| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Premie i nagrody > Czym jest premia i kiedy przysługuje pracownikowi?

Czym jest premia i kiedy przysługuje pracownikowi?

Premia jest dodatkowym składnikiem wynagrodzenia pracownika. Nie może zastąpić zasadniczej pensji wypłacanej przez pracodawcę. Uzyskanie prawa do premii jest uzależnione od spełnienia określonych kryteriów. Zasady premiowania w firmie powinny być precyzyjnie określone w stosownym regulaminie.

Premia stanowi część wynagrodzenia pracownika. Może przysługiwać na podstawie:

  • przepisów ustawy,
  • układu zbiorowego pracy,
  • regulaminu wynagrodzenia,
  • regulaminu premiowania,
  • umowy o pracę.

Należy odróżnić premię od nagrody. Nagroda to świadczenie pieniężne, które pracodawca może, ale nie musi wypłacić pracownikowi. Pracownik nie może więc domagać się od pracodawcy nagrody.

29.90 złPodróże służbowe - Raporty INFOR - PDF

Często mylnie świadczenia wypłacane przez pracodawcę mają nazwę premii zamiast nagrody lub odwrotnie. Nazwa świadczenia pieniężnego może być pomocna, ale o tym czy pracownik otrzymuje premię czy nagrodę decyduje charakter świadczenia.

Otrzymanie premii zależy od spełnienia przez pracownika przesłanek przewidzianych w regulaminie premiowania, czy w umowie o pracę, dotyczących zasad premiowania. Natomiast nagroda, jest to środek dyscyplinujący. Pracownik nie musi spełniać określonych przesłanek, aby otrzymać nagrodę. Zależy to od uznania pracodawcy. Pracodawca ma swobodę w wypłacaniu nagrody. Dlatego często nagrodę nazywa się premią uznaniową.

Premia przysługuje pracownikowi po spełnieniu przez nie niego określonych wymogów. Po wypełnieniu ich pracodawca musi wypłacić pracownikowi premię. W przypadku, kiedy pracownik spełni wymagania niezbędne do otrzymania premii, a pracodawca premii mu nie udzieli, pracownik ma prawa zażądać premii.

Zobacz serwis: Odprawy

Premia regulaminowa

Regulamin premiowania to akt prawny o charakterze generalnym (dotyczy pracowników, a nie jednego pracownika). Regulamin przewiduje warunki , których spełnienie daje pracownikowi prawo do premii. Pracodawca ma obowiązek wypłacić premię.

Watro przypomnieć, iż zasady premiowania pracowników mogą być także określone przez układ zbiorowy pracy, czy umowę o pracę.

Warunki przyznawania premii powinny być jasno i czytelnie określone w przepisach obowiązujących u pracodawcy.

Wysokość premii może być określana:

  • sposób stały przez podanie określonej kwoty pieniężnej,
  • przez podanie procentu od wynagrodzenia,
  • przez oznaczenie minimalnej i maksymalnej kwoty w formie tzw. widełek.

W regulaminie premiowania lub w innym akcie zawierającym zasady przyznawania premii, mogą być zawarte przesłanki pozytywne i negatywne otrzymania premii.

Spełnienie przesłanek pozytywnych powoduje, że pracownik nabywa praw do premii. Do takich przesłanek możemy zaliczyć:

  • przepracowanie przez pracownika roku bez żadnych naga i upomnień,
  • sprzedaż w określonym czasie określonej liczby produktów.

Zobacz serwis: Wynagrodzenie

Natomiast przesłanki negatywne mogą wpływać na zmniejszenie wysokości premii lub nawet na nie przyznanie jej w ogóle. Możemy wskazać następujące przesłanki negatywne:

  • spóźnienia do pracy,
  • wcześniejsze wyjścia z pracy,
  • nieusprawiedliwiona nieobecność.

Premia regulaminowa stanowi dodatkowy składnik wynagrodzenia za pracę. Nigdy nie może stanowić wynagrodzenia podstawowego.

Zobacz serwis: Kadry

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ26
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

Krzysztof Kłosowski

Prawnik, doradca podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem Infor.pl »