| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Zmiana przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w urzędach

Zmiana przepisów o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w urzędach

Komisje sejmowe pracują nad projektem nowelizacji ustawy o służbie cywilnej oraz ustawy o pracownikach samorządowych. Zmiany mają dotyczyć procedury zatrudniania osób niepełnosprawnych na stanowiska urzędnicze.

Zawarte w projekcie propozycje zmian dotyczą procesu naboru do służby cywilnej oraz procedury naboru kandydatów na stanowiska urzędnicze w samorządach.

Proponowane przepisy umożliwiają dyrektorowi generalnemu urzędu, w którym wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest niższy niż 6 proc., ogłoszenie naboru do służby cywilnej z uwzględnieniem pierwszeństwa w naborze osób niepełnosprawnych. Analogiczne uprawnienie miałby kierownik jednostki samorządowej, ogłaszający nabór kandydatów na stanowiska urzędnicze. Decyzja o przeprowadzeniu naboru byłaby uprawnieniem dyrektora lub kierownika jednostki budżetowej, z którego może skorzystać bądź nie. Jeśli jednak nabór miałby być przeprowadzany z uwzględnieniem pierwszeństwa w naborze osób niepełnosprawnych, to odpowiednia informacja będzie musiała znaleźć się w ogłoszeniu o naborze.

Zakłady aktywności zawodowej sposobem na zatrudnienie niepełnosprawnych >>

Wskaźniki zatrudnienia osób niepełnosprawnych w Polsce są dalekie od oczekiwań. Obecnie obowiązujące przepisy nie dają też osobom niepełnosprawnym odpowiedniego dostępu do służby publicznej. W urzędach centralnych i u pracodawców samorządowych osoby niepełnosprawne stanowią jedynie niewielki procent ogółu zatrudnionych. Z danych PFRON podanych w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej wynika, że np. ZUS na początku marca 2009 r. zatrudniał 47462, 58 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, z czego jedynie 1,71 proc. stanowili pracownicy niepełnosprawni.

Zmiana przepisów o zatrudnianiu niepełnosprawnych >>

Istotą obecnych rozwiązań wspierających zatrudnienie osób niepełnosprawnych jest nałożony na pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników obowiązek dokonywania comiesięcznych wpłat do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Pracodawcy mający wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6 proc. są zwolnieni z tego obowiązku. Ponadto pracodawcy ci mogą ubiegać się o dofinansowanie do zatrudnienia każdego pracownika niepełnosprawnego – uprawnienia takiego nie mają pracodawcy będący jednostkami sfery budżetowej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Ziółkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »