| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wypowiedzenie > Świadectwo pracy > Świadectwo pracy - termin wydania

Świadectwo pracy - termin wydania

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym zatrudnienie u konkretnego pracodawcy. Dokument ten zawiera szereg informacji, od rodzaju wykonywanej pracy, wymiaru etatu, okresu trwania umowy, trybu rozwiązania oraz wielu innych informacji niezbędnych w celu ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Jaki jest termin wydania świadectwa pracy?

W przypadku umów „okresowych”, czyli umowy zawartej na okres próbny, na czas określony, na czas wykonywanej pracy, wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić w ostatnim dniu ich trwania, chyba że zatrudnienie jest kontynuowane na podstawie kolejnej umowy o pracę, a pracownik nie wystąpił o wydanie świadectwa pracy.

Jeżeli pracownik pozostaje w stosunku pracy u tego samego pracodawcy na podstawie następujących po sobie umów, takich jak: umowy na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonywanej określonej pracy, świadectwo pracy powinno obejmować zakończone okresy pracy na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z nich. W tym przypadku świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu 24 miesięcy i jego wydanie jest obligatoryjne, jeśli umowy o pracę uległy już rozwiązaniu. Natomiast jeśli rozwiązanie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, to świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania takiej umowy.

W przypadku zakładu pracy zatrudniającego sporą liczbę pracowników, konieczność wydawania świadectw pracy w dniu upływu 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej umowy „okresowej” jest ogromną trudnością. W praktyce wydanie świadectwa pracy pracownikowi, a przynajmniej jego przygotowanie, następuje od razu, po każdej zakończonej umowie zawartej: na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonywanej pracy.

Kiedy wydajemy świadectwo pracy?

Świadectwo pracy na żądanie pracownika

Pracownik może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. W takim przypadku pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia zgłoszonego żądania, które powinno mieć formę pisemną. Pracownik musi pamiętać, że wydanie świadectwa pracy jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku zakończonego stosunku pracy. Nie ma możliwości wydania świadectwa pracy pracownikowi, którego umowa o pracę trwa.

Odpis a sprostowanie świadectwa pracy

Kopia świadectwa pracy jest przechowywana w aktach osobowych pracownika. Pracownik lub osoba przez niego upoważniona może wnioskować o wydanie odpisu świadectwa pracy w przypadku zgubienia lub zniszczenia tego dokumentu lub w każdym innym przypadku, jeśli pracownik uzasadni złożenie wniosku o wydanie odpisu. Pracodawca nie musi wyrazić zgody na wydanie odpisu świadectwa pracy, co może skutkować wniesieniem przez pracownika pozwu do sądu. W praktyce odpisem jest kopia oryginalnie wydanego świadectwa pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Oworuszko

Dyrektor Finansowy LeasePlan

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »