REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowy zlecenia 2017, Ewidencja czasu pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Webinarium „Ewidencja czasu pracy po zmianach 2023 – wzory dokumentów” + certyfikat gwarantowany

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Ewidencja czasu pracy po zmianach 2023 – wzory dokumentów” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 12 czerwca 2023 roku. Polecamy!

Godziny pracy 2023

Godziny pracy w 2023 r. - ile godzin pracy ma etat? Jaka jest norma czasu pracy w 2023 r.? Ile dni wolnych od pracy wypada w każdym miesiącu? Jak obliczyć wymiar czasu pracy? Poniżej wykaz dni roboczych i dni wolnych od pracy w 2023 r.

Czas pracy kierowcy 2022

Czas pracy kierowcy w 2022 roku - co się zmienia? Jakie są nowe przepisy dotyczące wynagrodzenia kierowcy? Jak zmienia się prowadzenie ewidencji czasu pracy kierowcy?

Pakiet mobilności - zmiany od lutego 2022

Pakiet mobilności - pierwsze zmiany w ustawie o transporcie drogowym i czasie pracy kierowców zaczynają obowiązywać od 2 lutego 2022 roku. Likwiduje się podróże służbowe kierowców w przewozach międzynarodowych. Co zmienia się w ewidencji czasu pracy? Jakie kary grożą za naruszenie pakietu mobilności?

Ewidencja czasu pracy w Excel - co na to prawo?

Czy ewidencja czasu pracy może być prowadzona w plikach Excel? Co na to prawo?

Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

Nieprawidłowości w ewidencji czasu pracy – jakie kary?

Ewidencja czasu pracy zawierająca nieprawidłowości może skutkować nałożeniem kary przez inspektora PIP. Jakie kary stosuje inspektor pracy?

Przestrzeganie norm czasu pracy przy pracy zdalnej

Czas pracy zdalnej - czy możliwe jest zagwarantowanie przestrzegania norm czasu pracy?

Zadaniowy czas pracy a praca zdalna

Zadaniowy czas pracy a praca zdalna - jak wprowadzić? Jak ewidencjonować i kontrolować czas pracy zdalnej w systemie zadaniowym?

Elektroniczna ewidencja czasu pracy po pandemii

Elektroniczna ewidencja czasu pracy będzie stosowana także po pandemii. Jakie są korzyści ze stosowania takiej ewidencji?

Rozliczanie czasu pracy zdalnej

Czas pracy zdalnej to dosyć kłopotliwe zagadnienie. Jak ewidencjonować i kontrolować pracownika na home office? W jaki sposób rozliczać nadgodziny i wprowadzić zadaniowy czas pracy?

Ewidencja czynności pracownika na pracy zdalnej

Ewidencja czynności pracownika dotyczy także pracy zdalnej. Czy listę obecności można podpisywać zdalnie? Jakie znaczenie mają wideokonferencje i telekonferencje w pracy? Czy obowiązek ewidencjowania czynności może leżeć po stronie pracownika? Czy taki obowiązek zwalnia pracodawcę z prowadzenia ewidencji czasu pracy?

Praca zdalna – 6 wyzwań

Praca zdalna w niektórych branżach trwa nieprzerwanie od początku pandemii. Oznacza to, że także po zakończeniu epidemii ten model świadczenia pracy może stać się normą. Dlatego już dziś pracodawcy powinni uwzględnić taką możliwość w swoich długookresowych planach i stawić czoło wyzwaniom związanym z wprowadzeniem pracy zdalnej oraz wdrożyć narzędzia, które ułatwią jej rozliczanie.

Czas pracy w 2021 – tabela wymiaru czasu pracy

Wymiar czasu pracy w 2021 r. wyniesie 2016 godzin. Dwa święta wypadają w sobotę, a więc każde z nich obniża czas pracy o 8 godzin. Jak ustalić wymiar czasu pracy w 2021 r.?

Jak ewidencjonować dzień wolny za sobotę?

Jak ewidencjonować dzień wolny udzielany w zamian za święto wypadające w sobotę? II dzień Świąt Bożego Narodzenia czyli 26 grudnia 2020 r. wypada właśnie w sobotę. W związku z tym pracodawca musi oddać niektórym grupom pracowników inny dzień wolny od pracy. Jak odnotować to w ewidencji czasu pracy?

Lista obecności - czy pracodawca ma obowiązek ich przechowywania

Prowadzenie listy obecności pracowników to jedna z podstawowych czynności wykonywanych przez pracodawcę. W tym celu właściciel firmy tworzy odrębne działy kadrowe zajmujące się ewidencją czasu pracy lub zleca działania na zewnątrz, wynajmując firmy outsourcingowe. Niezależnie od podmiotu, który prowadzi ewidencję czasu pracy zatrudnionych, lista obecności służy do właściwego rozliczenia wielu elementów związanych z zatrudnieniem pracownika, mimo że jej forma nie jest określona przez Kodeks pracy. Jedną z kluczowych kwestii jest przechowywanie listy obecności. Sprawdź, czy pracodawca ma taki obowiązek.

Wymiar czasu pracy - jak obliczyć liczbę godzin pracy w miesiącu?

W wielu branżach, przy sporej liczbie zatrudnionych, działy kadrowe nie mają łatwego zadania z dokładnym obliczeniem czasu pracy zatrudnionego. Trzeba wiedzieć, że za jakiekolwiek uchybienia w tym obszarze, winę ponosi pracodawca i podlega karze grzywny nakładanej przez Państwową Inspekcję Pracy. Dlatego ewidencja czasu pracy wymaga niezwykłej precyzji. Na szczęście obecnie firmy mogą posługiwać się specjalnymi systemami RCP. Wymiar czasu pracy - sprawdź, jak obliczyć liczbę godzin pracy w miesiącu.

PIP: brak ewidencji czasu pracy i wypłaty wynagrodzeń

Pracodawcy dopuszczają się wielu naruszeń przepisów prawa pracy - ocenia PIP. Nieprawidłowości dotyczą m.in. czasu pracy i kwestii związanych z wynagrodzeniem za pracę w godzinach nadliczbowych.

Rejestracja czasu pracy - kto jest zobowiązany do jej prowadzenia?

W obecnych czasach często można usłyszeć zdanie: “Czas to pieniądz”. Ta powszechna maksyma ma zastosowanie nie tylko w naszym życiu prywatnym, ale też w zawodowym. Pracodawca chcąc wprowadzić w życie taką zasadę, stara się ze wszystkich sił, aby jego pracownicy w ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy pracowali jak najbardziej efektywnie. Dla pracodawcy każda godzina pracy pracownika np. spędzona na rozmowach przy kawie czy też przeglądaniu internetu to zmarnowany czas i wyobrażenie ogromnych strat finansowych. Czy da się skutecznie egzekwować wydajny czas pracy albo całkowicie uniknąć sytuacji, w których pracownik marnuje cenny czas? Czy jest w ogóle możliwe kontrolowanie pracownika w czasie jego godzin pracy? Sprawdź, czym jest rejestracja czasu pracy.

Jak prowadzić dokumentację pracowniczą po zmianach przepisów

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawcy są zobowiązani do prowadzenia, oprócz akt osobowych, oddzielnie dla każdego pracownika dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy. Przepisy nie określają, na czym polega prowadzenie dokumentacji "oddzielnie" dla każdego pracownika.

"Stara" i "nowa" dokumentacja pracownicza

Podział na starą i nową dokumentację pracowniczą powstał w wyniku zmian w jej prowadzeniu, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2019 r. Przy wpinaniu dokumentów lub zakładaniu akt osobowych powstają pytania: co z dotychczasową dokumentacją, czy przekładać akta osobowe i układać według nowego porządku?

Dokumentacja w sprawach związanych z ewidencjonowaniem czasu pracy 2019

Nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji pracowniczej zawiera wykaz dokumentów zaliczanych do ewidencji czasu pracy. Jest to wyczerpujący katalog zawartości ewidencji czasu pracy przechowywanej dla każdego pracownika. Co obejmuje dokumentacja związana z ewidencjonowaniem czasu pracy?

Ewidencja czasu pracy 2019 – wykaz dokumentów

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca ma obowiązek prowadzić dla każdego pracownika dokumentację dotyczącą ewidencjonowania czasu pracy. Jakie dokumenty wchodzą w skład takiej ewidencji?

Ewidencja czasu pracy i inne dokumenty związane ze stosunkiem pracy 2019

Od 1 stycznia 2019 r. pracodawca będzie miał obowiązek prowadzenia m.in. ewidencji czasu pracy i karty wypłaconego wynagrodzenia za pracę. Jakie dokumenty powinny znaleźć się w ewidencji czasu pracy?

Jak prowadzić ewidencję okresów zatrudnienia pracowników tymczasowych - wzór

Od 1 czerwca 2017 r. pracodawca użytkownik musi prowadzić w swoim zakładzie ewidencję okresów pracy pracownika tymczasowego. Jakie informacje powinna zawierać ewidencja okresów zatrudnienia pracowników tymczasowych? Poniżej przykładowy wzór ewidencji okresów zatrudnienia pracowników tymczasowych.

Problem z ewidencjonowaniem godzin wykonania zlecenia

W 2017 r. firmy miały duży problem ze sposobem potwierdzania liczby godzin wykonywania zleceń lub świadczenia usług, ich ewidencji - wynika z danych PIP. Przepisy nie określają, w jaki sposób należy to robić.

Ile może dorobić emeryt od 1 września 2017 r. do 30 listopada 2017 r.

Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny mogą dorabiać bez ograniczeń. Dla pozostałych osób dorabiających do emerytury lub renty, od 1 września 2017 r. do 30 listopada 2017 r. obowiązują nowe limity. Ich przekroczenie spowoduje zmniejszenie lub zawieszenie prawa do emerytury.

Przestrzeganie przepisów o stawce godzinowej - wyniki kontroli PIP

Za nieprzestrzeganie przepisów o minimalnej stawce godzinowej, pracodawcom grożą wysokie kary. Zdecydowana większość pracodawców przestrzega nowych wymogów - wynika z kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto.

Wysokie kary za błędy w ewidencji pracowników tymczasowych

Nowe przepisy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych weszły w życie 1 czerwca 2017 r. Zgodnie z nowymi przepisami pracodawcy mają obowiązek prowadzić ewidencję czasu pracy pracownika tymczasowego. Za nieprzestrzeganie przepisów grożą kary nawet do 30 tys. zł.

Czy podczas urlopu wypoczynkowego pracownik może podjąć zlecenie

Wykonywanie na podstawie zlecenia przez pracownika podczas urlopu wypoczynkowego innej pracy niż przewidziana w umowie o pracę jest możliwe. Za obejście przepisów grożą wysokie kary.

Pisemna umowa zlecenia przed dopuszczeniem do pracy - zmiany

Zgodnie z propozycją Państwowej Inspekcji Pracy, umowa cywilnoprawna powinna zostać potwierdzona na piśmie jeszcze przed rozpoczęciem wykonywania pracy. Podobne rozwiązanie weszło w życie 1 września 2016 r. w przypadku zawierania umów o pracę, czyli likwidacja tzw. "syndromu pierwszej dniówki".

Jak ewidencjonować czas pracy pracownika tymczasowego po zmianach

Nowe przepisy odnośnie zatrudniania pracowników tymczasowych obowiązują od 1 czerwca 2017 r. Kto i w jaki sposób musi ewidencjonować liczbę przepracowanych godzin pracownika tymczasowego?

Kary za nieprzestrzeganie minimalnej stawki godzinowej

Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto. W przypadku nieprzestrzegania przepisów o minimalnej stawce godzinowej, zleceniodawca podlega karze grzywny.

Minimalna stawka godzinowa w 2017 r. - poradnik

Od 01 stycznia 2017 r. obowiązuje nowa wysokość minimalnej stawki za wynagrodzenie za pracę i wynosi ona 2000 zł brutto. Znajomość wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę jest konieczna w celu ustalenia minimalnej stawki godzinowej, która od 01 stycznia 2017 r. obowiązuje osoby zatrudnione na zleceniach i świadczących usługi. Wysokość stawki godzinowej w 2017 roku wynosi 13 zł brutto i będzie rosła z każdym nowym rokiem kalendarzowym.

Umowa zlecenie a monitorowanie godzin wykonania zlecenia po zmianach

W związku z wejściem w życie przepisów o minimalnej stawce godzinnej (13,00 zł brutto), do której na podstawie odesłania z art. 750 k.c. zastosowanie mają przepisy o umowie zlecenia, strony umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług zostały zobowiązane do określenia w łączącej ich umowie sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług (art. 8b ust. 1 ustawy).

Umowa zlecenia w pytaniach i odpowiedziach

Czy po zakończeniu zlecenia, zleceniodawca ma obowiązek wystawić świadectwo pracy? Ile dni urlopu wypoczynkowego przysługuje zleceniobiorcy?

Zasiłek macierzyński dla pracownika tymczasowego - zmiany od 1 czerwca 2017 r.

Od 1 czerwca 2017 r. pracownice wykonujące pracę tymczasową będą miały możliwość uzyskać zasiłek macierzyński po porodzie. Zmiany obejmują również ewidencjonowanie osób, kary za nieprzestrzeganie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę jak również zakres prac, których nie można powierzyć pracownikom tymczasowym.

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców w 2017 r. - jak stosować nowe przepisy

Od 1 stycznia 2017 r. nowelizacja przepisów ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wprowadziła minimalną stawkę godzinową dla zleceniobiorców, która wynosi 13 zł za godzinę. Przepisy przewidują również wyjątki, gdy minimalna stawka nie musi być stosowana. Jak stosować nowe przepisy w praktyce?

Potrącenia z wynagrodzenia zleceniobiorcy a minimalna stawka godzinowa

Czy zleceniobiorcom można potrącić z wynagrodzenia pewne kwoty za spóźnienia do pracy albo za używanie odzieży roboczej? Jakie konsekwencje poniesiemy, jeśli w związku z takim potrąceniem zleceniobiorca nie otrzyma faktycznie kwoty wynagrodzenia wynikającego z minimalnej stawki godzinowej?

Obowiązki zleceniodawcy związane z prowadzeniem ewidencji godzin od 2017 r.

Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców wynosi 13 zł. Aby ustalić, czy zleceniobiorca otrzymuje tę stawkę, niezbędna jest ewidencja liczby przepracowanych przez niego godzin. Ewidencja powinna być prowadzona za okresy co najmniej jednego miesiąca, bowiem minimalne wynagrodzenie w stawce godzinowej musi być wypłacane co najmniej raz w miesiącu. Przedsiębiorca, na rzecz którego jest wykonywane zlecenie, przechowuje ewidencję przepracowanych godzin przez 3 lata od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Obowiązek przechowywania dokumentów dotyczących czasu realizacji zlecenia lub świadczenia usługi

Od 1 stycznia 2017 r. zleceniodawcy i usługobiorcy obowiązani są do przechowywania dokumentów określających sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług oraz dokumentów potwierdzających liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Dokumenty te powinny być przechowywane przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Nowe obowiązki zleceniodawcy związane z minimalną stawką godzinową od 1 stycznia 2017 r.

Z początkiem 2017 r. wprowadzona została minimalna stawka godzinowa w wysokości 13,00 zł brutto za wykonanie usług w ramach umowy zlecenia/umowy o świadczenie usług. Wraz ze zmianą na zleceniodawców nałożone zostały nowe obowiązki związane z ewidencją czasu pracy oraz sankcjami za brak wypłaty stawki minimalnej.

PIP kontroluje umowy cywilnoprawne. Więcej umów o pracę w 2017 r.?

Znacząco wzrośnie liczba kontraktów cywilnoprawnych przekształcanych w umowy o pracę – zapowiada Państwowa Inspekcja Pracy. Przyczynią się do tego wymogi związane z 13-złotową płacą minimalną.

Komu i w jaki sposób zapewnić minimalną stawkę godzinową?

Od 1 stycznia 2017 r. wynagrodzenie za godzinę pracy zleceniobiorcy oraz osoby świadczącej usługi nie może być niższe niż 13 zł brutto. Stawka ta dotyczy nie tylko umów zawieranych po tej dacie, ale również umów zawartych przed 1 stycznia 2017 r. i trwających w tym dniu. W przypadku powierzenia przez zleceniobiorcę wykonania zlecenia osobie trzeciej zastępca zleceniobiorcy również ma prawo do minimalnej stawki godzinowej.

Podstawowe różnice między umową o pracę a umowami zlecenia i o dzieło

Najpopularniejszą formą zatrudnienia jest umowa o pracę, jednakże pracodawcy korzystają również z umów cywilnoprawnych, tj. umowy zlecenia i o dzieło. Warto zatem znać różnice jakie są między umową o pracę, a umowami zlecenia i o dzieło.

Najniższe wynagrodzenie, minimalne wynagrodzenie, minimalna stawka godzinowa w 2017 roku

Najniższe wynagrodzenie, minimalne wynagrodzenie za pracę, minimalna stawka godzinowa są to trzy niezwykle ważne pojęcia, których znaczenie powinien znać każdy pracodawca i pracownik. Niestety bardzo często można się spotkać z ich niewłaściwym rozumieniem i pomyłkami. W szczególności mylone są pojęcia najniższego wynagrodzenia i minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Kontrola umów cywilnoprawnych przez PIP po zmianach przepisów

Od 1 stycznia 2017 r. Państwowa Inspekcja Pracy otrzymała nowe uprawnienia kontrolne w zakresie minimalnej stawki godzinowej. Jak wygląda kontrola PIP w praktyce? Czy inspektor PIP ma prawo kwestionować charakter umów cywilnoprawnych?

Sporządzenie raportu z wykonanego zlecenia od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. istnieje obowiązek sporządzania raportów o czasie wykonania zlecenia. Minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców wynosi 13 zł brutto.

Umowy zlecenia 2017 - najważniejsze zmiany

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje nowa minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców. Przedstawiamy najważniejsze zmiany dotyczące umów zlecenia. Jak ewidencjonować godziny świadczenia usług? Jakie umowy nie podlegają minimum?

Stawka godzinowa dla zleceniobiorców od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. obowiązywać będzie minimalna stawka godzinowa dla zleceniobiorców w wysokości 13 zł. Za naruszenie przepisów wprowadzanej stawki godzinowej przewidziano kary od 1. do 30 tys. zł.

REKLAMA