| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Druga transza deregulacji - 91 zawodów

Druga transza deregulacji - 91 zawodów

91 zawodów z branż: finansowej, budowlanej i transportowej - obejmuje druga transza deregulacyjna, którą resort sprawiedliwości we wtorek skierował do uzgodnień międzyresortowych. Największa deregulacja będzie dotyczyć zawodu urbanisty.

Cały projekt drugiej transzy został zaprezentowany tydzień po tym, jak rząd skierował do Sejmu pierwszą, obejmującą całościowe lub częściowe uwolnienie dostępu do 50 zawodów. W drugiej, polegającej na uchyleniu jednej ustawy (dotyczącej maklerów giełd towarowych) i nowelizacji 32, resort sprawiedliwości proponuje zniesienie lub zliberalizowanie wymogów, jakie spełnić muszą kandydaci do 91 profesji.

Jak mówił we wtorek minister sprawiedliwości Jarosław Gowin, zawody, których deregulacji chce, pochodzą z kręgów ministerstw finansów oraz transportu i budownictwa - większość z tego drugiego resortu.

We wtorek po południu projekt znalazł się na internetowych stronach Rządowego Centrum Legislacji, co oznacza rozpoczęcie procesu konsultacji społecznych, których termin zaprojektowano na miesiąc. Do konsultacji uprawnionych jest ponad 300 podmiotów i instytucji. Niezależnie od tego każdy internauta będzie mógł wyrazić opinię o projekcie za pośrednictwem strony www Ministerstwa Sprawiedliwości.

Przedstawiony projekt przewiduje m.in., że łatwiej byłoby zostać maklerem papierów wartościowych i giełd towarowych (tylko wymóg niekaralności i zdolności do czynności prawnych), usługowo prowadzić księgi rachunkowe (konieczna pozostałaby niekaralność i wykupione ubezpieczenie OC), a w ramach państwowego monopolu przyjmować zakłady wzajemne i prowadzić kolektury gier liczbowych.

Zapowiedziano, że po deregulacji złagodzone będą wymogi wobec doradców podatkowych, biegłych rewidentów, aktuariuszy. Jeden z pomysłów liberalizacji przepisów jest taki, że niektóre obecnie obowiązujące wymogi zaliczałby odpowiedni egzamin zdany w trakcie studiów. W innej części - np. co do pilotów samolotów, śmigłowców, balonów czy wiatrakowców - do uzyskania licencji nie będzie wymagane wykształcenie wyższe.

Gowin powiedział też, że filozofią prowadzonej przez niego deregulacji jest, by polskie przepisy państwowe nie wymagały od obywateli chcących uprawiać regulowane zawody niczego więcej niż wymagają w tej materii europejskie przepisy regulacyjne.

W sektorze transportu i budownictwa deregulacja w wielu przypadkach ma polegać na połączeniu różnych inżynierskich specjalności w jedną: np. inżynierów transportu drogowego, budowy dróg, mostów i kolei oraz inżynierów - specjalistów od wyburzania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Zierke

Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »