| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Zatrudnienie > Telepraca > Jaki wpływ ma pracodawca na sposób pracy telepracownika?

Jaki wpływ ma pracodawca na sposób pracy telepracownika?

Dla menedżerów przyzwyczajonych do tego że w każdej chwili widzą i kontrolują wszystkich swoich podwładnych, telepracownik to niepokojąca odmiana. Jaki wpływ ma zatem pracodawca i jego przedstawiciel na telepracownika i system jego pracy?

Pracodawca może w pewnym zakresie kontrolować sprzęt który wykorzystuje telepracownik, miejsce jego pracy pod kątem warunków bhp, ilość czasu pracy lub jej efekty.

Telepracownik i sprzęt

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć telepracownikowi niezbędny do wykonywania telepracy sprzęt, ubezpieczyć go i pokryć wszelkie koszty związane z jego instalacją, serwisem i eksploatacją. Powinien także zapewnić telepracownikowi pomoc techniczną i niezbędne szkolenia w zakresie obsługi sprzętu. Jednakże pracodawca i telepracownik mogą określić w odrębnej umowie, iż do wykonywania telepracy wykorzystywany będzie sprzęt stanowiący własność telepracownika. W takim przypadku strony określają zakres ubezpieczenia i zasady wykorzystywania takiego sprzętu, a pracodawca wypłaca telepracownikowi ekwiwalent pieniężny, uwzględniający normy zużycia sprzętu i jego ceny rynkowe.

Przeczytaj również: Zawarcie umowy o telepracę

Telepracownik i bhp

W przypadku świadczenia telepracy w ramach stosunku pracy istotne jest wskazanie w umowie nie tylko rodzaju pracy, ale także miejsca i czasu jej wykonywania. Domowe stanowisko pracy powinno uwzględniać warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, związane zwłaszcza z pracą telepracownika za pomocą komputera, skanera, kopiarki itp. Miejsce to należy przygotować i poddawać stosownej kontroli. Chodzi głównie o to, iż tacy pracownicy nie podlegają bieżącej kontroli (jak to ma miejsce w zakładzie pracy), a nowoczesne zarządzanie odnosi się nie tyle do procesów pracy, ile do jej rezultatów. Ramowe Porozumienie w sprawie telepracy z 16.7.2002 r. – obowiązujące w Unii Europejskiej oraz w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego – akcentuje konieczność przestrzegania przez pracodawcę prywatności pracownika i zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Kodeks pracy, implementując to Porozumienie, zastrzega, że jeśli telepracownik pracuje w domu, dostęp do miejsca wykonywania telepracy podlega wcześniejszemu powiadomieniu i zależy od wyrażenia zgody przez telepracownika.

Telepracownik i czas pracy

W telepracy kontrola pracy pracownika może przybrać następujące formy:

  • elektroniczna – polegająca na mierzonym czasie pracy telepracownika, zatrudnionego przy stanowisku komputerowym,
  • sformalizowana – polegająca na badaniu stopnia realizacji wyznaczonych celów (zadań),
  • rynkowa – oznacza analizę efektów pracy danego telepracownika (np. usług na danym rynku).

Polecamy serwis: Urlopy

Istotną rolę odgrywa ustalenie sposobu wynagradzania telepracowników. Takim sposobem może być np. wynagrodzenie za liczbę zrealizowanych zleceń lub zadań w określonym czasie, i to w wysokości porównywalnej do poborów otrzymywanych za podobne usługi wykonywane w normalnych warunkach. Natomiast to sam telepracownik decyduje: kiedy i jak dużo czasu poświęci na realizację przydzielonych mu zadań. Poza tym pracodawca powinien opracować zasady przyznawania dodatkowego wynagrodzenia lub dodatkowych innych świadczeń za dodatkową pracę lub za zwiększenie jej jakości i produktywności, a także za czas udokumentowanej choroby uniemożliwiającej domową pracę.

Fragment pochodzi z książki „Prawo pracy. 4 wydanie 2011” Andrzeja Patulskiego (red.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Waldemar Żuchowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »