REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Redakcja
Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? /Fot. Fotolia
Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks pracy przewiduje okoliczności, w których pracodawca może odwołać pracownika z zaplanowanego już urlopu wypoczynkowego. Jakie w takiej sytuacji konsekwencje spoczywają na pracodawcy? Czy ma on obowiązek zwrotu pracownikowi poniesionych przez niego kosztów urlopu?

Co do zasady, pracodawca udziela pracownikom urlopu zgodnie z planem urlopów. Okres nieobecności w pracy pracowników jest więc dla pracodawcy kwestią możliwą do przewidzenia. Pracodawca może odpowiednio zaplanować pracę pozostałych pracowników, tak aby zminimalizować konsekwencje nieobecności w pracy konkretnych pracowników, w związku z ich nieobecnością spowodowaną przebywaniem na urlopie wypoczynkowym. Mimo to, pracodawca ma prawo do odwołania pracownika z urlopu. Prawo to jest jednak ograniczone wyłącznie do określonych w ustawie przypadków.

Autopromocja

Okolicznością usprawiedliwiająca odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego jest wystąpienie sytuacji, w której obecność pracownika w zakładzie pracy jest konieczna ze względu na okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu. Nie jest więc możliwe odwołanie pracownika z urlopu w konsekwencji wystąpienia okoliczności, które były do przewidzenia przez pracodawcę przed rozpoczęciem urlopu przez pracownika, bądź w chwili jego rozpoczęcia. Do okoliczności usprawiedliwiających odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego zaliczyć można między innymi wystąpienie awarii w zakładzie pracy.

Zaznaczenia wymaga fakt, iż w konsekwencji zgodnego z prawem odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego, po stronie pracownika powstaje obowiązek przerwania urlopu. Niezastosowanie się do obowiązku  traktowane jest jak naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i zagrożone jest karą porządkową, a nawet zwolnieniem dyscyplinarnym.

Zwrot kosztów urlopu pracownika

Zgodnie z kodeksem pracy, pracodawca jest obowiązany do pokrycia poniesionych przez pracownika kosztów pozostających w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu. Do kosztów takich zalicza się m.in. koszty podróży, zakwaterowania, czy koszty wykupionych wycieczek. Podkreślenia wymaga fakt, iż pracodawca ma obowiązek zwrotu kosztów rzeczywiście poniesionych przez pracownika, a na pracowniku ciąży obowiązek udowodnienia tychże kosztów. W praktyce więc, pracodawca zwraca koszty w oparciu o przedstawione przez pracownika rachunki, faktury i bilety itp. Pracownik nie ma prawa żądania od pracodawcy zwrotu utraconych przez pracownika zarobków w związku z podjęciem podczas urlopu dodatkowego zatrudnienia. Pracownik może natomiast domagać się zwrotu kosztów urlopu swojej rodziny, jeśli nie jest ona zdolna do kontynuowania wypoczynku w związku z odwołaniem pracownika.

Opodatkowanie zwrotu kosztów urlopu wypoczynkowego

Zwrot kosztów urlopu wypoczynkowego, związany z odwołanie pracownika z urlopu, nie stanowi w świetle prawa przychodu  pracownika ze stosunku pracy,  w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca ma możliwość dodatkowej rekompensaty  pracownikowi z tytułu odwołani ago z urlopu wypoczynkowego. Wszelkie kwoty wypłacone pracownikowi w związku z odwołaniem go z urlopu, ponad rzeczywiście poniesione przez niego koszty, stanowią przychód ze stosunku pracy, a co za tym idzie, podlegają opodatkowaniu i oskładkowaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jawność wynagrodzeń w Polsce. Jakie zmiany wprowadzi dyrektywa unijna od 2026 roku? Dlaczego warto wiedzieć ile zarabia kolega z pracy?

Różne badania potwierdzają, że wysokość wynagrodzenia jest dla pracowników bardzo ważna ale i tak brak widełek płacowych w ogłoszeniu o pracę zwykle nie zniechęca kandydata do wysłania aplikacji. W naszej kulturze jest często obecna zasada, że o pieniądzach się nie rozmawia. Znajduje to swój wyraz nie tylko w procesie rekrutacji, lecz także przez cały okres zatrudnienia. Jak wynika z raportu Aplikuj.pl "Czy potrafimy rozmawiać o pieniądzach z pracodawcą" z kwietnia 2024 r., ponad połowa pracowników przyznaje, że w ich miejscu nie panuje jawność wynagrodzeń. Jednak już wkrótce ma się to zmienić.

Komunikat MRPiPS: 770 mln zł na dofinansowanie wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami

Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób niepełnosprawnych oraz wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej, wspólnie z Ministerstwem Finansów proponuje zwiększyć o 15% stawki dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Wydatki na ten cel wyniosą 220 mln zł w 2024 r. i 550 mln zł w 2025 r.

Zmiany w składce zdrowotnej - prace ruszają już w tym kwartale 2024

Zmiany w składce zdrowotnej już niedługo! Ministerstwo Finansów oraz Ministerstwo Zdrowia poinformowały, że analizy doprowadziły do jednoznacznego wniosku, że wyeliminowanie problemów wymaga wdrożenia zmiany normatywnej na poziomie ustawowym. Na teraz - zatem drugi kwartał 2024 r. przewidziane są prace nad zmianami ustaw. Wejście w życie zaproponowanych zmian w zakresie składki zdrowotnej przewidziane są na 1 stycznia 2025 r.

Pracodawca nie dokonał wpłat do PPK w terminie? Pracownik może żądać odszkodowania i odsetek!

Wpłaty na PPK - co jeśli pracodawca nie dokonał ich w terminie? Pracodawca nie może dokonać zaległych wpłat do PPK nawet na prośbę uczestnika PPK. Musi mu jednak zrekompensować spowodowaną przez siebie szkodę. Chyba, że za nieprzekazanie wpłat do PPK odpowiedzialność ponosi sam uczestnik.

REKLAMA

50 mln zł dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Sytuacja jest stabilna, pewna i optymistyczna – zapewnia minister pracy

Na ostatnim posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała o 50 mln zł z Funduszu Pracy dla powiatów, w których planowane są zwolnienia grupowe. Szefowa MRPiPS przedstawiła także informacje o inicjatywach i działaniach podległego jej ministerstwa.

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn - zmiany w kodeksie pracy do 2026 r.

Koniec z luką płacową ze względu na płeć. Do 7 czerwca 2026 r. w Kodeksie Pracy zajdą nie małe zmiany! Już niespełna rok temu uchwalono w UE akt prawny na który czekało miliony kobiet. Mowa o dyrektywie w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości. Jednak co z tym faktem zrobiła Polska? Póki co nie wiele. Co więcej już podczas rozmowy rekrutacyjnej czy w ofercie pracy trzeba będzie określić wynagrodzenie - wreszcie będzie więc jawność i przejrzystość zarobków. Czas nagli, ponieważ państwa członkowskie zobowiązane są wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania dyrektywy do dnia 7 czerwca 2026 r. Mamy więc 2 lata na tą rewolucyjną zmianę na ryku pracy.

Zasiłek z ZUS z powodu otyłości - to możliwe!

Otyłość to choroba przewlekła. W niektórych przypadkach otyłość może być wręcz uznana za niepełnosprawność. W związku z tym ZUS, biegli i sąd pracy mogą uznać, że z powodu otyłości przysługuje zasiłek chorobowy czy renta - ponieważ osoba otyła nie jest zdolna do świadczenia pracy. Problem otyłości w Polsce jest ogromny - choruje na nią około 9 mln osób!

Czy można mieć dwie umowy o pracę?

Wiele osób zastanawia się, czy może pracować na podstawie dwóch umów o pracę. O ile, prostą wydaje się odpowiedź na pytanie o dwie umowy na pół etatu, o tyle wątpliwości mogą powstawać przy umowach w wyższym wymiarze czasu pracy. Czy dwie umowy o pracę na pełny etat są możliwe?

REKLAMA

300000 zł dofinansowania z ZUS na poprawę warunków bhp. Wpłynęło ponad 5000 wniosków

W konkursie ZUS na projekty dotyczące poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy można zdobyć dofinansowanie w wysokości 300000 zł. Wpłynęło ponad 5000 wniosków.

Będzie waloryzacja o 15 proc. Czy dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych wzrośnie do 4140 zł?

PFRON wypłaca comiesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych. Za pośrednictwem Rady Dialogu Społecznego pracodawcy starają się o zwiększenie tego dofinansowania. Na ostatnim posiedzeniu Rady ogłoszono, że na ten cel udało się wygospodarować 770 mln zł na rok 2024 i kolejny.

REKLAMA