| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii

Płaca minimalna dla kierowców w Norwegii

Od lipca 2015 r. w Norwegii będą obowiązywały nowe przepisy w sprawie płacy minimalnej dla kierowców. Płaca minimalna będzie obowiązywała także kierowców zagranicznych kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony. Stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 korony norweskie za godzinę.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zaproponuje Norwegom spotkanie bilateralne w sprawie mających wejść w życie od 1 lipca przepisów o płacy minimalnej dla kierowców w tym kraju - poinformował PAP rzecznik prasowy resortu Piotr Popa.

Przepisy o płacy minimalnej w Norwegii mają wejść w życie 1 lipca. Płaca minimalna będzie obowiązywała zarówno kierowców norweskich, jak i zagranicznych, kierujących pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej pow. 3,5 tony, w tym również autobusami. Norweska stawka minimalna dla kierowców ma wynosić 158,32 korony norweskie za godzinę (czyli około 74 złotych). Stawka minimalna jest wyższa niż ta zaproponowana w Niemczech. W ocenie MIR norweskie przepisy o płacy minimalnej wpisują się w niepokojący trend stanowienia przepisów o znamionach narzędzi chroniących lokalnych przewoźników drogowych przed międzynarodową konkurencją.

Rzecznik prasowy resortu Piotr Popa wskazał, że Norwegia, będąc stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym(EOG), jest prawnie zobowiązana do przestrzegania swobód rynku wewnętrznego Unii Europejskiej. W sprawach budzących niepokój strony porozumienia o EOG (w tym państwa członkowskie UE) dysponują narzędziami konsultacyjnymi oraz prawnymi, włącznie ze skargą do Trybunału Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu.

Rekomendowany produkt: 100 pytań o wynagrodzenia w 2015 r. (książka)

Popa zaznaczył, że w ostateczności, w razie stwierdzenia naruszenia przez Norwegię zobowiązań prawnych wynikających z porozumienia o EOG, Polska jest gotowa do podjęcia wszelkich dostępnych kroków proceduralno-prawnych w celu rozstrzygnięcia sprawy.

Zapewnił, że resort analizuje przyjęte w Norwegii nowe przepisy o płacy minimalnej, jest również w kontakcie z przewoźnikami. „Pełna ocena zgodności prawa norweskiego ze swobodami rynku wewnętrznego UE będzie możliwa po wydaniu stosownych rozporządzeń wykonawczych” – zaznaczył Popa.

Prezes zrzeszenia międzynarodowych przewoźników drogowych w Polsce Jan Buczek powiedział PAP, że przypadek Norwegii jest bardziej skomplikowany niż niemiecki. „W odniesieniu do neoprotekcjonistycznych działań państw Unii Europejskiej Polska ma szansę obrony za pośrednictwem instytucji unijnych, w przypadku Norwegii, która nie jest członkiem UE, sytuacja jest trudniejsza” – podkreślił Buczek.

Zadaj pytanie: FORUM

Dodał, że niezbędne jest w tej sytuacji zapewnienie dla całego międzynarodowego transportu drogowego równych warunków działania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Company-logos.co

Katalog firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »