| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: wypadek przy pracy

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu wypadek przy pracy. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące wypadek przy pracy.

Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 22.12.2008

W razie zaistnienia wypadku przy pracy pracodawca może być zobowiązany do zapłaty pracownikowi dodatkowego odszkodowania. Zasady tej odpowiedzialności odszkodowawczej określają przepisy kodeksu cywilnego. Natomiast jej celem jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i która w całości nie została pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS. »

Termin przedawnienia roszczeń pracownika z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje jednorazowe odszkodowanie, a jeżeli w wyniku takiego wypadku pracownik doznał uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia, może dochodzić od pracodawcy dodatkowego odszkodowania, renty uzupełniającej lub zadośćuczynienia za doznaną krzywdę. Dochodzenie tych roszczeń jest ograniczone w czasie, jako że ulegają one przedawnieniu. »

Wezwanie na stawienie się przed komisją lekarską

Aktualizacja: 22.12.2008

Nasza pracownica miała wypadek w pracy. W związku z tym wypadkiem została wezwana na komisję lekarską przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Czy w takim przypadku należy się jej dzień wolny od pracy na stawienie się na wezwanie komisji lekarskiej? »

Dokumentacja prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

ZUS rozpatruje prawo do świadczeń z tytułu wypadku zaistniałego w czasie wykonywania pracy po udokumentowaniu okoliczności takiego zdarzenia kwalifikujących je jako wypadek przy pracy. »

Świadczenia związane z wypadkiem przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Każdy wniosek w sprawie wypłacenia świadczeń w związku z wypadkiem przy pracy jest rozpatrywany w indywidualnym postępowaniu. W każdym przypadku należy przeanalizować wszystkie okoliczności zdarzenia biorąc pod uwagę protokół powypadkowy, kartę wypadku, zeznania świadków i inne dokumenty, które świadczą o tym, że zdarzenie było wypadkiem przy wykonywaniu pracy albo związanym z pracą. »

Zasiłek chorobowy

Aktualizacja: 22.12.2008

Pracownik był niezdolny do pracy od 18 marca do 25 maja 2007 r. W okresie od 18 marca do 19 kwietnia 2007 r. pracownikowi wypłacono wynagrodzenie chorobowe. Od 20 kwietnia do 25 maja 2007 r. wypłacono zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego w wysokości 80% podstawy wymiaru. Niezdolność do pracy była spowodowana wypadkiem, do którego doszło na terenie zakładu pracy. Nie można było jednoznacznie określić, czy był to wypadek przy pracy, dlatego powołaliśmy zespół ekspertów. Na podstawie uzgodnień w protokole powypadkowym stwierdziliśmy, że niezdolność do pracy od 18 marca 2007 r. była wynikiem wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik. Czy należy wyrównać wysokość wypłaconych świadczeń? Czy wystarczy, że mamy protokół powypadkowy? »

Kiedy nietrzeźwość wyłącza prawo do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownik, który spowodował wypadek przy pracy w stanie nietrzeźwym, nie uzyska świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, jeśli przyczynił się w znacznym stopniu do powstania tego wypadku. »

Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 10.12.2008

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)? »

Następstwa wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Od 15 stycznia br. zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na czas nieokreślony. Poprzednie zatrudnienie tej osoby ustało 31 grudnia 2006 r. Była tam zatrudniona przez 5 lat. Obecnie pracownik dostarczył nam zwolnienie lekarskie na okres od 20 marca do 6 kwietnia br. Lekarz wystawił odrębne zaświadczenie stwierdzające, że niezdolność do pracy jest następstwem wypadku przy pracy, któremu pracownik uległ 17 maja 2005 r., a więc w okresie, kiedy był zatrudniony u poprzedniego pracodawcy. Czy w związku z tym, że wypadek miał miejsce w czasie zatrudnienia w innym zakładzie, możemy ustalić uprawnienia do wynagrodzenia chorobowego na ogólnych zasadach z ubezpieczenia chorobowego?  »

Wypadek przy pracy pracownika młodocianego

Aktualizacja: 09.12.2008

W naszym zakładzie (drukarnia) zatrudniamy kilku pracowników młodocianych. Jeden z nich podczas obsługi maszyny uległ wypadkowi. Czy w przypadku pracowników młodocianych obowiązują takie same procedury postępowania jak w przypadku innych pracowników? »

Wypadek przy pracy- pracownik pod wpływem alkoholu

Aktualizacja: 22.12.2008

Pracownik, który pracował na rusztowaniu, spadł z niego podczas pracy i zginął na miejscu. Okazało się, że był pod wpływem alkoholu. Czy w takiej sytuacji rodzinie zmarłego przysługują jakiekolwiek świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego (chodzi mi przede wszystkim o jednorazowe odszkodowanie)? Czy zdarzenie to może zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy? »

Wypadek pracownika podczas wyjazdu na studia

Aktualizacja: 10.12.2008

Rok temu zawarliśmy z pracownicą umowę o dofinansowanie przez zakład pracy dokształcania. Opłacamy jej częściowo studia oraz udzielamy urlopu szkoleniowego, jak również zwracamy koszty dojazdu (uczelnia jest w innej miejscowości). Pracownica jadąc na uczelnię miała wypadek. Czy wypadek ten powinien zostać uznany za wypadek przy pracy, skoro odbywa ona studia na podstawie umowy z zakładem pracy? »

Obliczanie dodatku wyrównawczego

Aktualizacja: 22.12.2008

W naszej firmie zdarzył się wypadek przy pracy. Pracownik, który uległ wypadkowi, nie będzie mógł (zgodnie z orzeczeniem lekarskim) zajmować dotychczasowego stanowiska. Będziemy musieli przenieść go na inne stanowisko, które wiąże się z prawdopodobną obniżką wynagrodzenia (zmiana systemu wynagradzania z akordowego na stałą stawkę). Jak powinniśmy obliczyć dodatek wyrównawczy dla tego pracownika? »

Uznanie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 22.12.2008

Przepis art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. Nr 199, poz. 1673 z późn.zm.) umożliwia uznanie związku z pracą nie tylko wypadku, który zdarzył się podczas wykonywania przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy,nawet bez polecenia, ale również wypadku, który nastąpił w związku z wykonywaniem tego rodzaju czynności. Związek funkcjonalny z pracą istnieje niezależnie od czasu i miejsca, w którym wypadek nastąpił. »

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Monika Serwatka

Aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK