| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Umowa o pracę > Co musi a co może znaleźć się w umowie o pracę?

Co musi a co może znaleźć się w umowie o pracę?

Kodeks pracy określa pewne postanowienia umowy o pracę, które muszą się znaleźć w zawieranej umowie. Oprócz jednak pewnych elementów podstawowych, pracownik i pracodawca mają prawo zamieścić w umowie każde postanowienie, na które godzą się obie strony.

Zgodnie z art. 29 Kodeksu pracy, umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:

1) rodzaj pracy,
2) miejsce wykonywania pracy,
3) wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
4) wymiar czasu pracy,
5) termin rozpoczęcia pracy.

Wymienione w tym przepisie warunki są obligatoryjne i muszą znaleźć się w umowie. Brak któregokolwiek z nich może dla pracownika stanowić podstawę do wystąpienia z roszczeniem.

Zobacz serwis: Kadry

Pracodawca i pracownik zawarli umowę o pracę, ale nie określili rodzaju takiej umowy. Pracownik ma zatem prawo wystąpienia do sądu z roszczeniem o ustalenie, że zawarta umowa jest umową na czas nieokreślony, gdyż jest ona dla pracownika najkorzystniejsza.

Ponadto, pracodawca informuje pracownika na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę, o:
1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty,
a jeżeli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy - dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Polecamy: Kiedy pracownik otrzyma dwie odprawy pieniężne?

Oprócz tych określonych kodeksowo podstawowych postanowień umownych, strony umowy mogą zawrzeć w niej praktycznie wszystko, należy jednak pamiętać o podstawowej zasadzie, że postanowienia umowy nie mogą być „gorsze” dla pracownika, niż kodeks pracy. Jeżeli zatem kodeks daje pracownikowi 26 dni urlopu, to umowa nie może tych dni ograniczyć. Nic nie stoi natomiast na przeszkodzie, aby umowa o pracę przewidziała kilka dodatkowych, płatnych dni wolnego, albo szczególne bonusy w wynagrodzeniu. Do umów o pracę stosuje się, bowiem wyrażoną w kodeksie cywilnym swobodę zawierania umów i strony, pod pewnymi ograniczeniami, mogą jej treść kształtować dowolnie.

Najczęstszym fakultatywnym postanowieniem umownym jest zakaz konkurencji.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dylewska

Prawnik w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »