| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Jak zmienić otwarty fundusz emerytalny

Jak zmienić otwarty fundusz emerytalny

Właściwe wypełnienie zawiadomienia o zmianie otwartego funduszu emerytalnego i aktualizacja danych osobowych przez klientów OFE są podstawą skutecznej zmiany funduszu - przypomina Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

UKNF informuje, co zrobić aby przejść z jednego OFE do innego. Z danych UKNF wynika bowiem, że problemy z transferem środków między OFE są najczęstszą przyczyną skarg trafiających do regulatora. Winę za to ponoszą jednak nie OFE, a klienci funduszy.

Katarzyna Biela z UKNF zwraca uwagę, że przed wyborem, czy pozostać w dotychczasowym funduszu, czy dokonać transferu środków do innego, należy przede wszystkim porównać dotychczasowe wyniki funduszy. Trzeba też sprawdzić, czy posiadamy aktualne i pełne dane dotyczące naszego członkostwa w dotychczasowym funduszu. "Należy dążyć do tego, aby decyzja ta była przemyślana i opierała się na racjonalnych przesłankach" - podkreśla Biela.

Informuje, że sesje transferowe (czyli sesje, podczas których zgromadzone środki są przenoszone z jednego funduszu do innego) odbywają się cztery razy w roku: na koniec lutego, maja, sierpnia i listopada. Aby zostać zakwalifikowanym do najbliższej wypłaty transferowej, należy wykonać szereg czynności. Po pierwsze, konieczne jest podpisanie umowy o członkostwo w nowym funduszu. Powinno to nastąpić do 25-go dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc transferowy. Zaraz po tym należy zawiadomić dotychczasowy fundusz o zawarciu nowej umowy z innym funduszem.

UKNF wyjaśnia, że zawiadomienie jest dokumentem sformalizowanym, a jego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia w sprawie trybu i terminu powiadamiania ZUS przez otwarty fundusz emerytalny o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej.

W zawiadomieniu należy podać: imię i nazwisko, datę urodzenia, nazwę dotychczasowego funduszu, numer rachunku w dotychczasowym funduszu, numer PESEL, numer NIP, pełny adres zamieszkania, datę zawarcia umowy z nowym funduszem. Nie wolno zapomnieć o podpisaniu zawiadomienia oraz podaniu miejsca i daty sporządzenia i podpisania dokumentu. Prawidłowo wypełnione i podpisane zawiadomienie doręcza się dotychczasowemu funduszowi osobiście lub pocztą.

UKNF przypomina, że w przypadku, gdy dokonujemy zmiany funduszu przed upływem dwóch lat członkostwa w danym OFE, trzeba będzie uiścić opłatę w wysokości 80 zł. Jeżeli decyzje o zmianie podejmiemy przed upływem roku, opłata wyniesie 160 zł. W obu przypadkach dotychczasowy fundusz wysyła informację o wysokości opłaty oraz wskazuje rachunek pieniężny, na który należy wpłacić pieniądze. Transfer zostanie dokonany dopiero po uiszczeniu opłaty.

"Staremu" funduszowi nie trzeba przesyłać danych na temat nowego OFE. Zgłosi on naszą umowę do ZUS, gdzie nastąpi wymiana informacji z dotychczasowym funduszem.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kinga Węgiel

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »