| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Ponowne przeliczenie przyznanej emerytury na wniosek zainteresowanego

Ponowne przeliczenie przyznanej emerytury na wniosek zainteresowanego

Emeryturę można ponownie przeliczyć wyłącznie na wniosek zainteresowanego. Warto to uczynić, gdyż dodatkowy staż czy zarobki uzyskiwane już po przyznaniu świadczenia mogą wpłynąć na wyższą emeryturę.

Można również przeliczyć emerytury przyznane na nowych zasadach. Wprowadzone zmiany w zakresie ustalania kapitału początkowego oznaczają, że część osób może liczyć na wyższe emerytury – przede wszystkim kobiety przebywające na urlopach wychowawczych przed 1999 rokiem i absolwenci studiów wyższych.

Przeliczenie emerytury nie następuje z urzędu, ale dopiero na wniosek samego zainteresowanego. Powinno być w nim wyraźnie zaznaczone, o jakie dokładnie przeliczenie wnioskujemy, dodatkowo – jeśli trzeba – należy dołączyć odpowiednie dokumenty. Przy niekorzystnym przeliczeniu nie będzie przyznawana niższa emerytura. Tutaj zasada jest prosta – automatycznie będzie wypłacana ta korzystniejsza kwota.

Przy przeliczeniu ze względu na staż pracy, konieczne będą świadectwa pracy, zaświadczenie o kontynuowaniu zatrudnienia lub – jeśli zależy nam na przeliczeniu podstawy wymiaru – wysokość zarobku określoną na druku ZUS Rp-7. Łatwiej jest przy przeliczaniu nowych emerytur. Wówczas doliczamy tylko składki, dlatego wystarczy złożyć wniosek o przeliczenie składek bez żadnych dokumentów – wskazuje Wiesława Lempska.

ZUS ma 60 dni od wyjaśnienia ostatniej niezbędnej okoliczności do podjęcia decyzji. Może trwać to krócej, ale dużo zależy od liczby składanych wniosków do oddziałów ZUS-u. Cały proces przebiegnie sprawniej, jeśli wcześniej wnioskujący zadba o przygotowanie odpowiednich dokumentów, często również jeszcze w trakcie kariery zawodowej.

Nie zostawiajmy wyliczenia kapitału początkowego na ostatni moment. Pracodawcy mogą upaść, firmy zostać likwidowane, a dokumentacja przekazywana jest do archiwów, więc może nastąpić jej zniszczenie czy zgubienie. Teoretycznie nie powinno się to zdarzyć, ale takie jest życie. Dlatego powinniśmy jak najszybciej zgromadzić dokumentację historii pracy z wykazaniem wysokości zarobków w poszczególnych latach, a po drugie, powinniśmy te dokumenty przekazać do ZUS-u dla wyliczenia kapitału początkowego – podkreśla Jeremi Mordasewicz.

Zadaj pytanie na FORUM!

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Comperia.pl

Porównywarka finansowa nr 1

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »