| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Telepraca sposobem na kryzys

Telepraca sposobem na kryzys

Pracodawcy w dobie kryzysu zastanawiają się jak racjonalnie obniżyć koszty funkcjonowania swoich firm. Czy zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest korzystne dla pracodawcy? Jakie skutki zatrudnienia jako telepracownika stoją po stronie zatrudnianego?

Kim jest pracownik?

W myśl przepisów kodeksu pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Tym samym osoby zatrudnione na umowę o dzieło lub umowę zlecenia, nie są pracownikami mimo, że wykonują określoną pracę. Wiąże się to również z ograniczeniem przywilejów, które przysługują pracownikom.

Pojęcie telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który regularnie wykonuje pracę poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną (telepraca) oraz przekazuje pracodawcy wyniki pracy.

Umowa pracodawcy z telepracownikiem

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym miedzy pracodawcą i zakładową organizacją związkową, w przypadku gdy u pracodawcy działa kilka zakładowych organizacji związkowych – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

Gdyby u pracodawcy nie działały zakładowe organizacje związkowe, wówczas warunki stosowania telepracy określa się w regulaminie sporządzanym przez pracodawcę. Określenie warunków powinno odbyć po konsultacjach z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym przez pracodawcę.

Zobacz: Jak można rozpocząć telepracę?

Telepracownik

Uzgodnienie miedzy stronami umowy o pracę, że praca będzie wykonywana w warunkach telepracy może nastąpić w momencie zawarcia umowy o pracę lub w trakcie trwania zatrudnienia.

Pracodawca nie może zmusić pracownika do świadczenia swojej pracy w warunkach telepracy.

W trakcie zatrudnienia zmiana warunków pracy na telepracę może nastąpić na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Jeżeli pracownik wystąpi z wnioskiem o świadczenie pracy w formie telepracy, pracodawca w miarę możliwości powinien wniosek uwzględnić. Nie oznacza to jednak, że pracodawca wyrazi zgodę na taką zmianę.

Zobacz serwis: Zatrudnienie

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bogusz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »