| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: wypadek przy pracy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu wypadek przy pracy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące wypadek przy pracy.

Zagrożenia wypadkowe związane z wykonywaniem zawodu operatora wózka widłowego

Aktualizacja: 13.04.2011

Pracodawca posiada magazyn, na którego wyposażeniu znajdują się wózki widłowe, obsługiwane przez uprawnionych pracowników. W zakładzie pracy miała miejsce kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, która objęła m. in. analizę oceny ryzyka zawodowego występującego na stanowiskach utworzonych przez pracodawcę. Po kontroli inspektor pracy wydał wystąpienie dotyczące zaktualizowania oceny ryzyka zawodowego o wszystkie zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku operatora wózka widłowego. Co powinna zawierać taka ocena? »

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Aktualizacja: 31.03.2011

Pracodawca otrzymał od inspektora pracy decyzję nakazującą dokonanie oceny ryzyka zawodowego na wszystkich występujących w zakładzie pracy stanowiskach. Zastanawia się, czy również powinien oszacować ryzyko zawodowe dla stanowiska dyrektora, ponieważ jest to praca typowo biurowa i możliwość wystąpienia wypadku jest bardzo mała. »

Dla kogo wyższe jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy?

Aktualizacja: 01.04.2011

Od dzisiaj, 1 kwietnia, obowiązują nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty. »

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Aktualizacja: 29.03.2011

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy? »

Nowe kwoty jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Aktualizacja: 30.03.2011

1 kwietnia br. zmienią się wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. Są one wypłacane osobom ubezpieczonym, członkom rodziny zmarłego ubezpieczonego lub rencisty. »

Zmiana Kodeksu pracy w zakresie wstępnych badań lekarskich

Aktualizacja: 29.03.2011

W związku z ostatnią zmianą Kodeksu pracy od 21 marca 2011 r. pracodawca nie musi już kierować na wstępne badania lekarskie wszystkich osób, które chce ponownie zatrudnić. »

Kwalifikacja wypadku kierowcy samochodu

Aktualizacja: 23.03.2011

Pracodawca prowadzi działalność polegającą na przewozach towarów na terenie Polski i zagranicy. Charakter pracy kierowców wiąże się z dużą częstotliwością występowania wypadków przy pracy. Podczas sporządzania dokumentacji wypadkowej pojawia się wiele wątpliwości w zakresie ustalenia, czy zdarzenie wypadkowe jest wypadkiem przy pracy czy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy. Kiedy więc wypadek kierowcy samochodu będzie wypadkiem przy pracy, a kiedy wypadkiem traktowanym na równi z wypadkiem przy pracy? »

Czy trzeba skorygować ZUS IWA w razie zakwestionowania wypadku przy pracy przez ZUS

Aktualizacja: 15.03.2011

Nasz pracownik starał się o odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy, który miał miejsce w 2010 r. Otrzymaliśmy decyzję z ZUS, w której ten wypadek został zakwestionowany. ZUS uznał, że poszkodowany pracownik nie powinien otrzymywać zasiłku z ubezpieczenia wypadkowego, który mu wypłaciliśmy. Skorygowaliśmy dokumenty rozliczeniowe. W korektach rozliczyliśmy wynagrodzenie chorobowe i zasiłek z ubezpieczenia chorobowego. Czy powinniśmy skorygować ZUS IWA za 2010 r., w którym wykazaliśmy ten wypadek (wypadek został wpisany do rejestru wypadków przy pracy w 2010 r.)? »

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Aktualizacja: 04.03.2011

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację? »

Roszczenia za szkodę spowodowaną wypadkiem przy pracy

Aktualizacja: 25.02.2011

W orzecznictwie sądowym powszechnie aprobowane jest stanowisko, że pracownik może dochodzić – na zasadach ogólnych, określonych w Kodeksie cywilnym – roszczeń uzupełniających w celu zrekompensowania szkody spowodowanej wypadkiem przy pracy, która nie została pokryta w ramach przyznanych świadczeń z ubezpieczeń społecznych. Wymaga to jednak spełnienia kilku warunków. »

Czy firma może pobrać z ZUS wynagrodzenie za wypłatę zasiłków z ubezpieczenia wypadkowego

Aktualizacja: 07.02.2011

W tym roku po raz pierwszy firma, w której prowadzę sprawy płacowe, musi obliczać i wypłacać pracownikom zasiłki. Wiem, że za realizację tych wypłat mogę odliczyć w deklaracji ZUS DRA kwotę na wynagrodzenie dla płatnika. W lutym br. wypłacę zasiłek chorobowy pracownikowi, który pod koniec stycznia miał wypadek przy pracy. W jaki sposób i w jakiej wysokości mogę odliczyć to wynagrodzenie w deklaracji? »

Obowiązki pracodawcy w razie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 27.01.2011

Jednym z obowiązków pracodawcy w związku z wypadkiem pracownika przy pracy jest powołanie zespołu powypadkowego. Ustala on okoliczności i przyczyny wypadku. Pracodawca nie może zostać zwolniony z tego obowiązku nawet wtedy, gdy pracownik przyczyni się do wypadku. »

Informacja ZUS IWA

Aktualizacja: 17.01.2011

Obowiązek złożenia w ZUS informacji ZUS IWA upływa 31 stycznia 2011 r. Na podstawie danych zamieszczonych w formularzu Zakład ustali stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe dla danego płatnika, a informację o jej wysokości prześle w terminie do 20 kwietnia 2011 r. Obowiązek przesłania tego formularza nie dotyczy wszystkich płatników. »

Bezpieczeństwo pracy zleceniobiorców

Aktualizacja: 11.01.2011

Obowiązkiem osoby świadczącej pracę na innej podstawie niż stosunek pracy będzie poddanie się badaniom i szkoleniom bhp w zakresie wskazanym przez zatrudniającego. Podmiot zatrudniający nie ma obowiązku pokrycia kosztów badań i szkoleń oraz egzekwowania ich przed dopuszczeniem do wykonania pracy. »

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Dylewska

Prawnik w kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »