| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Porozumienie w sprawie projektu dyrektywy wykonawczej dotyczącej delegowania pracowników

Porozumienie w sprawie projektu dyrektywy wykonawczej dotyczącej delegowania pracowników

Komitet stałych przedstawicieli rządów państw członkowskich w Brukseli (COREPER I) zaakceptował porozumienie osiągnięte w sprawie projektu dyrektywy wykonawczej dotyczącej delegowania pracowników.

Projekt dyrektywy

Prace nad projektem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie egzekwowania dyrektywy 96/71/WE dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług - posiedzenie Coreper I w dniu 5 marca br. Komitet stałych przedstawicieli rządów państw członkowskich w Brukseli (COREPER I) zaakceptował porozumienie osiągnięte podczas tzw. trilogów w sprawie projektu dyrektywy wykonawczej dot. delegowania pracowników. Dla przyjęcia dyrektywy wymagane jest, aby osiągnięte porozumienie zostało jeszcze oficjalnie zaakceptowane Radę, i Parlament Europejski.

Prace nad projektem dyrektywy trwały od marca 2012 r., a z uwagi na jego złożoność oraz stawiane przed nim cele był on przedmiotem szczególnego zainteresowania wielu podmiotów. Polska od początku negocjacji konsekwentnie dążyła, aby dyrektywa gwarantowała odpowiednią ochronę praw pracowników delegowanych, a jednocześnie zapewniała przedsiębiorcom swobodne świadczenie usług z wykorzystaniem instytucji delegowania.

Zobacz również serwis: Praca tymczasowa

Nowe rozwiązania

Osiągnięte porozumienie w sposób zrównoważony uwzględnia powyższy cel. Projekt porozumienia przewiduje m.in. rozwiązania służące ocenie rzeczywistego delegowania i zapobieganiu nadużyciom (art. 3), lepszemu dostępowi do informacji (art. 5), współpracy administracyjnej (art. 6), określa zasady stosowania środków kontrolnych i wymagań administracyjnych (art. 9), stosowania odpowiedzialności solidarnej (art. 12), a także wprowadza przepisy dotyczące transgraniczne egzekwowanie grzywien i kar administracyjnych (rozdział VI).

Odpowiedzialność solidarna

Przyjęte na posiedzeniu Coreper I porozumienie uwzględnia rozwiązania zaakceptowane przez Radę w Podejściu ogólnym ( z dnia 9 grudnia 2013 r.). Tak jak wcześniej sygnalizowaliśmy zmianie nie uległo brzmienie art. 12 co oznacza, iż wprowadzenie instytucji odpowiedzialności solidarnej przez państwa członkowskie będzie miało charakter dobrowolny, podobnie jak to ma miejsce w chwili obecnej. Jedynie w sektorze budowlanym państwa będą musiały wprowadzić szczególne rozwiązania, tj. odpowiedzialność solidarną albo inne, odpowiednie środki wykonawcze, zgodne z przepisami prawa krajowego i prawa unijnego (obligatoryjna odpowiedzialność ma dotyczyć wyłącznie bezpośrednich podwykonawców);

Środki kontrolne i wymogi administracyjne

Utrzymany został mechanizm stosowania i ewentualnego wprowadzania środków kontrolnych i wymogów administracyjnych (art. 9). Wprowadzono jedynie pewne modyfikacje dot. niektórych środków i wymogów. Oznacza to, że nie zmieniła się zasada, iż nowe środki mogą być wprowadzane, gdy dotychczasowe są niewystarczające. Ponadto zachowano wymóg ich proporcjonalności i zasadności. Państwa członkowskie muszą informować o środkach Komisję Europejską, która ma obowiązek ich monitorowania oraz regularnego przedstawiania Radzie sprawozdań w tym zakresie.

Polecamy także: Rozliczanie podróży służbowych pracowników

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Meclik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »