| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Wynagrodzenie zasadnicze > Czy pracodawca ma obowiązek terminowego wypłacania wynagrodzenia pracownikom?

Czy pracodawca ma obowiązek terminowego wypłacania wynagrodzenia pracownikom?

Pracodawca ma obowiązek wypłacania wynagrodzenia pracownikowi w określonym terminie. Termin wypłaty wynagrodzenia powinien być stały i z góry określony.

Pracownik wykonujący pracę na rzecz pracodawcy ma prawo domagać się od niego wynagrodzenia. Również pracodawca otrzymujący wynagrodzenie od pracownika, ma obowiązek wypłaty mu wynagrodzenia.

Wynagrodzenie pracodawca powinien wypłacać co najmniej raz w miesiącu. Przy czym nie musi to być miesiąc kalendarzowy.

Termin wypłaty wynagrodzenia określany jest przez pracodawcę w:

  • układzie zbiorowym pracy,
  • regulaminie wynagrodzenia,
  • umowie o pracę.

Zobacz: Wynagrodzenie młodocianych a nieobecność w szkole

Pracodawca określając termin wypłaty wynagrodzenia musi wskazać konkretną dat, np. 7 dnia miesiąca po miesiącu, z który przysługuje wynagrodzenie.

Wynagrodzenie pracownik powinien otrzymywać co najmniej raz w miesiącu. Oznacza to, że istnieje możliwość wypłaty wynagrodzenia częściej. Wypłata wynagrodzenia za okresy krótsze jest dopuszczalna, jeśli jest to korzystne dla pracownika.

Wynagrodzenie wypłacane miesięcznie pracodawca musi wypłacane za miesiąc z dołu, niezwłocznie po ustaleniu pełnej wysokości.

Wynagrodzenie musi zostać pracownikowi wypłacone nie później niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego, po miesiącu w którym pracownik zyskał prawo do wynagrodzenia.

W przypadku, kiedy dzień wypłaty wynagrodzenia przypada na dzień wolny od pracy, wynagrodzenie należy wypłacić przed dniem wypłaty wynagrodzenia.

Zobacz: Wynagrodzenie za podróż służbową

Wynagrodzenie nie w terminie

Nieterminowe wypłacanie pracownikowi wynagrodzenia wiąże się z koniecznością wypłaty odsetek ustawowych.

Wypłata odsetek za nieterminową wypłatę wynagrodzenia przysługuje niezależnie, od tego, czy:

  • pracownik nie poniósł żadnej szkody powodu opóźnienia,
  • opóźnienie było spowodowane okolicznościami, na które pracodawca nie miał wpływu.

Pracownik, który poniósł szkodę w wyniku wypłaty wynagrodzenia w innym niż z góry określonym terminie może wnieść o odszkodowanie.

Niewypłacenie w terminie wynagrodzenia pracownikowi jest wykroczeniem przeciwko prawom pracowniczym.

Trudności finansowe nie usprawiedliwiają niewypłaceni pracownikom wynagrodzenia w terminie.

Zobacz serwis: Wynagrodzenie zasadnicze

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »