| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Więcej pracowników dostanie "trzynastki"

Więcej pracowników dostanie "trzynastki"

Opublikowano projekt ustawy zmieniającej ustawę o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników strefy budżetowej. Proponowane regulacje zwiększają krąg osób uprawnionych do otrzymania „trzynastki”.

9 lipca 2012 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok dotyczący zasad ustalania prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego tzw. trzynastki (wyrok TK z 9 lipca 2012 r., P 59/11, DzU z 2012 r. poz. 819).

Sąd stwierdził, że art. 2 ust. 3 ustawy z 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (DzU nr 160, poz. 1080 ze zm. – zwanej dalej ustawą) w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji RP.

Ocenione przez Trybunał przepisy przewidują, że pracownik jednostki budżetowej nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. W tym przypadku przepracowanie jest rozumiane jako faktyczne wykonywanie pracy, a nie pozostawanie w stosunku pracy.

Od tej zasady są jednak wyjątki. Pierwszy z nich został zawarty w art. 2 ust. 2 ustawy. Przepis ten wprowadza wyjątek poszerzający zakres pracowników uprawnionych do „trzynastki”, przewidując, że pracownik, który nie przepracował u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy.

Kolejny wyjątek znajduje się w normie przepisu zawartego w art. 2 ust. 3 ustawy.

Wskazuje on, że w kilku przypadkach przepracowanie co najmniej 6 miesięcy warunkujących nabycie prawa do wynagrodzenia rocznego nie jest wymagane. Tak jest m.in. w przypadku powołania pracownika do odbycia służby wojskowej i korzystania z urlopu wychowawczego. Oznacza to, że osoba, która wzięła urlop wychowawczy, otrzymuje „trzynastkę” niezależnie od tego, jaki okres w roku przepracowała (oczywiście w wysokości proporcjonalnej do przepracowanego okresu).

Brak urlopu macierzyńskiego w dyspozycji przepisu art. 2 ust. 3 ustawy spowodował uznanie przepisu za niekonstytucyjny. Sąd podkreślił, że ustawodawca – działając w ramach przysługującej mu swobody – nie tylko wykreował dodatkowe wynagrodzenie roczne wyłącznie dla pracowników jednostek sfery budżetowej, co już samo w sobie różnicuje klasę podmiotów, jakimi są pracownicy, ale jednocześnie wyznaczył katalog przypadków uzasadniających wyjątkowe traktowanie niektórych pracowników.

W związku z omawianym wyrokiem senatorowie przygotowali projekt ustawy mającej na celu zmianę zakwestionowanych przepisów.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej zawiera propozycję polegającą na dodaniu urlopu macierzyńskiego do listy sytuacji wyjątkowych określonych w art. 2 ust. 3 ustawy.

Konsekwencją wprowadzenia takiej zmiany będzie uznanie okresu korzystania z urlopu macierzyńskiego za umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Projektodawcy proponują, aby nowe przepisy miały zastosowanie do „trzynastek” przysługujących za 2012 r.

 

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna Konieczny Grzybowski Polak sp. k.

Kancelaria

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »