| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Obowiązek wydania świadectwa pracy przez nowego pracodawcę

Obowiązek wydania świadectwa pracy przez nowego pracodawcę

W następstwie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy na pracodawcy spoczywa obowiązek wydania świadectwa pracy. W razie przejścia zakładu pracy za zobowiązania wynikające ze stosunku pracy wobec pracowników odpowiada nowy pracodawca.

W wyniku przejścia zakładu pracy w drodze faktycznego przejęcia majątku lub dziedziczenia, sprzedaży czy przez prywatyzację części lub całego zakładu pracy za zobowiązania (prawa i obowiązki) wynikające ze stosunku pracy wobec pracowników odpowiada nowy pracodawca, czyli podmiot przejmujący.

Świadectwo pracy - nowelizacja rozporządzenia >>

W następstwie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy na pracodawcy spoczywa obowiązek wydania świadectwa pracy zawierającego informacje związane z przebiegiem zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy. Świadectwo pracy powinno być wydane niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy. Jeżeli jednak pracownik pozostaje w zatrudnieniu u tego samego pracodawcy na podstawie umów terminowych (na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy), pracodawca jest zobowiązany wydać pracownikowi świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 24 miesięcy, poczynając od zawarcia pierwszej z tych umów. W takim przypadku świadectwo wydaje się w dniu upływu terminu 24 miesięcy.

Ostatnia zmiana przepisów o świadectwie pracy polegała więc na tym, aby pracodawca, który stale zatrudnia pracownika na podstawie różnych, krótkich umów terminowych, nie musiał za każdym razem wydawać świadectwa pracy. W tym przypadku obowiązkiem pracodawcy jest wydanie świadectwa pracy co najmniej co 2 lata. Natomiast pracownik zachował prawo do tego, że może żądać wydania świadectwa pracy wcześniej niż przed upływem 2 lat, np. po zakończeniu każdej z ww. umów. Wtedy pracodawca ma 7 dni na wydanie świadectwa żądanego przez pracownika. Jeśli zdarzy się tak, że umowa jest zawarta przed upływem okresu 24 miesięcy, a zakończy się po upływie tego terminu, to świadectwo wydaje się w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia takiej umowy.

Wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony >>

Niewydanie w terminie świadectwa pracy może stanowić dla pracownika podstawę roszczeń odszkodowawczych, jeśli udowodni, że z powodu niewydania go w terminie poniósł szkodę. Odpowiedzialność ta jest jednak uzależniona od momentu rozwiązania stosunku pracy. W zależności od tego, czy rozwiązanie nastąpiło przed przejęciem zakładu przez nowego pracodawcę, czy jeszcze przed tym faktem, odpowiedzialność może być rozłożona między obu pracodawców.

W aktach osobowych pracowników pracodawca zobowiązany jest przechowywać kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy. W uzasadnionych przypadkach pracodawca wydaje odpis świadectwa pracy, który jest dokumentem o takiej samej wadze co oryginał świadectwa.

Zmiana zasad wydawania świadectwa pracy - nowelizacja kodeksu pracy >>

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Kujawska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »