| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca to popularna forma zatrudnienia. Została wprowadzona do Kodeksu pracy w 2007 roku i już cieszy się dużą popularnością. Czym charakteryzuje się telepraca? Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tą stosunkowo nową formą zatrudnienia?

Zdefiniowanie wspomnianego pojęcia, jest stosunkowo proste i wyraźnie określone w przepisach prawa pracy. Telepraca to zdalne wykonywanie obowiązków służbowych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej: telefon, internet, faks. Należy jednak pamiętać , iż aby zdalne wykonywanie obowiązków, zgodnie z Kodeksem pracy, mogło zostać uznane  za telepracę, powinno łącznie spełniać trzy warunki. Praca powinna być wykonywana regularnie, poza zakładem pracy oraz przy jej wykonywaniu i przekazywaniu wyników wykorzystywane powinny być, wcześniej wspomniane, środki komunikacji elektronicznej.

Zobacz również serwis: Telepraca

Kiedy można podpisać umowę o świadczenie telepracy?

Podpisanie umowy o świadczenie telepracy może nastąpić zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, jak i w jego trakcie. Ważne, aby zawsze była to wspólna decyzja obu stron. Brak zgody pracownika nie może stanowić podstawy do zwolnienia.

Sytuacja podpisania umowy o świadczeniu zdalnej pracy, bezpośrednio po etapie rekrutacyjnym, nie budzi żadnych wątpliwości w kwestiach prawnych. Inaczej jest przy przejściu na zdalne zatrudnienie w trakcie trwania umowy. Przejście powinno nastąpić na podstawie porozumienia - nie może być to wypowiedzenie zmieniające.

Szczegółowe informacje na temat warunków stosowania telepracy powinny zostać określone w układzie zbiorowym pracy, a jeśli takiego nie ma, w regulaminie. Dodatkowo strony w odrębnej umowie mogą ustalić zasady i zakres ubezpieczenia oraz wykorzystywania sprzętu, jak również – w kolejnej umowie – zasady ochrony danych.

Polecamy także: Granty na telepracę

Obowiązki pracodawcy

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie telepracownikowi narzędzi do wykonywania pracy: komputera, telefonu, faksu. Do pracodawcy należy również pokrycie kosztów związanych z instalacją, eksploatacją i konserwacją sprzętu. To on także zapewnia pomoc techniczną oraz ubezpieczenie sprzętu, który powinien być zgodny z wymaganiami dotyczącymi oceny zgodności.

Fakt, że pracownik wykonuje pracę zdalnie, w swoim domu, nie powoduje utraty kontroli przez pracodawcę. Pracodawca może przeprowadzić kontrolę, ale tylko za zgodą pracownika, wyrażoną na piśmie bądź za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.

Prawa pracownika

Telepracownik, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, powinien mieć takie same prawa jak tradycyjni pracownicy w zakresie nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkoleń. Pracownik ma prawo po podjęciu telepracy, w terminie trzech miesięcy, zrezygnować z tej formy świadczenia pracy. Powinien wystąpić z wnioskiem do pracodawcy, a ten w miarę możliwości zobowiązany jest wniosek uwzględnić. Pracownik nie może być dyskryminowany z powodu podjęcia telepracy, jak również w związku z odmową jej podjęcia.

Zadaj pytanie: Forum Kadry

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 1974 Nr 24, poz. 141z późn. zm.)

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »