| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Kompetencje ważniejsze od wykształcenia

Kompetencje ważniejsze od wykształcenia

Kompetencje są coraz bardziej cenione przez pracodawców, niż wykształcenie ich potencjalnych pracowników. W związku z rosnącą w Polsce liczbą wykształconych młodych ludzi, nasuwa się pytanie o to, jak zapewnić im odpowiednie przygotowanie do wejścia na rynek pracy.

– Współpraca uczelni i przedsiębiorców to jeden z najważniejszych tematów dotyczących rynku pracy – powiedziała Małgorzata Marcińska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i i i Polityki Społecznej. – Zmiany w gospodarce zachodzą tak szybko, że konieczne jest nieustanne analizowanie trendów, które potem przekładają się na miejsca pracy – dodała Małgorzata Marcińska. W jej opinii należy pomóc młodzieży we właściwym wyborze zawodu. – Do tego potrzeba interdyscyplinarnej współpracy pomiędzy resortami pracy, edukacji narodowej i szkolnictwa wyższego z jednej strony oraz pracodawców i organizacji pozarządowych z drugiej – stwierdziła Podsekretarz Stanu.

Polecamy serwis: Rekrutacja

– Mamy wolę współdziałania z przedsiębiorcami. Aby była ona jak najskuteczniejsza, musimy się dowiedzieć, jakich ludzi potrzebuje biznes – powiedziała dr Katarzyna Postrzednik-Lotko, Dziekan Wydziału ze Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. – Najważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy obie strony są przygotowane do współpracy – powiedziała z kolei Bożena Grębowiec, Dyrektor Wydziału ze Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. – Staramy się dostosować do otaczającej nas, zmieniającej się rzeczywistości. Mamy wiele spotkań z pracodawcami, podczas których poznajemy ich oczekiwania. Wiemy, że coraz częściej szefowie firm nie zwracają aż takiej uwagi na to, jaką szkołę kończą ich potencjalni pracownicy, lecz patrzą na to, co potrafią, jakie mają kompetencje – dodała Grębowiec.

Prof. Korab stwierdził, że w systemie kształcenia będziemy zmierzać do modelu amerykańskiego, w którym współpraca biznesu z nauką przyniosła znakomite wyniki. – Harvard, Stanford – to wspólne działania tych uczelni i przedsiębiorców doprowadziły do stworzenia Doliny Krzemowej – przypomniał rektor. – Jestem przekonany, że za 20–30 lat to szkoły niepubliczne będą dominować, jeśli chodzi o kształcenie nowoczesnych kadr – dodał prof. Korab.

Obecna podczas debaty Beata Trochymiak z portalu Pracujwlogistyce.pl podkreśliła znaczenie kompetencji ludzi kończących wyższe uczelnie. – Zawody przyszłości to wróżenie; młodzi ludzie nie wiedzą, co chcą robić w przyszłości, nie mają pomysłu na siebie. Dlatego trzeba im pomagać w wyborze dalszej ścieżki rozwoju, dziś bowiem te wybory są często przypadkowe. Nie trzeba tworzyć jakiegoś katalogu zawodów – wystarczy tylko nauczyć młodych ludzi świadomości zawodowej – powiedziała Beata Trochymiak.

Zadaj pytanie na: Forum - Kadry

Uczestnicy debaty podkreślali, że wybór kierunku studiów umotywowany wyłącznie możliwością zatrudnienia okazuje się czasem nieużyteczny. Z faktu, że jeden rocznik po ukończeniu danego kierunku znalazł pracę, wcale nie wynika, że to samo spotka kolejne. Znalezienie pracy będzie coraz trudniejszym wyzwaniem, wymagającym szeregu kompetencji, m.in. wstępnego doświadczenia, odbycia wolontariatu, uzyskania dodatkowych dyplomów czy posiadania określonych kompetencji miękkich.

Źródło: Pracodawcy RP

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ABC-ksiegowe

ABC-ksiegowe.pl - najnowsze informacje dotyczące obszaru księgowości, rachunkowości i prawa oraz praktyczne wskazówki, ułatwiające samodzielne prowadzenie księgowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »