| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Wynagrodzenie zasadnicze > Potwierdzenie odbioru wynagrodzenia pracowniczego

Potwierdzenie odbioru wynagrodzenia pracowniczego

Sposób wypłaty wynagrodzenia pracownikom może normować układ zbiorowy pracy, regulamin wynagrodzenia bądź indywidualnie umowa o pracę. Jeżeli takie uregulowania obowiązują u danego pracodawcy to nimi w pierwszej kolejności należy się kierować.

Nie ma natomiast przepisu mówiącego wprost o konieczności podpisania przez pracownika odbioru wynagrodzenia. Z art. 86 kodeksu pracy, który normuje reguły wypłacania wynagrodzenia, wynika jedynie, iż zasadą jest wypłata gotówki do rąk pracownika, chyba że pracownik na wypłatę wynagrodzenia w innej formie wyrazi zgodę na piśmie lub gdy tak stanowi układ zbiorowy pracy. Artykuł ten nie wskazuje, iż pracownik musi podpisać odbiór wynagrodzenia.

Wiadomo jednak, że do kodeksu pracy w sprawach nieuregulowanych stosujemy kodeks cywilny. Zgodnie zatem z art. 462 kodeksu cywilnego w związku z art. 463 kodeksu cywilnego, pracodawca wypłacając wynagrodzenie (czyli spełniając świadczenie) może żądać od pracownika pokwitowania, a gdy ten odmówi, może powstrzymać się od świadczenia albo złożyć kwotę wynagrodzenia do depozytu sądowego.

Pani Kasia odmówiła pracodawcy pokwitowania odbioru wynagrodzenia wypłacanego jej do rąk własnych. Pracodawca nie wypłacił jej zatem wynagrodzenia. Pani Kasia złożyła do sadu pozew o wypłatę wynagrodzenia i wprawdzie sąd nakazał jego wypłatę, to jednak wskazał, że pracodawca nie miał obowiązku jego wypłacania w przypadku, gdy Pani Kasia odmówiła pokwitowania.

Potwierdzenie przez pracownika odbioru wynagrodzenia może mieć znaczenie dowodowe. Nie można bowiem wykluczyć, iż na przykład w przypadku konfliktu na linii pracodawca - pracownik, ten ostatni wystąpi na drogę sądową o wypłatę wynagrodzenia. Pomimo rzetelnego i terminowego regulowania należności pracowniczych, pracodawca który nie będzie dysponował podpisem pracownika poświadczającym odbiór wynagrodzenia, może w takiej sytuacji mieć duże trudności z udowodnieniem faktu wypłacenia pracownikowi pensji.

Polecamy serwis: Urlopy

Odrębną kwestią jest obowiązek pracodawcy prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. W zakresie tej dokumentacji mieści się także dokumentacja dotycząca odbioru wynagrodzenia za pracę. Pracodawca zakłada i prowadzi odrębnie dla każdego pracownika imienną kartę (listę) wypłacanego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą. Prawidłowo prowadzona dokumentacja nie musi w każdym przypadku zawierać podpisów pracownika. Tak dzieje się przykładowo w przypadku wypłaty wynagrodzenia w innej formie niż gotówką, np. przelewem na rachunek bankowy pracownika. Natomiast w wypadku gdy pracownik otrzymuje wypłatę gotówką, wydaje się, iż fakt ten powinien być potwierdzony jego podpisem. Brak takiego podpisu może wskazywać sądowi nieprawidłowości w prowadzonej dokumentacji. Nie będzie wystarczające zaznaczanie przez pracodawcę na liście nazwisk pracowników, który z nich otrzymał wypłatę.

Zobacz także: Wynagrodzenie za czas dyżuru

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o.

Profesjonalny Wywiad Gospodarczy „Skarbiec” Sp. z o.o. – spółka zależna Kancelarii Prawnej Skarbiec R. Nogacki Sp.K. specjalizuje się w rozwiązaniach z zakresu szeroko rozumianego wywiadu i kontrwywiadu biznesowego skierowanych głównie do średnich i dużych firm.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK