| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > W jaki sposób zawiadomić pracownika o udzieleniu kary porządkowej?

W jaki sposób zawiadomić pracownika o udzieleniu kary porządkowej?

Celem skutecznego nałożenia kary porządkowej oprócz wysłuchania pracownika niezbędne jest jeszcze zawiadomienie pracownika. Zgodnie z art. 110 Kodeksu pracy o zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie.

Wymagania tego nie może więc zastąpić informacja ustna, bowiem ustne „upomnienia” związane są z podporządkowaniem pracownika i kierowaniem przez pracodawcę procesem pracy. Pracownik musi być pisemnie poinformowany o tym, jaki konkretnie obowiązek pracowniczy naruszył (np. jakie przepisy porządkowe lub przepisy regulaminu) i w jakiej dacie nastąpiło to naruszenie. Dopełnieniem omawianego wymagania jest konieczność umieszczenia odpisu zawiadomienia o nałożeniu kary w aktach osobowych pracownika.

Istotnym obowiązkiem pracodawcy jest również zamieszczenie w omawianym zawiadomieniu informacji o prawie pracownika do zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia.

Zobacz także: Czy można zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy?

Przyjmuje się, że bez pisemnego zawiadomienia pracownika kara porządkowa nie istnieje (podobnie w przypadku braku w treści pisma wskazanych elementów koniecznych). Takie stanowisko opiera się na zasadzie nieobciążania pracownika konsekwencjami „błędów” pracodawcy. Przemawia za nim także brak kodeksowej regulacji przywrócenia terminu do wniesienia sprzeciwu w sytuacji, gdy pracownik nie został poinformowany o prawie do jego wniesienia - z czego wynika, że ustawodawca uznał niepowiadomienie pracownika o prawie sprzeciwu za równoznaczne z nienałożeniem kary porządkowej.

Polecamy serwis: Urlopy

Zastosowanie kary następuje w chwili podpisania pisma o ukaraniu, gdyż wtedy wewnętrzna wola przełożonego otrzymuje swój zewnętrzny, formalny wyraz. Natomiast z punktu widzenia skutków takiej decyzji dla pracownika istotne znaczenie ma chwila zawiadomienia go na piśmie o zastosowanej karze.

Pan Adrian został ukarany karą porządkową nagany za nieusprawiedliowne opuszczanie szkolenia językowego sponsorowanego przez pracodawcę. Pan Adrian dowiedział się jednak o tej karze od pracownicy pracującej w dziale kadr, która taką informację umieściła w jego aktach osobowych, nie dostał jednak żadnego potwierdzenia na piśmie. W takiej sytuacji należy uznać, że nałożenie kary było nieskuteczne, gdyż po pierwsze nie zostało sporządzone na piśmie a po drugie Pan Adrian nie został pouczony w jaki sposób od kary się odwołać.

reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W jakiej formie należy powiadomić pracownika o nałożeniu na niego kary porządkowej?
W jakiej formie należy powiadomić pracownika o nałożeniu na niego kary porządkowej?

PIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Alicja Moszyńska

Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK