| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Urlopy > Wypoczynkowy > Co z prawem do niewykorzystanej części urlopu w przypadku przejścia na emeryturę?

Co z prawem do niewykorzystanej części urlopu w przypadku przejścia na emeryturę?

Czy pracownik, który nie wykorzystał urlopu wypoczynkowego w przysługującym mu wymiarze i przechodzi na emeryturę, traci prawo do niewykorzystanej części urlopu?

Odpowiadając na zadane pytanie należy wyjść od analizy przepisu art. 155(1) kodeksu pracy, który reguluje zasady przyznawania urlopu wypoczynkowego w przypadku rozwiązania jednego i nawiązania drugiego stosunku pracy w ciągu roku kalendarzowego.

W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z pracownikiem uprawnionym do urlopu, pracownikowi przysługuje urlop:
1) u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub wyższym wymiarze,
2) u kolejnego pracodawcy - w wymiarze:
a) proporcjonalnym do okresu pozostałego do końca danego roku kalendarzowego - w razie zatrudnienia na czas nie krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego,
b) proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - w razie zatrudnienia na czas krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego.

Przeczytaj także: Kiedy można odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego

Przepis art. 155(1) § 1 pkt 1 kodeksu pracy reguluje uprawnienia pracownika i obowiązki pracodawcy w zakresie urlopu wypoczynkowego u dotychczasowego pracodawcy, a przepis art. 155(1) § 1 pkt 2 kodeksu pracy - u następnego pracodawcy, o ile oczywiście w ciągu danego roku kalendarzowego dojdzie do nawiązania nowego stosunku pracy.

W przypadku rozwiązania stosunku pracy i niewykorzystania z tego powodu urlopu wypoczynkowego nabytego w pełnym wymiarze, pracownikowi przysługuje od dotychczasowego pracodawcy ekwiwalent pieniężny odpowiadający urlopowi w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego u tego pracodawcy w roku, w którym rozwiązano stosunek pracy, także w sytuacji, gdy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło w związku z nabyciem przez pracownika uprawnień emerytalnych.

Polecamy serwis: ZUS

Przepis art. 155(1) § 1 pkt 1 Kodeksu pracy nie rozróżnia poszczególnych sytuacji ze względu na sposób rozwiązania stosunku pracy i zamiar pracownika co do podjęcia kolejnego zatrudnienia. Nie można zatem odmiennie traktować rozwiązania stosunku pracy związanego z uzyskaniem przez pracownika uprawnień emerytalnych. Mimo uzyskania prawa do emerytury możliwe jest podjęcie nowego zatrudnienia, a ponadto uprawnienia pracownika i obowiązki pracodawcy wynikające z tego przepisu są niezależne od tego, czy pracownik zamierza podjąć nowe zatrudnienie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Michał Poła

Analityk New World Alternative Investment.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »