Ponadto, sposobem na polepszenie aktualnej sytuacji mogłoby być również pogłębienie współpracy między EURES-em a bardziej efektywnymi od PSZ prywatnymi podmiotami specjalizującymi się w aktywizacji zawodowej, w tym również transgranicznej.
- ułatwianie przejścia od edukacji do zatrudnienia
Przy dobrze prosperujących edukacji i rynku pracy, przejście z jednego etapu do drugiego powinno być naturalnym następstwem. Biorąc jednak pod uwagę aktualną sytuację osób młodych, występującą także w Polsce, Komisja wskazała, że należy skupić uwagę na reformach programów kształcenia i szkolenia zawodowego, które pozwolą na zdobycie umiejętności mających kluczowe znaczenie na rynku pracy.
reklama
reklama
Polecamy również: Jakie błędy popełniają młodzi na rynku pracy?
Konfederacja Lewiatan popiera działania mające ma celu lepsze dopasowanie form kształcenia do kompetencji potrzebnych do wejścia i utrzymania się na rynku pracy. Warto, śladem państw kształcących młodzież dwutorowo (teoretycznie i praktycznie), wprowadzić w innych krajach Unii więcej szkoleń w formie przyuczenia do zawodu i podnoszenia jakości nauki poprzez praktykę. Dlatego, Lewiatan wspiera rozpoczęcie działań przez europejski sojusz na rzecz przygotowania zawodowego w celu poprawy jakości i dostępności programów przyuczania do zawodu.
Lewiatan popiera również zaangażowanie do tej działalności sektora prywatnego, który dzięki możliwościom stworzenia staży lub praktyk zawodowych dla uczniów miałby szansę znajdować wśród nich przyszłych pracowników. By jednak do tego doszło, należy zacieśnić współpracę między szkołami i uczelniami a firmami, a także odbiurokratyzować i rozszerzyć ofertę staży zawodowych.
- inwestowanie w umiejętności oraz rozwiązywanie problemu niedopasowania umiejętności do potrzeb rynku pracy
Konfederacja Lewiatan zgadza się, że istnieje tendencja do stawiania coraz wyższych wymagań w zakresie posiadanych kwalifikacji. Konsekwencją tego są trudności w dostępie do rynku pracy tych, którzy na bieżąco nie aktualizują swojej wiedzy i umiejętności.
Szybsze reagowanie przez systemy edukacji na obecne i przyszłe zapotrzebowanie na umiejętności pozwoliłoby po części rozwiązać ten problem. Tym niemniej, niedopasowanie może zaistnieć również po wejściu na rynek pracy, szczególnie w branżach typu ICT. Dlatego też, szerzej powinno się promować naukę przez całe życie, co pozwoli przez okres życia zawodowego pozostać atrakcyjnym i wartościowym pracownikiem.
Również pozytywnie Konfederacja odnosi się do pomysłu stworzenia europejskiego obszaru umiejętności i kwalifikacji, które byłyby wzajemnie uznawane w państwach członkowskich.