| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Wysokość wynagrodzenia > Jak podnieść efektywność wynagradzania?

Jak podnieść efektywność wynagradzania?

Temat wynagrodzeń budzi wiele emocji i powszechne zainteresowanie zarówno pracowników, dla których stanowi główną korzyść z pracy, jak i samych pracodawców z uwagi na wysoki koszt, jaki stanowią wynagrodzenia w kosztach operacyjnych przedsiębiorstwa, sięgając nawet 85 proc.

Jasna komunikacja i rozumienie zasad, jakimi kierują się firmy przy decyzjach o wynagradzaniu, podnosi akceptację pracowników dla struktury wynagrodzeń, ich poziomu i wpływa na postrzeganie przez pracowników powiązania pomiędzy ich wkładem pracy a tym, jak są wynagradzani. Oczywiście największe kontrowersje wzbudza komunikowanie poziomu wynagrodzeń. Intuicyjnie czujemy, że nie ma nic złego w tym, aby mówić o zasadach, co absolutnie nie oznacza, że firmy radzą sobie z komunikowaniem zasad wynagradzania.

Korekta nieprawidłowo naliczonego i wypłaconego wynagrodzenia

Komunikacja wynagrodzeń to nie tylko informacja o tym, ile zarabiają inni, to także informacje o tym, ile ja sam mam i mogę zarobić. Aby pracownicy mogli docenić swojego pracodawcę i jego inwestycję, ważne jest, aby rozumieli oni i znali wartość całkowitego wynagrodzenie, jakie otrzymują. Komunikacja wynagrodzeń to także informacja o tym, jakimi zasadami rządzi się moje wynagrodzenie, z czego wynikają takie, a nie inne decyzje w tym zakresie.

Informowanie pracowników

To, jak wiele jest do poprawy w obszarze komunikacji, potwierdzają same osoby odpowiedzialne za politykę wynagradzania, jak również pracownicy, którzy relatywnie negatywnie oceniają ten obszar. Wydaje się, że większość pracowników nie rozumie tego, jak są wynagradzani oraz jakie czynniki wpływają na wybór przez organizację konkretnego programu wynagradzania. Większość pracowników nie dostrzega lub nie docenia wartości wynagrodzeń, w tym świadczeń, jakie dostarcza im pracodawca. W ich oczach wynagrodzenie postrzegane jest przez pryzmat gotówki, którą otrzymują. W badaniach globalnych Hay Group z 2013 roku aż 2/3 organizacji oceniło swoją komunikację wynagrodzeń jako nieefektywną. Dotyczy to nawet organizacji wyróżnianych mianem Most Admired przez magazyn „Fortune”. Z kolei z innych badań Hay Group realizowanych w Polsce wynika, że ok. 45 proc. firm twierdzi, iż pracownicy nie potrafią wymienić wszystkich elementów wchodzących w skład swojego wynagrodzenia, a jedynie ok. 20 proc. respondentów uważa, że taki sprawdzian w postaci określenia ich wartości przyniósłby pozytywny skutek. Jeśli zatem pracownicy nie mają podstawowych informacji na temat swojego pakietu wynagrodzenia, to trudno oczekiwać, że rozumieją, z czego ono wynika i mogą świadomie podejmować działania, które np. pozwolą im otrzymać podwyżkę czy premię. Przecież wynagrodzenie to nie tylko forma zapłaty za pracę, to także narzędzie informujące o tym, co jest dla firmy istotne i co będzie ona doceniała.

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2015 r.

reklama

Autor:

Partner zarządzający w Exellon, konsultantka, interim menedżer i trener HR, doktorantka w SGH oraz wykładowca na wyższych uczelniach, ewelina.rypina-cywinska@exellon.pl

Źródło:

Personel i Zarządzanie

Zdjęcia

Jak podnieść efektywność wynagradzania? / Fot. Fotolia
Jak podnieść efektywność wynagradzania? / Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »