| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Obowiązki pracodawcy wobec pracownika starającego się o rentę

Obowiązki pracodawcy wobec pracownika starającego się o rentę

Pracownik, który po zakończeniu okresu pobierania zasiłku chorobowego lub świadczenia rehabilitacyjnego jest nadal niezdolny do pracy, może ubiegać się o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy. Pracodawca musi skompletować jego wniosek o rentę, jeżeli pracownik zwróci się do niego z taką prośbą.

Do wniosku o przyznanie renty należy dołączyć:

  • kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (na druku ZUS Rp-6) – dotyczy osób posiadających okresy ubezpieczenia (okresy składkowe i nieskładkowe) wyłącznie w Polsce,
  • formularz unijny „Informacje dotyczące przebiegu ubezpieczenia osoby ubezpieczonej” E 207 PL – dotyczy osób posiadających okresy ubezpieczenia w Polsce oraz okresy ubezpieczenia w innych Państwach Członkowskich UE/EOG lub w Szwajcarii,
  • zaświadczenia pracodawców (świadectwa pracy) bądź inne dokumenty właściwych organów, urzędów czy organizacji – potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe w Polsce (np. legitymacja ubezpieczeniowa),
  • dokumenty potwierdzające okresy ubezpieczenia za granicą – w państwach, z którymi Polskę łączą umowy międzynarodowe w dziedzinie ubezpieczeń społecznych albo w państwach członkowskich UE/EOG lub w Szwajcarii,
  • zaświadczenie pracodawcy – płatnika składek o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia, które stanowiło podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne lub na ubezpieczenia emerytalne i rentowe albo na ubezpieczenie wypadkowe w Polsce do ustalenia podstawy wymiaru renty (na druku ZUS Rp-7) i/lub legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca wpisy dotyczące okresów zatrudnienia i wysokości osiąganych zarobków,
  • zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie,
  • posiadaną dokumentację medyczną, nazwę i adres zakładu opieki zdrowotnej (lub prywatnego gabinetu lekarskiego), w którym była leczona osoba ubiegająca się o rentę.

Odprawa emerytalna i rentowa >>

W przypadku gdy dokumenty potwierdzające okresy składkowe i nieskładkowe oraz wysokość osiągniętego wynagrodzenia do 31 grudnia 1998 r. zostały złożone przy wniosku o ustalenie kapitału początkowego, nie należy tych dokumentów dołączać do wniosku o rentę, nawet gdyby zostały zwrócone wnioskodawcy. We wniosku należy jedynie podać, że wymagane dokumenty zostały dołączone do wniosku o kapitał początkowy, podając jednocześnie numer sprawy kapitału początkowego.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.

Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »