| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia społeczne > Opłacanie składek > Co zrobić, gdy brakuje składek emerytalnych na indywidualnym rachunku ubezpieczonego w OFE?

Co zrobić, gdy brakuje składek emerytalnych na indywidualnym rachunku ubezpieczonego w OFE?

Każdy z ubezpieczonych otrzymuje regularnie co najmniej raz w roku informację z otwartego funduszu emerytalnego (OFE) o stanie rachunku i wysokości składek, które wpłynęły na rachunek w ostatnim roku. Jakie działania powinien podjąć pracownik, gdy wyciąg z rachunku nie zgadza się z wysokością składek, które powinien przekazać pracodawca?

Składka emerytalna podlegająca przekazaniu do OFE jest równa 7,3% podstawy wymiaru składek. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przekazuje ją na indywidualny rachunek w otwartym funduszu emerytalnym, jeżeli w bazie ZUS znajdują się wypełnione poprawnie dokumenty takie jak:

  • zgłoszenie do ubezpieczeń (ZUS ZUA) dokonane przez płatnika składek,
  • imienny raport miesięczny (ZUS RCA),
  • deklaracja rozliczeniowa (ZUS DRA),
  • wpłata na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS).

Porównaj: Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zleceniobiorców

Warunkiem koniecznym zidentyfikowania tych dokumentów w systemie komputerowym ZUS jest umieszczenie w nich prawidłowych danych identyfikacyjnych płatnika składek. Z drugiej strony - w systemie ZUS musi również istnieć zgłoszenie umowy o członkostwo dokonane przez otwarty fundusz emerytalny.

Nieprzekazanie składki do OFE może wynikać z niedokonania przez płatnika zgłoszenia ubezpieczonego do ubezpieczeń społecznych, błędów w raportach ZUS RCA lub ZUS DRA czy niedokonania wpłaty na FUS. Ponadto, składka nie wpłynie na rachunek w OFE za okresy przebywania na zwolnieniu lekarskim czy urlopie bezpłatnym oraz w przypadku przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – za te okresy składka nie jest należna.

Polecamy serwis: ZUS

Z informacji podawanych przez ZUS wynika, iż podstawowym powodem nieprzekazywania składek do OFE jest nieterminowe przekazywanie dokumentów lub przekazywanie błędnych dokumentów ubezpieczeniowych oraz nieopłacenie całości składek przez płatników

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wyciągu z rachunku w OFE (brak składek lub ich nieprawidłowa wysokość) pracownik powinien w pierwszej kolejności zwrócić się do pracodawcy (płatnika składek), aby sprawdził poprawność dokumentów ubezpieczeniowych i potwierdził fakt opłacania składek za brakujące okresy. Gdy okaże się, że w dokumentach występują nieprawidłowości, osoba odpowiedzialna w firmie za rozliczenia z ZUS powinna skontaktować się z Zakładem, aby ustalić sposób skorygowania dokumentów. Jeśli dokumenty są poprawne i pracodawca dokonał wpłaty w prawidłowej wysokości, pracownik powinien złożyć reklamację w ZUS dotyczącą nieprzekazania składek emerytalnych do OFE, z podaniem wysokości nieprzekazanych składek i okresów, których dotyczą. 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Lech

Adwokat, ekspert w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »