| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Stopa bezrobocia w grudniu niższa niż przewidywano

Stopa bezrobocia w grudniu niższa niż przewidywano

Stopa bezrobocia w grudniu wyniosła 13,4 procent - wynika z szacunków resortu pracy. Była niższa o 0,2 punktu procentowego niż w listopadzie - poinformował minister Władysław Kosiniak Kamysz.

Bezrobocie w grudniu wzrosło najwolniej od 2007 roku - poinformowało Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Stopa bezrobocia wyniosła 13,4%. Jeszcze na początku ubiegłego roku ekonomiści prognozowali, że może to być nawet 14-15%.

W urzędach pracy w końcu grudnia zarejestrowanych było 2 157,9 tys. osób bezrobotnych. W porównaniu do listopada ich liczba wzrosła o 41,8 tys. Grudniowy wzrost był zdecydowanie słabszy niż w ubiegłym roku. Wówczas w grudniu przybyło 78,7 tys. bezrobotnych. - To najniższy wzrost od 2007 roku. Daje to nadzieję, że najgorsze na rynku pracy jest już za nami i nadchodzi wyczekiwane od miesięcy ożywienie - powiedział minister pracy i polityki społecznej Władysław Kosiniak-Kamysz.

Polecamy serwis: Zatrudnianie i zwalnianie

Stopa bezrobocia na koniec grudnia wyniosła 13,4% i była o 0,2 pp. wyższa niż w listopadzie. To najniższy wzrost wskaźnika bezrobocia w grudniu od 2008 roku. W ubiegłym roku był on ponad dwukrotnie wyższy i wyniósł 0,5 pp. W grudniu 2009 i 2010 roku stopa bezrobocia zwiększyła się o 0,7 pp.

- Po 4 latach rosnącego bezrobocia wreszcie mamy wyhamowanie. Na koniec 2013 roku stopa bezrobocia wyniosła tyle samo, co w końcu 2012 roku. Dla porównania rok wcześniej wzrost sięgnął blisko 1 pp. Tegoroczny wynik jest lepszy od prognoz nawet najbardziej optymistycznych ekonomistów i ekspertów od rynku pracy. Jeszcze na początku zeszłego roku oczekiwali oni wzrostu stopy bezrobocia do 14-15% - powiedział minister Kosiniak-Kamysz.

W grudniu pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 46 tys. wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej. To o 28% więcej niż rok temu, kiedy było to 36 tys. W całym 2013 roku urzędy pozyskały 874 tys. ofert pracy i aktywizacji zawodowej, o 87 tys. więcej niż w 2012 roku.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródło: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK