| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Wiadomości > Jak zmienić otwarty fundusz emerytalny

Jak zmienić otwarty fundusz emerytalny

Właściwe wypełnienie zawiadomienia o zmianie otwartego funduszu emerytalnego i aktualizacja danych osobowych przez klientów OFE są podstawą skutecznej zmiany funduszu - przypomina Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF).

Po dokonaniu wypłaty transferowej, dotychczasowy fundusz przekaże byłemu członkowi pisemną informację, która będzie zawierać: numer rachunku klienta; podstawowe dane osobowe członka zawarte w rejestrze członków funduszu; wartość jednostki rozrachunkowej, liczbę i łączną wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku członka funduszu w piątym dniu roboczym poprzedzającym dokonanie wypłaty transferowej; daty i kwoty wpłat składek i wypłat transferowych do funduszu, kwoty opłat potrącanych ze składek oraz liczbę jednostek rozrachunkowych zaliczonych na rachunek członka w czasie ostatnich 12 miesięcy; pouczenie o trybie postępowania w przypadku uznania przez członka funduszu, że otrzymana informacja zawiera błędne dane.

Prawidłowe wypełnienie zawiadomienia jest kluczem do skutecznej zmiany funduszu. UKNF zwraca jednak uwagę na aktualizowanie własnych danych w OFE.

Z informacji opublikowanych przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego za drugi kwartał tego roku wynika, że w tym czasie ponad 145 tys. członków otwartych funduszy emerytalnych zdecydowało się na zmianę OFE. W okresie tym do regulatora trafiło prawie 700 skarg na OFE. Ponad 90 proc. z nich dotyczyło nieprawidłowości przy transferze środków z OFE.

Według UKNF były jednak one bezzasadne. "Najczęstszą przyczyną problemów było wysłanie niewłaściwego zawiadomienia o zmianie funduszy. Klienci zwykle nie zdają sobie sprawy z tego, że członkostwo w funduszu następuje od momentu zarejestrowania w ZUS, a nie od momentu podpisania umowy z funduszem. W efekcie bezzasadnie kwestionują opłaty, które fundusze pobierają przy zmianie OFE przed upływem dwóch lat członkostwa" - wyjaśniła Katarzyna Biela.

Dodała, że inny problem związany z opóźnieniem lub odmową transferu pieniędzy, w przypadku zmiany funduszu, wynikał np. z niepoinformowania funduszu o zmianie danych osobowych. "Klienci nie informują o tym, że zmienili adres zamieszkania czy nazwisko, np. po zmianie stanu cywilnego. Tego typu zmiany powinny być przekazywane niezwłocznie" - zaznaczyła.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

INDOS SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »