bowiem jest analiza danego stosunku prawnego pod kątem:

  • pozostawania pracownika w stosunku podporządkowania (służbowego i organizacyjnego),
  • wymagania osobistego spełniania świadczeń przez pracownika,
  • ponoszenia ryzyka przez pracodawcę.

Polecamy: Umowy pracownicze

Nawet jeżeli zawarta przez strony umowa zlecenie wypełnia warunki do uznania jej za umowę o pracę, to trzeba jeszcze mieć na względzie tzw. autonomię woli stron przy zawieraniu umowy. Może się bowiem zdarzyć tak, że strony chciały zawrzeć właśnie umowę zlecenie.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Rödl & Partner

Doradztwo podatkowe, prawne, biznesowe, audyt, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »