| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek > Zasady opłacania składek na Fundusz Pracy

Zasady opłacania składek na Fundusz Pracy

Fundusz Pracy opłaca pracodawca zatrudniający pracowników objętych obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, które w przeliczeniu na okres miesiąca wynoszą co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Jakie są zasady opłacania składek na Fundusz Pracy?

Składki na ubezpieczenia społeczne i fundusze

Pracodawca naliczając wynagrodzenie pracownika, ma obowiązek dokonywać obowiązkowych potrąceń składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jednak zobowiązany jest również do opłacania składek na rzecz funduszy poza ubezpieczeniowych.

Fundusz Pracy

Pierwszy z nich, czyli Fundusz Pracy opłacany jest przez płatników za pracowników objętych obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, które w przeliczeniu na okres miesiąca wynoszą co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Dotyczy to także sytuacji, gdy pracownik uzyskuje przychody z różnych źródeł i wynagrodzenie to jest równe lub wyższe od 1750,00 zł.

Pani Katarzyna wykonuje pracę na rzecz firmy A, z której otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 1200,00zł brutto z tytułu umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy oraz na rzecz firmy B także na podstawie umowy o pracę, z której wynagrodzenie wynosi 1000,00 zł w niepełnym wymiarze czasu pracy. 

Rekomendowany produkt: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Z obu umów p. Katarzyna podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, jednak gdyby umowa o pracę w firmie A lub B była jedynym źródłem dochodu P. Katarzyny, pracodawca nie miałby obowiązku opłacania składek na rzecz FP, jednak pracownica uzyskuje wynagrodzenie z dwóch umowy o pracę, które łącznie stanowią kwotę 2200,00zł brutto, a wiec przewyższają kwotę minimalnego wynagrodzenia za prace, tj. 1750,00 zł. Oznacza to, że zarówno firma A jak i firma B mają obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy. Dokonują naliczeń na podstawie oświadczenia złożonego przez P. Katarzynę, w którym oświadcza ona, że praca w firmie A/B nie jest jej jedynym źródłem dochodu, a wynagrodzenie z obu tytułów wynosi co najmniej 1750,00 zł.

Zadaj pytanie na FORUM

Zlecenie a składki na FP

Zasada opisana w powyższym przykładzie dotyczy także umów zlecenia, jeżeli zleceniobiorca zgłoszony jest z jej tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych. Nie ma zastosowania do osoby, która z umowy zlecenia podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu lub też odprowadzane są za nią składki na dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Natomiast, jeżeli zleceniobiorca podlegałby z tytułu umowy zlecenia obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, a wynagrodzenie byłoby niższe niż przewidziane przez prawo minimalne wynagrodzenie za pracę i stanowiłoby to jej jedyny tytuł do ubezpieczeń, wówczas zleceniodawca nie miałby obowiązku opłacania składki na Fundusz Pracy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Służewska – Woźnicka

adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »