| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Czym jest praca świadczona w formie telepracy?

Czym jest praca świadczona w formie telepracy?

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.


Forma wykonywania pracy przez telepracę została wprowadzona w ubiegłym roku. W obecnych kryzysowych czasach cieszy się ona coraz większym zainteresowaniem. Pracodawcy pozwala zatrudnić pracowników po niższych kosztach, odpadają mu wydatki związane z wyposażeniem miejsca pracy pracownika, bowiem pracownik pracuje w pracy. Dla pracowników telepraca daje możliwość zatrudnienia grupie pracowników wyłączonej z rynku pracy poprzez zobowiązania rodzinne lub niepełnosprawność.

Telepraca nie jest nowym rodzajem zatrudnienia, lecz jedną z form wykonywania pracy – świadczenia pracy na odległość. Ma takie same cechy jak tradycyjny stosunek pracy: odpłatność, osobiste świadczenie, podporządkowanie.

Wniosek oświadczenie w formie telepracy może złożyć zarówno pracowni jak i pracodawca. W miarę możliwości pracodawca powinien się przychylić do wniosku pracownika.

Zobacz: Jaki wpływ ma pracodawca na sposób pracy telepracownika?

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do zawarcia porozumienia, pracodawca określa warunki stosowania telepracy w regulaminie. Uwzględnia przy tym ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.

Jeżeli u danego pracodawcy nie działają zakładowe organizacje związkowe, warunki stosowania telepracy określa pracodawca w regulaminie, po konsultacji z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę poza zakładem pracy i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownik jest tak samo pracownikiem, jak osoby wykonujące pracę w siedzibie przedsiębiorcy. Pracownik nie może być w jakikolwiek sposób dyskryminowany z powodu podjęcia pracy w formie telepracy, jak również odmowy podjęcia takiej pracy.

Telepraca może zostać wprowadzona na dwa sposoby. Po pierwsze przy zawieraniu umowy o pracę lub w trakcie trwania zatrudnienia.

Telepracownik kontaktuje się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej:

  • telefon,
  • Internet,
  • wideofon,
  • telefaks.

Zobacz serwis: Telepraca

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Latkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »