| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Bezpłatne poradnictwo prawne

Bezpłatne poradnictwo prawne

Bezpłatne poradnictwo prawne i obywatelskie rozwija się w Polsce w sposób rozproszony od kilkunastu lat przede wszystkim w oparciu o aktywność organizacji pozarządowych i niektórych instytucji publicznych. Trwają prace nad kompleksowym wprowadzeniem darmowych porad prawnych dla obywateli.

- Polska jest jednym z ostatnich krajów Unii Europejskiej, w którym kompleksowy system darmowych porad prawnych dla obywateli jeszcze nie został wdrożony - powiedział minister Władysław Kosiniak-Kamysz, otwierając konferencję "Bezpłatne poradnictwo prawne i obywatelskie w Polsce. Propozycja rozwiązań instytucjonalno-prawnych oraz założeń polityki państwa". - Dlatego ten projekt jest tak ważny.

Projekt systemowy „Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce” jest realizowany od grudnia 2011 r. Liderem projektu jest Departament Pożytku Publicznego MPiPS, a partnerami: INPRIS – Instytut Prawa i Społeczeństwa, Związek Biur Porad Obywatelskich, Fundacja Uniwersyteckich Poradni Prawnych oraz Instytut Spraw Publicznych.

Zobacz również: Procedury kadrowe

Poradnictwo prawne i obywatelskie rozwija się w Polsce w sposób rozproszony od kilkunastu lat przede wszystkim w oparciu o aktywność organizacji pozarządowych i niektórych instytucji publicznych. - Porady są udzielane m.in. w ośrodkach pomocy społecznej - przypomniał minister Kosiniak-Kamysz. - Jest to inny wymiar pomocy, nie ograniczający się do wydawania decyzji, ale wskazujący, jak się odnaleźć w rzeczywistości administracyjnej czy jak właściwie wypełnić wniosek lub formularz.

Opracowano trzy koncepcje działania systemu porad. Pierwsza, stworzona przez ekspertów INPRIS, zakłada, że do korzystania z porad uprawnione byłyby osoby spełniające kryterium dochodowe. System powstałby w oparciu o samorząd lokalny na szczeblu powiatu. Nad całością sprawowałaby pieczę Rada Pomocy Prawnej, o silnych i szerokich kompetencjach.

Koncepcja druga, przygotowana przez ekspertów Związku Biur Porad Obywatelskich, zakłada powszechny dostęp do poradnictwa. Odpowiedzialny za ten system, oraz jego monitoring, byłby Minister Pracy i Polityki Społecznej, w ramach zadań pomocy społecznej. Część z nich mogłaby zostać zlecona organizacji pozarządowej. Ministra wspierałaby Rada Pomocy Prawnej i Obywatelskiej.

Polecamy także serwis: Kodeks pracy

Trzecia koncepcja powstała w Instytucie Spraw Publicznych. W jej myśl powszechne i bezpłatne byłyby jedynie usługi podstawowe, zaś dodatkowe, takie jak edukacja prawna i obywatelska, rzecznictwo czy mediacja wymagałyby spełnienia dodatkowych kryteriów. Tu również odpowiedzialnym byłby minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, powołujący Agencję Poradnictwa Prawnego i Obywatelskiego.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Bogusz

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »