| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Jak można rozpocząć telepracę

Jak można rozpocząć telepracę

Pracownik może stać się telepracownikiem albo przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Nie jest możliwe powierzenie wykonywania pracy w formie telepracy na podstawie wypowiedzenia zmieniającego.

Rozpoczęcie telepracy

Istnieją dwie możliwości ustalenia pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, że praca świadczona przez pracownika, jest telepracą. W przypadku pierwszej opcji, czyli gdy pracownik zostaje telepracownikiem przy zawieraniu umowy o pracę, w takiej umowie musi się znaleźć zapis, że pracownik będzie wykonywał pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W drugim przypadku, gdy pracownik staje się telepracownikiem w trakcie zatrudnienia, zmiana warunków wykonywania pracy, na telepracę, może nastąpić na mocy porozumienia stron, z inicjatywy pracownika lub pracodawcy. Przy czym pracodawca powinien, w miarę możliwości, uwzględnić wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy.

Zobacz także: Zawarcie umowy o telepracę

Co warto wiedzieć rozpoczynając telepracę

Po pierwsze należy ustalić, czym jest telepraca. Telepraca jest to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Telepracownik wykorzystując środki komunikacji elektronicznej przekazuje pracodawcy wyniki swojej pracy.  

W przypadku, kiedy pracownik jest faktycznie zatrudniony w warunkach określonych w Kodeksie pracy, jako warunku telepracy, to należy do niego stosować przepisy o telepracownikach, nawet jeśli pracodawca i pracownik nie zawarli porozumienia o stosowaniu telepracy.

Jeśli świadczenie pracy w formie telepracy nie odpowiada pracownikowi lub pracodawcy to mogą z takiej formy świadczenia pracy zrezygnować. W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, zarówno pracownik, jak i pracodawca mają prawo wystąpić z wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.

Telepracownik jest pracownikiem, z tym wyjątkiem, że świadczy on swoją pracę w inny sposób niż reszta pracowników. W związku z tym powinien być traktowany na równi z innymi pracownikami. Nie można go pomijać przy premiach, podwyżkach, czy awansach. Ponadto pracodawca powinien umożliwiać telepracownikowi,  przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, z zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej.

Pracodawca ma również inne obowiązki wobec telepracownika. Po pierwsze musi dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do wykonywania pracy w formie telepracy. Po drugie pracodawca ma obowiązek ubezpieczyć sprzęt, który dostarcza telepracownikowi. Po trzecie musi pokryć koszty związane z instalacja, serwisem, eksploatacja i konserwacja sprzętu. A po czwarte musi zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu.

Zobacz także: Czym jest praca świadczona w formie telepracy?

Podstawa prawna: Kodeks pracy

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wioletta Małota

Konsultant Międzykulturowy i HR, Executive Mentor &Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »