| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > W jaki sposób zawiadomić pracownika o udzieleniu kary porządkowej?

W jaki sposób zawiadomić pracownika o udzieleniu kary porządkowej?

Celem skutecznego nałożenia kary porządkowej oprócz wysłuchania pracownika niezbędne jest jeszcze zawiadomienie pracownika. Zgodnie z art. 110 Kodeksu pracy o zastosowanej karze pracodawca zawiadamia pracownika na piśmie.

Wymagania tego nie może więc zastąpić informacja ustna, bowiem ustne „upomnienia” związane są z podporządkowaniem pracownika i kierowaniem przez pracodawcę procesem pracy. Pracownik musi być pisemnie poinformowany o tym, jaki konkretnie obowiązek pracowniczy naruszył (np. jakie przepisy porządkowe lub przepisy regulaminu) i w jakiej dacie nastąpiło to naruszenie. Dopełnieniem omawianego wymagania jest konieczność umieszczenia odpisu zawiadomienia o nałożeniu kary w aktach osobowych pracownika.

Istotnym obowiązkiem pracodawcy jest również zamieszczenie w omawianym zawiadomieniu informacji o prawie pracownika do zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego wniesienia.

Zobacz także: Czy można zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy?

Przyjmuje się, że bez pisemnego zawiadomienia pracownika kara porządkowa nie istnieje (podobnie w przypadku braku w treści pisma wskazanych elementów koniecznych). Takie stanowisko opiera się na zasadzie nieobciążania pracownika konsekwencjami „błędów” pracodawcy. Przemawia za nim także brak kodeksowej regulacji przywrócenia terminu do wniesienia sprzeciwu w sytuacji, gdy pracownik nie został poinformowany o prawie do jego wniesienia - z czego wynika, że ustawodawca uznał niepowiadomienie pracownika o prawie sprzeciwu za równoznaczne z nienałożeniem kary porządkowej.

Polecamy serwis: Urlopy

Zastosowanie kary następuje w chwili podpisania pisma o ukaraniu, gdyż wtedy wewnętrzna wola przełożonego otrzymuje swój zewnętrzny, formalny wyraz. Natomiast z punktu widzenia skutków takiej decyzji dla pracownika istotne znaczenie ma chwila zawiadomienia go na piśmie o zastosowanej karze.

Pan Adrian został ukarany karą porządkową nagany za nieusprawiedliowne opuszczanie szkolenia językowego sponsorowanego przez pracodawcę. Pan Adrian dowiedział się jednak o tej karze od pracownicy pracującej w dziale kadr, która taką informację umieściła w jego aktach osobowych, nie dostał jednak żadnego potwierdzenia na piśmie. W takiej sytuacji należy uznać, że nałożenie kary było nieskuteczne, gdyż po pierwsze nie zostało sporządzone na piśmie a po drugie Pan Adrian nie został pouczony w jaki sposób od kary się odwołać.

reklama

Ekspert:

Magdalena Golińska

aplikant radcowski

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

W jakiej formie należy powiadomić pracownika o nałożeniu na niego kary porządkowej?
W jakiej formie należy powiadomić pracownika o nałożeniu na niego kary porządkowej?

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »