| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Urlopy > Przerwanie urlopu > Pracodawca może mieć obowiązek zapłacenia za urlop pracownika

Pracodawca może mieć obowiązek zapłacenia za urlop pracownika

Pracodawca może mieć obowiązek zapłacenia za urlop pracownika w przypadku, gdy ten poniósł koszty na zamierzony urlop, a pracodawca przesunął lub przerwał zaplanowany wypoczynek. Odpowiedzialność pracodawcy jest w tym przypadku podyktowana okolicznościami, jakie wpłynęły na jego decyzję.

Według przepisów kodeksu pracy, które w pełni regulują sposób udzielania urlopów wypoczynkowych, przysługujących pracownikowi, pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi urlopu w roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Na wniosek pracownika, urlop wypoczynkowy może zostać przydzielony mu w częściach, pod warunkiem, że co najmniej jedna część wypoczynku, będzie trwać nie mniej, niż 14 następujących po sobie dni kalendarzowych. Urlopu udziela się w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Kodeks pracy stanowi, iż urlop wypoczynkowy jest uprawnieniem pracownika, którego nie może się on zrzec i które cechuje jego nieprzerwany charakter.

Zobacz także: Pierwszy urlop wypoczynkowy pracownika

W celu ułatwienia uzgodnienia pomiędzy pracownikami terminów wypoczynku, pracodawca powinien sporządzić plan urlopów, mając na uwadze wnioski pracowników oraz konieczność zapewnienia normalnego toku pracy, i na jego podstawie udzielać urlopów. Pracodawca ma prawo przesunąć zaplanowany już termin urlopu, w przypadku gdy będzie to podyktowane szczególnymi potrzebami pracodawcy, jeśli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Kodeks stanowi jednocześnie, że w przypadku przerwania urlopu, pracodawca jest zobowiązany do pokrycia kosztów poniesionych przez pracownika, będących w bezpośrednim związku z odwołaniem go z urlopu.

Zobacz serwis: Urlop na żądanie

W przypadku przesunięcia lub przerwania urlopu ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy, istotny jest fakt, czy okoliczności na które powołuje się pracodawca rzeczywiście są szczególne. Nie mogą być to okoliczności, które pracodawca mógł przewidzieć, albo takie których powinien był się spodziewać. W przypadku przesunięcia urlopu, należy stosować przepis, który nakazuje pracodawcy zwrócić koszty poniesione przez pracownika, w związku z odwołaniem go z urlopu. Pracownik wobec tego zarówno w przypadku przesunięcia urlopu, jak i jego odwołania, ma prawo zakwestionować przed sądem słuszność postępowań pracodawcy. Odpowiedzialność pracodawcy, w przypadku uznania przez sąd, iż nie miał on podstaw do odwołania z urlopu lub przesunięcia jego terminu, wynika z obowiązku naprawienia szkody wynikłej z nienależytego wykonania zobowiązania i została uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Budzis

Doradca finansowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »