| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca to popularna forma zatrudnienia. Została wprowadzona do Kodeksu pracy w 2007 roku i już cieszy się dużą popularnością. Czym charakteryzuje się telepraca? Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tą stosunkowo nową formą zatrudnienia?

Zdefiniowanie wspomnianego pojęcia, jest stosunkowo proste i wyraźnie określone w przepisach prawa pracy. Telepraca to zdalne wykonywanie obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: telefon, internet, faks. Należy jednak pamiętać , iż aby zdalne wykonywanie obowiązków, zgodnie z Kodeksem pracy, mogło zostać uznane  za telepracę, powinno łącznie spełniać trzy warunki. Praca powinna być wykonywana regularnie, poza zakładem pracy oraz przy jej wykonywaniu i przekazywaniu wyników wykorzystywane powinny być, wcześniej wspomniane, środki komunikacji elektronicznej.

Zobacz również serwis: Telepraca

Kiedy można podpisać umowę o świadczenie telepracy?

Podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, jak i w jego trakcie. Ważne, aby zawsze była to wspólna decyzja obu stron. Brak zgody pracownika nie może stanowić podstawy do zwolnienia.

Sytuacja podpisania umowy o świadczeniu zdalnej pracy, bezpośrednio po etapie rekrutacyjnym, nie budzi żadnych wątpliwości w kwestiach prawnych. Inaczej jest przy przejściu na zdalne zatrudnienie w trakcie trwania umowy. Przejście powinno nastąpić na podstawie porozumienia - nie może być to wypowiedzenie zmieniające.

Szczegółowe informacje na temat warunków stosowania telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy, a jeśli takiego nie ma, w regulaminie. Dodatkowo strony w odrębnej umowie mogą ustalić zasady i zakres ubezpieczenia oraz wykorzystywania sprzętu, jak również – w kolejnej umowie – zasady ochrony danych.

Polecamy także: Granty na telepracę

Obowiązki pracodawcy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie telepracownikowi narzędzi do wykonywania pracy: komputera, telefonu, faksu. Do pracodawcy należy również pokrycie kosztów związanych z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu. To on także zapewnia pomoc techniczną oraz ubezpieczenie sprzętu, który powinien być zgodny z wymaganiami dotyczącymi oceny zgodności.

Fakt, że pracownik wykonuje pracę zdalnie, w swoim domu, nie powoduje utraty kontroli przez pracodawcę. Pracodawca może przeprowadzić kontrolę, ale tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie bądź za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Prawa pracownika

Telepracownik, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, powinien mieć takie same prawa jak tradycyjni pracownicy w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń. Pracownik ma prawo po podjęciu telepracy, w terminie trzech miesięcy, zrezygnować z tej formy świadczenia pracy. Powinien wystąpić z wnioskiem do pracodawcy, a ten w miarę możliwości zobowiązany jest wniosek uwzględnić. Pracownik nie może być dyskryminowany z powodu podjęcia telepracy, jak również w związku z odmową jej podjęcia.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 Nr 24, poz. 141z późn. zm.)

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK