| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Praca dla młodych - szkoły nie gwarantują zatrudnienia

Praca dla młodych - szkoły nie gwarantują zatrudnienia

Trudności młodych w karierze zawodowej obnażają niedopasowanie polskiego systemu edukacji do potrzeb przedsiębiorców - powiedział wicemarszałek woj. mazowieckiego Krzysztof Strzałkowski podczas konferencji podsumowującej badania dot. szkół zawodowych.

Konferencja podsumowała dwa projekty "Szkolnictwo zawodowe. Kondycja - Potencjał - Potrzeby" i "Kształcenie ustawiczne jako kształcenie powszechne" prowadzone od kwietnia 2010 r. w siedmiu powiatach województwa mazowieckiego przez Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy dla Wojewódzkiego Urzędu Pracy (WUP) w Warszawie.

Czy wyższe wykształcenie zmniejsza szansę na znalezienie pracy? >>

Z badań wynika, że blisko połowa pracowników nie jest zatrudniona w swoim wyuczonym zawodzie, z czego ok. 50 proc. jako powód takiej sytuacji podaje brak zapotrzebowania na pracę w ramach swojej specjalizacji. Pracodawcy niechętnie wysyłają swoich pracowników na szkolenia w centrach kształcenia ustawicznego; twierdzą, że lepiej przeszkolą personel sami i pod kątem swoich potrzeb.

Raport "Młodzi 2011" - niezbędne doradztwo zawodowe, elastyczne formy zatrudnienia >>

Według Strzałkowskiego rolą służb zatrudnienia powinno być gromadzenie danych dotyczących rynku pracy i udostępnianie ich wszystkim zainteresowanym, a akcje promocyjne i kampanie społeczne powinny być realizowane przez ministerstwo edukacji i samorządy. "Naszym wspólnym celem jest zmiana panującego stereotypu, że szkoły zawodowe to szkoły negatywnego wyboru; to wymaga wspólnych działań rodziców, szkoły i specjalistów" - dodał Strzałkowski.

Rekrutacja pracowników - jak powinno wyglądać CV absolwenta >>

"Badania Obserwatorium to nie lek, tylko diagnoza. Młodzi muszą zrozumieć, że ukończenie prywatnej uczelni wyższej nie gwarantuje pracy, w przeciwieństwie do wykształcenia zawodowego, które daje realne szanse na zatrudnienie i pozwala szybko zacząć zarabiać pieniądze. Przedsiębiorcy mogą pomóc w określeniu swoich potrzeb, żeby szkoła wiedziała, czego uczyć. Potrzebna jest stała współpraca, gdyż warunki rynku pracy stale się zmieniają, tymczasem szkoły zawodowe przeważnie tkwią w realiach lat siedemdziesiątych." - skomentował Jacek Całus, prezes Związku Pracodawców Warszawy i Mazowsza.

W jakich branżach dzisiejsi maturzyści będą mogli znaleźć pracę? >>

"10 lat temu statystyki pokazywały, że osoby z wyższym wykształceniem świetnie sobie radzą, dziś te osoby stanowią 10 proc. bezrobotnych" - dodał Aleksander Kornatowski, wicedyrektor ds. Usług Rynku Pracy WUP.

Według rekomendacji przygotowanych przez WUP w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych muszą pracować doradcy zawodowi, którzy pomogą zaplanować uczniom karierę zawodową w oparciu o rzetelne analizy rynku pracy, a nie wiedzę potoczną czy opinie kolegów. Eksperci uważają, iż system kształcenia trzeba dostosowywać do potrzeb lokalnych rynków pracy i postulują prowadzenie szkoleń zawodowych u pracodawców, a nie - jak dotychczas - w szkołach.

Będzie pakiet ułatwiający młodym start zawodowy i stabilizację zatrudnienia >>

Mazowieckie Obserwatorium Rynku Pracy to współfinansowany przez Europejski Fundusz Społeczny projekt badawczy realizowany przez WUP w Warszawie. Na stronie www.obserwatorium.mazowsze.pl prezentuje ono analizy i statystyki dotyczące rynku pracy na Mazowszu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radców Prawnych "Bochnacki, Bojanowski, Hipsz"

Radcowie prawni

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »