| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy

Edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy

"Bądź pewny, silny, kompetentny" - to hasło rozpoczętej w poniedziałek, 10 października, kampanii Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), której celem jest edukacja pracowników i pracodawców w zakresie znajomości prawa pracy i umiejętności jego wykorzystywania.

"Celem kampanii jest zachęcanie pracowników i pracodawców do podnoszenia poziomu wiedzy na temat praw i obowiązków w pracy, promocja postaw służących kształtowaniu praworządności w stosunkach pracy. Bardzo istotne jest uświadomienie pracodawcom i pracownikom, że regulacje prawa pracy mają wpływ m.in. na wyższy komfort pracy" - powiedziała rzeczniczka Głównego Inspektoratu Pracy Maria Kacprzak-Rawa.

Spoty informacyjne dotyczące najnowszej kampanii PIP emitowane są w telewizji oraz rozgłośniach radiowych. Informacje na jej temat można też znaleźć na portalu www.pracuj.pl oraz na ekranach umieszczonych w warszawskim metrze i pojazdach komunikacji publicznej w innych miastach wojewódzkich.

Umowy śmieciowe nie są idealne, ale dzięki nim wiele osób pracuje >>

Według trzech czwartych Polaków pracownicy skłonni są do rezygnacji z egzekwowania swoich praw w pracy, by utrzymać posadę. 25 proc. respondentów uważa, że obchodzenie przez pracodawców przepisów prawa pracy jest bardzo częste, a 30 proc. - że częste - poinformowała GIP, powołując się na sondaż Instytutu Badawczego Pentor Research International.

Według danych Państwowej Inspekcji Pracy w 2010 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, wśród problemów zgłaszanych w skargach pracowniczych dominowały nieprawidłowości związane z wynagrodzeniem za pracę i innymi świadczeniami pieniężnymi wynikającymi ze stosunku pracy (37 proc.). Skargi dotyczyły także nawiązania i rozwiązania stosunku pracy (19 proc.), czasu pracy (12 proc.), legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej (4 proc.) oraz urlopów (3 proc.).

Komu pracodawca powinien wypłacić wynagrodzenie? >>

Zapytania kierowane do inspekcji pracy dotyczyły przede wszystkim nawiązywania i rozwiązywania stosunku pracy (27 proc. wszystkich porad), czasu pracy i urlopów (21 proc.), wynagrodzeń i innych świadczeń pieniężnych (17 proc.), a także uprawnień związanych z rodzicielstwem oraz pracą młodocianych (7 proc.).

W 2010 roku inspektorzy PIP przeprowadzili ponad 95 tys. kontroli u ok. 70 tys. pracodawców, na rzecz których pracę świadczyło łącznie prawie 3,7 mln osób.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

wfirma.pl

wFirma.pl jest platformą księgowości on­line udostępniającą, poza księgowością i doradztwem nowoczesne narzędzia informatyczne, niezbędne do zarządzania firmą.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »