| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek > Zasady opłacania składek na Fundusz Pracy

Zasady opłacania składek na Fundusz Pracy

Fundusz Pracy opłaca pracodawca zatrudniający pracowników objętych obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, które w przeliczeniu na okres miesiąca wynoszą co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Jakie są zasady opłacania składek na Fundusz Pracy?

Składki na ubezpieczenia społeczne i fundusze

Pracodawca naliczając wynagrodzenie pracownika, ma obowiązek dokonywać obowiązkowych potrąceń składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jednak zobowiązany jest również do opłacania składek na rzecz funduszy poza ubezpieczeniowych.

Fundusz Pracy

Pierwszy z nich, czyli Fundusz Pracy opłacany jest przez płatników za pracowników objętych obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, które w przeliczeniu na okres miesiąca wynoszą co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę. Dotyczy to także sytuacji, gdy pracownik uzyskuje przychody z różnych źródeł i wynagrodzenie to jest równe lub wyższe od 1750,00 zł.

Pani Katarzyna wykonuje pracę na rzecz firmy A, z której otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 1200,00zł brutto z tytułu umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy oraz na rzecz firmy B także na podstawie umowy o pracę, z której wynagrodzenie wynosi 1000,00 zł w niepełnym wymiarze czasu pracy. 

Rekomendowany produkt: Komplet Podatki - Prawo Pracy i ZUS

Z obu umów p. Katarzyna podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, jednak gdyby umowa o pracę w firmie A lub B była jedynym źródłem dochodu P. Katarzyny, pracodawca nie miałby obowiązku opłacania składek na rzecz FP, jednak pracownica uzyskuje wynagrodzenie z dwóch umowy o pracę, które łącznie stanowią kwotę 2200,00zł brutto, a wiec przewyższają kwotę minimalnego wynagrodzenia za prace, tj. 1750,00 zł. Oznacza to, że zarówno firma A jak i firma B mają obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy. Dokonują naliczeń na podstawie oświadczenia złożonego przez P. Katarzynę, w którym oświadcza ona, że praca w firmie A/B nie jest jej jedynym źródłem dochodu, a wynagrodzenie z obu tytułów wynosi co najmniej 1750,00 zł.

Zadaj pytanie na FORUM

Zlecenie a składki na FP

Zasada opisana w powyższym przykładzie dotyczy także umów zlecenia, jeżeli zleceniobiorca zgłoszony jest z jej tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnych i rentowych. Nie ma zastosowania do osoby, która z umowy zlecenia podlega ubezpieczeniu zdrowotnemu lub też odprowadzane są za nią składki na dobrowolne ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Natomiast, jeżeli zleceniobiorca podlegałby z tytułu umowy zlecenia obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, a wynagrodzenie byłoby niższe niż przewidziane przez prawo minimalne wynagrodzenie za pracę i stanowiłoby to jej jedyny tytuł do ubezpieczeń, wówczas zleceniodawca nie miałby obowiązku opłacania składki na Fundusz Pracy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Foryś

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »