| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wypowiedzenie > Świadectwo pracy > Odszkodowanie w razie niewydania świadectwa pracy

Odszkodowanie w razie niewydania świadectwa pracy

Naruszenie przez pracodawcę prawa pracownika do otrzymania w przepisanym terminie właściwie sporządzonego świadectwa pracy może spowodować powstanie szkody po stronie pracownika. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje roszczenie o odszkodowanie.

Ciężar dowodu spoczywać będzie na pracowniku. Musi on wykazać: niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązku pracodawcy do wydania świadectwa pracy (za wadliwe świadectwo pracy należy uznać takie, które nie odpowiada w swej treści powołanym wyżej przepisom), fakt powstania po stronie pracownika szkody oraz związek przyczynowy między działaniem lub zaniechaniem pracodawcy a powstaniem szkody.

Porównaj: W jaki sposób pracodawca może naruszyć obowiązek wydania świadectwa pracy

Szkoda pracownika polegać może przede wszystkim na niemożności podjęcia nowego zatrudnienia wskutek braku możliwości legitymowania się prawidłowo wystawionym świadectwem pracy. Jednym ze sposobów udowodnienia szkody przez pracownika może być przedłożenie przez niego dokumentu lub oświadczenia potencjalnego nowego pracodawcy, stwierdzającego, że pracownik nie został u niego zatrudniony z powodu nieokazania lub okazania świadectwa pracy określonej treści. Szkodę może pracownik także udowodnić poprzez wykazanie, że podejmował próby uzyskania nowego zatrudnienia zgodnie z jego kwalifikacjami, a pomimo tego pracy nie uzyskał, mimo że nie istniały żadne inne przeszkody oprócz wadliwego świadectwa pracy, które odmowę zatrudnienia mogłyby spowodować.

Wysokość odszkodowania za niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy może jednakże nie pokryć całej szkody poniesionej rzeczywiście przez pracownika, gdyż jest ono ograniczone do wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z tego powodu, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni. W cytowanym przepisie chodzi o wynagrodzenie, które pracownik mógłby otrzymywać, gdyby został zatrudniony u innego pracodawcy po okazaniu prawidłowo wystawionego świadectwa pracy. Dlatego też, za podstawę obliczenia odszkodowania należy przyjąć potencjalne wynagrodzenie, jakie pracownik otrzymywałby u nowego pracodawcy, nie zaś wynagrodzenie otrzymywane u dotychczasowego pracodawcy, wobec którego wystąpił z roszczeniem odszkodowawczym.

Polecamy serwis: Kodeks Pracy

Szkoda pracownika może również wynikać z faktu, iż nie był on w stanie przedłożyć świadectwa pracy w urzędzie pracy, co jest warunkiem jego zarejestrowania jako bezrobotnego i otrzymania zasiłku dla bezrobotnych.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

3 Z Kancelaria Radcy Prawnego Izabela Odziemiec

ekspert z zakresu prawa pracy i prawa cywilnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »