REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wewnątrzzakładowe prawo pracy, Organizacja pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Duża liczba nadgodzin to skutek chaosu organizacyjnego, z którego firmy nie potrafią wyjść od czasów pandemii

Choć wynagrodzenie niezmiennie od lat pozostaje głównym powodem satysfakcji z pracy, to dla pracowników liczy się też coś więcej. Ważne są dla nich możliwości rozwoju, dobre relacje ze współpracownikami, czy zwyczajnie komfort pracy. Jednak spokój ten nie zawsze jest łatwy do osiągnięcia. 

Czy kierownikowi przysługuje wynagrodzenie za godziny nadliczbowe?

Czy kierownikowi przysługuje wynagrodzenie za godziny nadliczbowe? Jak mówią prawnicy: to zależy. Wszystko zależy od sposobu organizacji czasu pracy. 

Przyjazne organizacje lepiej radzą sobie z wyzwaniami biznesowymi

Poszanowanie życia prywatnego, narzędzia sprzyjające decyzyjności w planowaniu własnego czasu, wspieranie pracowników w momentach szczególnej wrażliwości. Dlaczego nowocześnie zarządzane organizacje tak silnie stawiają na pogodzenie różnorodnych potrzeb swoich ludzi z rzeczywistością biznesową?

Zarządzanie - pionierskie praktyki wokół globu

Zarządzanie - jakie pionierskie praktyki można wymienić? Just Minnaar i Pim De Morree wyróżniają: projektowanie własnego miejsca pracy, pracę opartą na rezultatach, usunięcie mechanizmów kontroli, wzajemna ocenę i ustalanie własnych wynagrodzeń.

Organizacja turkusowa i czas pracy

Organizacja turkusowa to rewolucyjny model zarządzania rozpropagowany przez Frederica Laloux. Jak w organizacjach samozarządzających wygląda kwestia czasu pracy?

Brak kontrolerów ruchu lotniczego spowoduje paraliż

Brak kontrolerów ruchu lotniczego spowoduje paraliż w ruchu lotniczym cargo nad Polską. Ponad 82% pracowników (ACC i APP Warszawa) rozwiązało umowy o pracę. Jaki jest postulat ZZKRL?

Praca hybrydowa - 3 sposoby na poprawienie jakości pracy zdalnej

Praca hybrydowa przekonała już do siebie wielu pracodawców, bez względu na ich wielkość i rodzaj działalności. Model ten cieszy się dużym poparciem pracowników i dobrze zorganizowany jest niewątpliwym atutem firmy jako pracodawcy. Jak sprawić, by praca hybrydowa była wydajna i satysfakcjonująca dla pracowników i pracodawców?

Praca hybrydowa zastąpi pracę zdalną?

Praca hybrydowa może zastąpić pracę zdalną. Pracownicy nie chcą na stałe przechodzić na home office. W czasie pandemii docenili kontakt ze współpracownikami. Niektórzy boją się jednak wracać do biur.

Jak organizować zespoły, by stawiały czoła wyzwaniom?

Organizacja zespołów w czasie pandemii może przynieść wiele korzyści. Rynek pracy podlega dynamicznym przeobrażeniom. Zmiany te wpływają na funkcjonowanie nie tylko całych firm, ale również poszczególnych zespołów. Jak więc je organizować, by skutecznie stawiały czoła wyzwaniom? Oto 3 wskazówki.

Praca zdalna – 6 wyzwań

Praca zdalna w niektórych branżach trwa nieprzerwanie od początku pandemii. Oznacza to, że także po zakończeniu epidemii ten model świadczenia pracy może stać się normą. Dlatego już dziś pracodawcy powinni uwzględnić taką możliwość w swoich długookresowych planach i stawić czoło wyzwaniom związanym z wprowadzeniem pracy zdalnej oraz wdrożyć narzędzia, które ułatwią jej rozliczanie.

Praca działu kadr w czasie epidemii

Praca działu kadr z czasie epidemii zmieniła się diametralnie.: kontakty z pracownikami zostały zmniejszone do minimum, zmieniona została organizacja pracy, a proces cyfryzacji znacznie przyspieszył. Czy praca zdalna i model hybrydowy wymusiły przebudowę systemów kadrowych? Jak działu kadr poradziły sobie w czasie lockdownu?

Home office a opieka nad dziećmi – jak to pogodzić?

Home office to dla rodziców, którzy równocześnie muszą opiekować się dziećmi nie lada wyzwanie. Jak to pogodzić? Czy to w ogóle jest możliwe?

Czy pracodawca może pytać o to, gdzie pracownik wyjeżdża na urlop?

Czy ze względu na epidemię koronawirusa pracodawca może pytać pracownika o to, gdzie wyjeżdża na urlop wypoczynkowy? Pracodawca musi zapewnić bowiem bezpieczeństwo pracownikom i prawidłowy tok pracy. Chce unikać kwarantanny.

Czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu wychowawczego, jeżeli spowoduje to dezorganizację pracy

Zatrudniamy 30 szwaczek. Połowa z nich złożyła wniosek o urlop wychowawczy od następnego miesiąca. Czy możemy w tej sytuacji odmówić części szwaczek jego udzielenia ze względu na potrzeby pracodawcy? Wszystkie pracownice uzasadniają złożenie wniosku o urlop wychowawczy faktem, że nie chcą wysyłać dzieci do żłobków i przedszkoli z obawy przed epidemią koronawirusa.

Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy w kwestii powrotu do biur w ramach czerwcowego odmrażania

W ramach kolejnych etapów czerwcowego odmrażania gospodarki Państwowa Inspekcja Pracy wydała zalecenia, które mają pomóc firmom w bezpiecznym przywracaniu pracowników do biur. Procesowi towarzyszy wiele zmian związanych z reorganizacją przestrzeni pracowniczej i zasad pracy, których wdrożenie może powodować kłopoty.

Jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem?

Raport "Efekt COVID-19 w kontekście środowiska pracy" ukazuje, jakie zmiany w pracy wprowadzili pracodawcy w związku z koronawirusem. Większość z nich zastosowało pracę zdalną, zlecenie spotkań służbowych w formie telekonferencji oraz ograniczenie bezpośredniego kontaktu z klientem.

HR w dobie koronawirusa - 7 kierunków wymienionych przez dyrektorów personalnych

O tym, jak wygląda HR w dobie koronawirusa i jakie zmiany będą zachodzić w najbliższym czasie opowiadają dyrektorzy personalni. Zwracają uwagę na 7 kierunków: zdrowie i bezpieczeństwo, obawy związane z powrotem do pracy, plusy i minusy pracy zdalnej, testy z przywództwa, komunikację wewnętrzną, zachowanie spójności w organizacji oraz elastyczność.

Organizacja pracy w polskich firmach podczas epidemii koronawirusa

Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?

Sześciogodzinny dzień pracy w Polsce - czy się sprawdza?

"Moim zdaniem są dwie główne zalety sześciogodzinnego dnia pracy. To większe zaangażowanie pracowników i efektywność na godzinę pracy" - przekonuje Franciszek Georgiew, założyciel agencji marketingowej Social Tigers. W Polsce jednak wciąż jeszcze powszechne jest przekonanie, że dobry pracownik to ten, który siedzi przy biurku sumiennie 8 godzin. W jakich branżach skrócenie czasu pracy ma sens?

Zakaz palenia na terenie zakładu pracy

Już kilka lat temu został wprowadzony zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach zakładów pracy. Mimo wprowadzonego zakazu palenia w tych miejscach, ustawodawca dopuszcza tworzenie przez pracodawcę specjalnie wydzielonych miejsc dla palących, tzw. palarnie.

Menedżer kooperacyjny

Obecnie zmiany są fundamentalnym i ważnym elementem działania każdej nowoczesnej organizacji. Z reguły wpływaja korzystnie na funkcjonowanie firm. Dotyczą one różnych obszarów – otoczenia, zarządzania i metod organizacji pracy oraz zmian strukturalnych wewnątrz instytucji. W tak dynamicznych warunkach najlepiej sprawdza się menedżer kooperacyjny.

Czy pracodawca ma obowiązek współpracy ze związkiem zawodowym, który nie przekazał w terminie informacji o liczbie członków

Nieprzedstawienie przez zakładową organizację związkową informacji o liczbie swoich członków powoduje, że nie są wadliwe czynności podjęte przez pracodawcę bez wymaganego współdziałania z organizacją, aż do dnia przedstawienia tej informacji (uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z 20 grudnia 2012 r., III PZP 7/12).

W jaki sposób zawiesić stosowanie wewnętrznych przepisów prawa pracy?

Pracuję jako kadrowa w dużym zakładzie pracy. Nasza firma zaczyna przeżywać problemy finansowe i szukamy oszczędności. Obowiązujący u nas regulamin wynagradzania w sposób korzystniejszy określa prawa pracowników związane z wypłatą wynagrodzenia chorobowego niż wynika to z Kodeksu pracy. Czy musimy bezwzględnie stosować uregulowania zawarte w regulaminie wynagradzania, czy możemy stosować korzystniejsze dla firmy przepisy Kodeksu pracy? Czy możemy ewentualnie zawiesić obowiązywanie przepisów zawartych w regulaminie wynagradzania?

Jak być dobrze zorganizowanym?

Konieczność koordynowania wielu projektów i zadań oraz spektrum odpowiedzialności sprawiają, że dla menedżerów HR kwestia organizacji pracy staje się jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Z jakich narzędzi warto korzystać, aby skutecznie zaplanować i w terminie zrealizować wszystkie działania? Jak pracować i żyć, nie mając poczucia, że czas przecieka przez palce?Doba ma 24 godziny, a czas dla wszystkich biegnie tak samo. Nikt nie potrafi zmagazynować, pożyczyć czy zdeponować czasu. Możemy jednak właściwie gospodarować czasem, wybierając i realizując te zadania, które są ważne i właściwe. A jak poznać, co jest właściwe?

Czego kobiety w pracy wykonywać nie powinny

Kobiety ze względu na swe predyspozycje fizyczne nie mogą wykonywać prac związanych z wykorzystaniem znacznej siły. Rozporządzenie Rady Ministrów zawiera katalog czynności wzbronionych kobietom w miejscu pracy.

Mobbing w miejscu pracy

Problemem, z którym coraz częściej muszą się zmierzyć pracownicy jest mobbing w miejscu pracy. Czym jest - w prawnym i psychologicznym aspekcie - i jak go rozpoznać?

Jak zapewnić zastępstwa za pracowników na urlopach wypoczynkowych

Każdego roku w czasie letnich miesięcy duża liczba pracowników korzysta z urlopów wypoczynkowych. W tym okresie pracownicy najczęściej wykorzystują najdłuższą obowiązkową część urlopu, zapewniającą co najmniej 14-dniową przerwę w pracy. Okres ten to jednocześnie problemy pracodawców, którzy muszą zapewnić normalne funkcjonowanie zakładu pracy przy znacznie ograniczonej załodze.

Czy na wniosek pracownika można przesunąć termin spłaty pożyczki z zfśs

Czy w regulaminie zfśs możemy umieścić zapis, że z powodu trudnej sytuacji życiowej osoba uprawniona może zwrócić się z prośbą do dyrektora jednostki o przesunięcie terminu spłaty pożyczki na cele mieszkaniowe, np. o 1 miesiąc?

Koordynacja grupy pracowników tymczasowych

Potrzeba pozyskiwania dodatkowych grup pracowników to wyzwanie, z którym regularnie mierzą się firmy, których praca odznacza się dużą sezonowością. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw należących do branży logistycznej lub produkcyjnej, gdzie wielokrotnie następują wzrosty i spadki zapotrzebowania na dodatkową kadrę.

Pomoc na cele mieszkaniowe z zfśs

Pracodawca może przyznać bezzwrotną pomoc finansową pracownikom mającym problemy mieszkaniowe. Tego rodzaju świadczenia mogą być wypłacane z przeznaczeniem na konkretny cel, np. spłatę kredytu mieszkaniowego.

Jakie kompetencje powinien mieć pracownik strategiczny?

Organizacje potrzebują pracowników, którzy sprostają wyzwaniom XXI wieku. Drogą do sukcesu są osoby, które potrafią bardziej efektywnie wykorzystać obecne zasoby firmy, wybiegają myślami w przyszłość, widzą często to, czego inni nie widzą. Takich pracowników określa się często mianem pracowników strategicznych. Ich pomysły, wiedza, umiejętności i doświadczenie mogą decydować o sukcesie biznesowym.

Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników

Bezpieczeństwo i higiena pracy w wielu firmach traktowane są jak relikt minionego systemu, a obowiązek szkoleń z tego zakresu – jako zbędna formalność nieprzystająca do nowej rzeczywistości. Nic bardziej błędnego! Dbałość o zdrowie i życie pracowników to podstawowy element społecznej odpowiedzialności biznesu, a jednocześnie najważniejszy obowiązek współczesnego menedżera. Jak najlepiej się z niego wywiązać?

Jak obniżyć koszty pracy bez zwalniania pracowników

Pracodawca, który znajdzie się w trudnej sytuacji finansowej może zmienić pracownikowi warunki wynagradzania, wprowadzając m.in. czasowe zawieszenie stosowania przepisów prawa pracy.

Czy pracodawca ma obowiązek zwrotu wydatków za parkowanie

Jeden z naszych pracowników przez kilka dni był w podróży służbowej, w którą udał się firmowym samochodem. Pracownik przedstawił kilka paragonów za parkowanie. Czy mamy obowiązek zwrócić mu koszty parkowania?

Jak uniknąć błędów przy tworzeniu regulaminu pracy

Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe. Warto pamiętać, że regulamin pracy nie może być sprzeczny i mniej korzystny dla pracowników niż postanowienia powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw i rozporządzeń).

Jak sporzadzić regulamin pracy zgodny z prawem

Regulamin pracy powinni sporządzić pracodawcy zatrudniający co najmniej 20 pracowników. Tworząc go pracodawca jest jednak ograniczony postanowieniami powszechnie obowiązujących przepisów (ustaw, rozporządzeń), z którymi nie może być on sprzeczny i mniej od nich korzystny. Opracowując regulamin pracy pracodawcy popełniają często błędy, których konsekwencje mogą być dla nich dotkliwe.

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Rezygnacja z tworzenia funduszu socjalnego

Pracodawca znajdujący się w przejściowych trudnościach finansowych może zrezygnować z tworzenia zfśs w trakcie roku. Mimo że nie wynika to wprost z ustawy o zfśs, taką możliwość przewiduje pośrednio rozporządzenie MPiPS z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

W jaki sposób można obniżyć koszty pracy w firmie?

Wysokie koszty pracy w czasie kryzysu podsuwają myśli o redukcji zatrudnienia. Zanim podejmie się tę niełatwą decyzję, warto pomyśleć, czy to jedyne wyjście. Może się bowiem okazać, że wystarczy kilka niewielkich zmian w firmie, aby nie były potrzebne żadne zwolnienia.

Kadra zarządzająca zakładem pracy - podział stanowisk

Często powstają wątpliwości, na podstawie których przepisów ustaw czy aktów wewnętrznych należy rozróżniać, kto w spółce kapitałowej pełni funkcję pracownika zarządzającego, a kto kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej.

Kto należy do kadry zarządzającej zakładem pracy

Osobami zarządzającymi w spółkach kapitałowych są co do zasady członkowie zarządu, którzy mogą być równocześnie pracownikami. Z kolei to, kto jest kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej spółki, powinno wynikać ze statutu bądź innego aktu tworzącego daną jednostkę organizacyjną.

Jak zaplanować urlopy wypoczynkowe pracowników

Plan urlopów musi tworzyć pracodawca, u którego działają zakładowe organizacje związkowe, chyba że zgodzą się one na nietworzenie takiego dokumentu. Jednak nawet wtedy warto go wprowadzić, ponieważ pomaga zaplanować pracę i zastępstwa.

Kiedy pracodawca może zawiesić przepisy prawa pracy

Pracodawca, który ma kłopoty finansowe, może zawiesić przepisy prawa pracy lub postanowienia umów o pracę. Potrzebna jest jednak do tego zgoda organizacji związkowych lub przedstawicieli pracowników.

Czy środki zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy

Rezygnujemy z dalszego tworzenia zfśs na rzecz funduszu socjalno-bytowego. Czy środki finansowe zgromadzone na koncie zfśs mogą zostać przekazane na fundusz socjalno-bytowy?

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Jak efektywnie planować swój czas?

Czas jest najcenniejszym i zarazem najbardziej trwonionym majątkiem, w jaki jesteśmy wyposażeni. Wiele osób poświęca większość czasu na zajmowanie się wieloma – przeważnie marginalnymi problemami i zadaniami, zamiast skoncentrować się na niewielu, za to ważnych życiowo kwestiach. Na co zatem warto zwracać uwagę, planując swój czas?

Uprawnienia reprezentatywnych organizacji związkowych

W rokowaniach dotyczących zawarcia układu zbiorowego pracy musi brać udział co najmniej jedna reprezentatywna organizacja związkowa. Za taką uważa się m.in. organizację będącą członkiem reprezentacyjnej ponadzakładowej organizacji związkowej.

Sposób na doskonałą prezentację na zebraniu firmowym

Raz w tygodniu mamy w firmie zebrania wszystkich zespołów. Trwają one po kilka godzin, czasem ponad pół dnia. Są nudne i męczące, a prawie wszystko, co jest tam omawiane, i tak nie zostaje zapamiętane. Jestem szefem jednego z działów, jak sprawić, aby moja prezentacja została zapamiętana?

Umowa na zastępstwo z własnym pracownikiem

Jeden z naszych pracowników przedstawił nam zwolnienie lekarskie na cały miesiąc. Chcemy na ten czas zatrudnić w jego miejsce innego pracownika na podstawie umowy na zastępstwo. Czy możemy zawrzeć umowę na zastępstwo z pracownikiem już u nas zatrudnionym na podstawie umowy o pracę?

REKLAMA