| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Korzyści z zatrudniania osób powyżej 50 roku życia

Korzyści z zatrudniania osób powyżej 50 roku życia

Pracodawca, który zatrudnia osobę bezrobotną powyżej 50. roku życia może liczyć na korzyści prawno-finansowe, m.in. zwolnienie ze składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, czy dofinansowanie do jej wynagrodzenia.

Zatrudnianie osób po 50. roku życia niesie ze sobą korzyści prawno-finansowe, wynikające z kodeksu pracy, ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Należy do nich m.in. zwolnienie ze składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Jak podaje warszawski radca prawny Leszek Chmielewski, w przypadku przyjęcia do pracy osoby po 50. roku życia, pracodawca lub inna jednostka organizacyjna nie płaci składek na Fundusz Pracy przez okres 12 miesięcy. Warunkiem jest, aby taki pracownik w okresie 30 dni przed zatrudnieniem pozostawał w ewidencji bezrobotnych Powiatowego Urzędu Pracy. Powierzenie stanowiska kobiecie, która ma więcej niż 55 lat, bądź mężczyźnie w wieku starszym, niż 60 lat, bezterminowo znosi obowiązek odprowadzania za takie osoby składek na Fundusz Pracy.

– Podobnie jest w przypadku opłat na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zapewniając etat bezrobotnemu w wieku powyżej 50. roku życia, przedsiębiorca uzyskuje zwolnienie ze składek na FGŚP na okres roku. Przesłanką do zastosowania wyżej wymienionej ulgi jest posiadanie przez osobę zatrudnioną statusu bezrobotnej w okresie 30 dni przed zatrudnieniem. Jeżeli firma przyjmuje do pracy kobietę, która ukończyła 55 lat, lub mężczyznę w wieku co najmniej 60 lat, zyskuje stałe prawo do niepłacenia tych świadczeń – mówi serwisowi agencyjnemu MondayNews, Leszek Chmielewski.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

– Zatrudniając osobę bezrobotną powyżej 50. roku życia, skierowaną przez Powiatowy Urząd Pracy, pracodawca ma prawo oczekiwać dofinansowania do jej wynagrodzenia. Wówczas zawierana jest umowa pomiędzy Starostwem Powiatowym, a daną firmą. Jak wyjaśnia ekspert, starosta ma prawo przyznać refundację w wysokości do 50% minimalnego wynagrodzenia krajowego. W przypadku pracownika w przedziale wiekowym 50-60 lat, takie dofinansowanie przysługuje na rok. Jeśli zatrudniony ma więcej, niż 60 lat, to jest ono przyznawane na okres do 24 miesięcy – dodaje Leszek Chmielewski.

Po zakończeniu okresu dofinansowania ze Starostwa Powiatowego istnieje obowiązek podtrzymania zatrudniania pracownika. Jeśli środki były przyjmowane przez rok, to ma on zapewnioną pracę przez kolejnych 6 miesięcy, a jeżeli wsparcie trwało dwa lata, wówczas przysługuje mu etat przez następnych 12 miesięcy. Gdyby okres zatrudnienia został skrócony z winy pracodawcy, zachodzi obowiązek zwrócenia całej otrzymanej kwoty wraz z odsetkami powstałymi od momentu dofinansowania pierwszego wynagrodzenia. W przypadku utrzymania zatrudnienia przez pracodawcę przez cały okres dofinansowania oraz przynajmniej połowę wymaganego okresu dodatkowego, firma zwraca 50% kwoty otrzymanej refundacji.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

mgr. inż. Bogumił Leśniewski

Specjalista ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »