| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wypowiedzenie > Świadectwo pracy > Świadectwo pracy - termin wydania

Świadectwo pracy - termin wydania

Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym zatrudnienie u konkretnego pracodawcy. Dokument ten zawiera szereg informacji, od rodzaju wykonywanej pracy, wymiaru etatu, okresu trwania umowy, trybu rozwiązania oraz wielu innych informacji niezbędnych w celu ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Jaki jest termin wydania świadectwa pracy?

W przypadku umów „okresowych”, czyli umowy zawartej na okres próbny, na czas określony, na czas wykonywanej pracy, wydanie świadectwa pracy powinno nastąpić w ostatnim dniu ich trwania, chyba że zatrudnienie jest kontynuowane na podstawie kolejnej umowy o pracę, a pracownik nie wystąpił o wydanie świadectwa pracy.

Jeżeli pracownik pozostaje w stosunku pracy u tego samego pracodawcy na podstawie następujących po sobie umów, takich jak: umowy na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonywanej określonej pracy, świadectwo pracy powinno obejmować zakończone okresy pracy na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z nich. W tym przypadku świadectwo pracy wydaje się w dniu upływu 24 miesięcy i jego wydanie jest obligatoryjne, jeśli umowy o pracę uległy już rozwiązaniu. Natomiast jeśli rozwiązanie umowy o pracę nawiązanej przed upływem 24 miesięcy przypada po upływie tego terminu, to świadectwo pracy wydaje się w dniu rozwiązania takiej umowy.

W przypadku zakładu pracy zatrudniającego sporą liczbę pracowników, konieczność wydawania świadectw pracy w dniu upływu 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej umowy „okresowej” jest ogromną trudnością. W praktyce wydanie świadectwa pracy pracownikowi, a przynajmniej jego przygotowanie, następuje od razu, po każdej zakończonej umowie zawartej: na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonywanej pracy.

Kiedy wydajemy świadectwo pracy?

Świadectwo pracy na żądanie pracownika

Pracownik może w każdym czasie żądać wydania świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. W takim przypadku pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy w ciągu 7 dni od dnia zgłoszonego żądania, które powinno mieć formę pisemną. Pracownik musi pamiętać, że wydanie świadectwa pracy jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku zakończonego stosunku pracy. Nie ma możliwości wydania świadectwa pracy pracownikowi, którego umowa o pracę trwa.

Odpis a sprostowanie świadectwa pracy

Kopia świadectwa pracy jest przechowywana w aktach osobowych pracownika. Pracownik lub osoba przez niego upoważniona może wnioskować o wydanie odpisu świadectwa pracy w przypadku zgubienia lub zniszczenia tego dokumentu lub w każdym innym przypadku, jeśli pracownik uzasadni złożenie wniosku o wydanie odpisu. Pracodawca nie musi wyrazić zgody na wydanie odpisu świadectwa pracy, co może skutkować wniesieniem przez pracownika pozwu do sądu. W praktyce odpisem jest kopia oryginalnie wydanego świadectwa pracy.

reklama

Ekspert:

Donata Hermann-Marciniak

Specjalistka z zakresu Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Kadry i Płace na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.

Zdjęcia

Świadectwo pracy - termin wydania. / Fot. Fotolia
Świadectwo pracy - termin wydania. / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »