| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Korzyści z zatrudniania osób powyżej 50 roku życia

Korzyści z zatrudniania osób powyżej 50 roku życia

Pracodawca, który zatrudnia osobę bezrobotną powyżej 50. roku życia może liczyć na korzyści prawno-finansowe, m.in. zwolnienie ze składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, czy dofinansowanie do jej wynagrodzenia.

Zatrudnianie osób po 50. roku życia niesie ze sobą korzyści prawno-finansowe, wynikające z kodeksu pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Należy do nich m.in. zwolnienie ze składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Jak podaje warszawski radca prawny Leszek Chmielewski, w przypadku przyjęcia do pracy osoby po 50. roku życia, pracodawca lub inna jednostka organizacyjna nie płaci składek na Fundusz Pracy przez okres 12 miesięcy. Warunkiem jest, aby taki pracownik w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pozostawał w ewidencji bezrobotnych Powiatowego Urzędu Pracy. Powierzenie stanowiska kobiecie, która ma więcej niż 55 lat, bądź mężczyźnie w wieku starszym, niż 60 lat, bezterminowo znosi obowiązek odprowadzania za takie osoby składek na Fundusz Pracy.

– Podobnie jest w przypadku opłat na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zapewniając etat bezrobotnemu w wieku powyżej 50. roku życia, przedsiębiorca uzyskuje zwolnienie ze składek na FGŚP na okres roku. Przesłanką do zastosowania wyżej wymienionej ulgi jest posiadanie przez osobę zatrudnioną statusu bezrobotnej w okresie 30 dni przed zatrudnieniem. Jeżeli firma przyjmuje do pracy kobietę, która ukończyła 55 lat, lub mężczyznę w wieku co najmniej 60 lat, zyskuje stałe prawo do niepłacenia tych świadczeń – mówi serwisowi agencyjnemu MondayNews, Leszek Chmielewski.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

– Zatrudniając osobę bezrobotną powyżej 50. roku życia, skierowaną przez Powiatowy Urząd Pracy, pracodawca ma prawo oczekiwać dofinansowania do jej wynagrodzenia. Wówczas zawierana jest umowa pomiędzy Starostwem Powiatowym, a daną firmą. Jak wyjaśnia ekspert, starosta ma prawo przyznać refundację w wysokości do 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego. W przypadku pracownika w przedziale wiekowym 50-60 lat, takie dofinansowanie przysługuje na rok. Jeśli zatrudniony ma więcej, niż 60 lat, to jest ono przyznawane na okres do 24 miesięcy – dodaje Leszek Chmielewski.

Po zakończeniu okresu dofinansowania ze Starostwa Powiatowego istnieje obowiązek podtrzymania zatrudniania pracownika. Jeśli środki były przyjmowane przez rok, to ma on zapewnioną pracę przez kolejnych 6 miesięcy, a jeżeli wsparcie trwało dwa lata, wówczas przysługuje mu etat przez następnych 12 miesięcy. Gdyby okres zatrudnienia został skrócony z winy pracodawcy, zachodzi obowiązek zwrócenia całej otrzymanej kwoty wraz z odsetkami powstałymi od momentu dofinansowania pierwszego wynagrodzenia. W przypadku utrzymania zatrudnienia przez pracodawcę przez cały okres dofinansowania oraz przynajmniej połowę wymaganego okresu dodatkowego, firma zwraca 50% kwoty otrzymanej refundacji.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Forum Od-nowa

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »