| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Przepisy w sprawie podróży służbowych kierowców - wniosek do TK

Przepisy w sprawie podróży służbowych kierowców - wniosek do TK

Polscy pracodawcy złożyli wniosek do TK o zbadanie zgodności z konstytucją przepisów w sprawie podróży służbowych kierowców. Które przepisy uważają za niekonstytucyjne?

Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" uważa, że nieprecyzyjne przepisy ws. należności za podróże służbowe kierowców mogą spowodować masową upadłość firm przewozowych. Związek złożył wniosek do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie tych przepisów.

Związek Pracodawców "Transport i Logistyka Polska" (TLP) złożył wniosek do TK ws. niekonstytucyjności niektórych przepisów: ustawy o czasie pracy kierowców, Kodeksu pracy oraz dwóch rozporządzeń ministra pracy w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Jak mówił w czwartek na konferencji prasowej przewodniczący TLP Maciej Wroński, zgodnie z obowiązującą ustawą o czasie pracy kierowców każde zadanie służbowe polegające na wykonaniu przewozu drogowego to podróż służbowa. W regulacji określono ponadto, że kierowcy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z tą podróżą, ustalane na zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Z kolei te przepisy - jak tłumaczył - odwołują się do dwóch rozporządzeń wykonawczych ministra pracy dotyczących ustalania należności za podróż dla pracowników sfery budżetowej.

Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

"Nieprecyzyjne przepisy pozwalają na różną ich interpretację. Konieczność posługiwania się przez pracodawców branży transportu drogowego zasadami określonymi dla innej grupy zawodowej i wynikające z tego rozbieżności w orzecznictwie sądowym (…) spowodowały konieczność zajęcia stanowiska w tej sprawie przez Sąd Najwyższy w czerwcu 2014 r." – podkreślił Wroński.

Sąd Najwyższy w swojej uchwale uznał, że zapewnienie przez pracodawcę miejsca do spania kierowcy w kabinie pojazdu nie jest równoznaczne z zapewnieniem bezpłatnego noclegu. Oznacza to, że kierowcy mogą domagać się wypłat ryczałtu za nocleg.

Wroński podkreślił, że uchwała SN otworzyła kierowcom drogę do masowych roszczeń o wypłatę ryczałtów - za trzy lata wstecz. "Konieczność wypłaty tych świadczeń może spowodować masową upadłość przedsiębiorstw wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe" - ocenił. Wysokość takich roszczeń to przeciętnie 50 tys. zł dla kierowcy, a łączna ich wysokość może sięgnąć do 2017 r. nawet 2 mld zł - szacuje przewodniczący TLP.

Zadaj pytanie na FORUM

Wroński zauważył, że "to zagrożenie zbiegło się w czasie z innymi groźnymi w skutkach zdarzeniami dla jego branży - kryzysem w przewozach na rynki wschodnie oraz wprowadzaniem w Niemczech ustawy o płacy minimalnej".

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »