| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Obowiązujące przepisy prawne nie pozwalają na rozpowszechnienie telepracy

Obowiązujące przepisy prawne nie pozwalają na rozpowszechnienie telepracy

Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających telepracowników liczne obowiązki. Zdaniem Pracodawców RP takie rozwiązanie z pewnością nie przyczynia się do rozwoju elastycznych form zatrudnienia oraz zmniejszenia kosztów po stronie przedsiębiorcy.

Przepisy dotyczące telepracy są implementacją porozumienia ramowego w sprawie telepracy podpisanego przez europejskich partnerów społecznych w 2002 r. Porozumienie to reguluje kwestie warunków pracy, bezpieczeństwa, zdrowia, szkolenia i praw zbiorowych osób pracujących na odległość. Jednakże polskie prawo jest w tym zakresie o wiele bardziej rygorystyczne i szczegółowe.

Na pracodawcy ciążą dodatkowe powinności wobec telepracowników w zakresie bhp. Pracodawca musi zorganizować takiemu pracownikowi stanowisko pracy w domu. Nawet jeżeli telepracownik korzysta z własnego sprzętu, to na pracodawcy spoczywa odpowiedzialność za ewentualne niespełnienie wymogów bhp. W razie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy za wszelkie nieprawidłowości odpowie pracodawca.

Telepraca - dlaczego warto zatrudniać na odległość? >>

Pracodawcy RP wskazują dwa podstawowe problemy, które utrudniają rozwój telepracy. Pierwszy wynika z interpretacji PIP odnośnie do stanowisk pracy, które mogą być organizowane w formie telepracy. Są to sztywne regulacje, wyłączające zatrudnianie w tej formie przedstawicieli handlowych. Drugi to niewykonalne dla pracodawców przepisy bhp, za które grozi sankcja karna. - Pracodawca nie może odpowiadać przykładowo za temperaturę powietrza w mieszkaniu telepracownika, za jego instalację elektryczną albo nawet za wilgotność powietrza - podkreśla ekspert Pracodawców RP, Witold Polkowski.

Niedorzecznością jest także przepis, aby pracodawca ponosił konsekwencje prawne związane z wypadkiem telepracownika w jego domu. Ustalenie, czy wypadek miał związek z pracą może być niezwykle trudne. - Absurdem jest również konieczność zapewnienia telepracownikowi środków higieny przez pracodawcę – dodają Pracodawcy RP.

Obawy pracodawców przed taką formą zatrudnienia może budzić kwestia utraty kontroli nad sposobem wykonywania pracy. Ponadto kluczowe jest zagadnienie prywatności telepracownika i granice dopuszczalnej ingerencji ze strony pracodawcy.

Praca w formie telepracy nie jest pożądana >>

Zdaniem Pracodawców RP kodeks pracy powinien regulować podstawowe kwestie związane z telepracą, a szczegółowe zasady świadczenia pracy powinny wynikać samej umowy zawieranej z telepracownikiem. Stosowanie wszystkich przepisów bhp wobec pracujących na odległość jest sprzeczne z ideą telepracy i ogranicza swobodę osób zatrudnionych w tej formie. Pracownicy i pracodawcy dostrzegają pozytywne aspekty telepracy. Szkoda, że obowiązujące przepisy prawne nie pozwalają na jej rozpowszechnienie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Taraszewska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »