| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wynagrodzenie > Ochrona wynagrodzenia > Zatrudnienie u pracodawcy który zaprzestał prowadzenia działalności

Zatrudnienie u pracodawcy który zaprzestał prowadzenia działalności

Jesteś zatrudniony u pracodawcy, który zaprzestał prowadzenia działalności? Jeżeli odpowiedziałeś twierdząco na powyższe pytanie, pozytywna może okazać się dla Ciebie informacja, że nowelizacja ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (dalej „nowelizacja”) zapewnia ochronę pracowników przed niewypłacalnymi pracodawcami poprzez umożliwienie wypłaty zaliczek na poczet świadczeń pracownikom zatrudnionym przez pracodawcę, który zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej przez Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Istotne zmiany dla pracowników

Dzięki nowelizacji niewypłacalność pracodawcy będzie zachodziła również, jeżeli nastąpi niezaspokojenie roszczeń pracowniczych z powodu braku środków finansowych w przypadku faktycznego zaprzestania działalności przez pracodawcę, trwającego dłużej niż dwa miesiące. Upływ tego dwumiesięcznego terminu jest datą wystąpienia niewypłacalności.

Wypłata zaliczki na wniosek

W przypadku zaistnienia niewypłacalności, kierownik Biura Terenowego Funduszu na wniosek pracownika wypłaca zaliczkę na poczet niezaspokojonych przez pracodawcę roszczeń pracowniczych, w kwocie niezaspokojonych roszczeń, jednak nie wyższej niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu wypłaty zaliczki.

Pracownik jest zobowiązany złożyć we wniosku oświadczenie, że pozostaje w stosunku pracy z danym pracodawcą, musi wskazać rodzaj i wysokość niezaspokojonych roszczeń pracowniczych oraz uprawdopodobnić fakt wystąpienia niewypłacalności pracodawcy lub dowieść faktu złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości.

Zobacz: Odsetki za nieterminową wypłatę wynagrodzenia

Jeśli ponownie zaistnieje niewypłacalność w odniesieniu do danego pracodawcy, przepisy dotyczące zaspokajania roszczeń ze środków Funduszu nie znajdą powtórnego zastosowania do tych samych pracowników w zakresie tych samych roszczeń.

Świadczenia z Funduszu będzie mógł otrzymać pracownik, którego roszczenia z tego tytułu powstały od dnia 1 października 2006 roku z powodu braku środków finansowych w przypadku faktycznego zaprzestania działalności przez pracodawcę, trwającego dłużej niż dwa miesiące.

Znaczenie nowelizacji

Nowelizacja rozwiązuje z jednej strony bardzo istotny problem pracowników, którzy byli zatrudnieni przez pracodawcę, który faktycznie zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej, nie regulując należności pracowniczych, z drugiej zaś strony jest ona również korzystna dla pracodawców, gdyż zapewnia ochronę ich byłym pracownikom, zwłaszcza że niekiedy zaprzestanie działalności to wynik zaistniałych nieprzewidzianych okoliczności i powstaje bez winy pracodawców. Nowelizacja weszła w życie w dniu 19 lutego 2010 r.

Zobacz serwis: Ochrona wynagrodzenia

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Saveinvest Sp. z o.o.

http://www.grunttozysk.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »