| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Łatwiejszy przepływ informacji pomiędzy polskim a australijskim ZUS-em

Łatwiejszy przepływ informacji pomiędzy polskim a australijskim ZUS-em

Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisał porozumienie ramowe z jego australijskim odpowiednikiem, na mocy którego poprawi się jakość usług i rozwój elektronicznej wymiany informacji między obiema instytucjami. W Australii żyje przeszło 200 tys. Polaków.

W ramach realizacji zapisów dotyczących koordynacji zabezpieczenia społecznego w krajach UE/EFTA oraz umów o zabezpieczeniu społecznym podpisanych przez Polskę z krajami spoza Unii Europejskiej, bardzo istotna jest dbałość o jakość współpracy pomiędzy poszczególnymi instytucjami przy obsłudze spraw emerytalno-rentowych.

Polecamy również: Przejście na emeryturę

Porozumienie podpisane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z Australian Department of Human Services (Australijski Departament Służby Ludności) jest szczególnie cenne, przede wszystkim ze względu na odległość dzielącą oba kraje, a także biorąc pod uwagę liczebność tamtejszej Polonii. Dokument będzie podstawą do dalszych, bardziej szczegółowych uzgodnień dotyczących znoszenia kolejnych formalnych barier w obsłudze klientów.

- Rozpoczęliśmy już prace nad pierwszym z porozumień wykonawczych, dotyczącym elektronicznej wymiany informacji o zgonach świadczeniobiorców - mówi Andrzej Szybkie. Znacząco przyśpieszy to procedurę kontroli uprawnień, która obecnie prowadzona jest w formie papierowej oraz odciąży wielu klientów w potwierdzaniu dalszego prawa do świadczeń. Zmniejszy się więc również zakres spraw, w wyjaśnianie których ZUS musi angażować klientów zamieszkałych w Australii.

Polecamy serwis: Emerytury i renty

Kolejnym etapem będą ustalenia dotyczące wzajemnego przekazywania wniosków emerytalno-rentowych. Tu również liczymy, że pliki elektroniczne zastąpią dotychczas stosowane formularze papierowe. - Czas od złożenia przez klienta papierowego wniosku o świadczenia z ZUS w instytucji australijskiej, do momentu przekazania go do ZUS, jest dość długi i wynika m.in. ze znacznej odległości między krajami. Forma elektroniczna wyeliminuje ten problem - dodaje. Ponadto, jak podkreśla wicedyrektor Szybkie, dzięki porozumieniu sprawy emerytalno-rentowe będą załatwiane przy mniejszym zaangażowaniu samych Klientów.

Rezultatem planowanych projektów ma być również, w dalszej perspektywie, redukcja kosztów administracyjnych, a także zwiększenie wydajności współpracy. Oznacza to przyśpieszanie i usprawnienie obsługi świadczeniobiorców po obu stronach globu.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: ZUS

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »