| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Temat: ubezpieczenie wypadkowe

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu ubezpieczenie wypadkowe. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące ubezpieczenie wypadkowe.

Czy uwzględnić zleceniobiorcę w liczbie ubezpieczonych

Aktualizacja: 31.12.2008

Zleceniobiorcy wynagrodzenie jest wypłacane w następnym miesiącu za miesiąc poprzedni, np. za styczeń w lutym. Jednak za grudzień 2006 r. otrzymał je w grudniu. Natomiast wynagrodzenie za styczeń 2007 r. otrzymał w lutym 2007 r. Czy ustalając liczbę osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w styczniu, należy tę osobę uwzględnić w liczbie osób podlegających temu ubezpieczeniu? »

Czy zmiana liczby ubezpieczonych w trakcie roku ma wpływ na składkę wypadkową

Aktualizacja: 20.12.2008

Jaką składkę wypadkową powinien płacić w 2008 roku płatnik, który prowadzi działalność gospodarczą od stycznia 2006 r. i w 2006 roku zatrudniał średnio 15 osób. Następnie stan zatrudnienia został zmniejszony. Płatnik opłacał za rok składkowy od 1 kwietnia 2007 r. składkę w wysokości 1,20 proc., zgodnie z przynależnością do sekcji K. Czy płatnik postąpił prawidłowo, opłacając składkę w wysokości 1,20 proc. pomimo zmniejszenia stanu zatrudnienia? »

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe

Aktualizacja: 22.12.2008

Z końcem stycznia 2008 r. mija termin na złożenie informacji ZUS IWA za 2007 r., w której pracodawcy powinni wykazać informacje pozwalające na ustalenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe. W tekście udzielamy instrukcji, jak wypełnić ZUS IWA. »

Świadczenie z ubezpieczenia chorobowego zamiast z wypadkowego

Aktualizacja: 31.12.2008

Pracownik nie ma prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy, m.in. gdy wyłączną przyczyną było udowodnione naruszenie przez niego przepisów dotyczących ochrony życia i zdrowia, spowodowane umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa. W takiej sytuacji pracownikowi przysługują świadczenia z ubezpieczenia chorobowego. »

Kiedy nieszczęśliwe zdarzenie jest wypadkiem przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownicy poszkodowani wskutek wypadku przy pracy otrzymują z ubezpieczenia wypadkowego m.in. zasiłki chorobowe, świadczenia rehabilitacyjne i renty. Wypłata tych świadczeń jest jednak możliwa tylko wówczas, gdy nieszczęśliwe zdarzenie, jakiemu ulegli, zostanie zakwalifikowane jako wypadek przy pracy. »

Cywilnoprawna odpowiedzialność pracodawcy za wypadek przy pracy

Aktualizacja: 22.12.2008

W razie zaistnienia wypadku przy pracy pracodawca może być zobowiązany do zapłaty pracownikowi dodatkowego odszkodowania. Zasady tej odpowiedzialności odszkodowawczej określają przepisy kodeksu cywilnego. Natomiast jej celem jest wyrównanie szkody i krzywdy, jaką poniósł pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i która w całości nie została pokryta z ubezpieczenia wypadkowego wypłacanego przez ZUS. »

Dokumentacja prawa do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

ZUS rozpatruje prawo do świadczeń z tytułu wypadku zaistniałego w czasie wykonywania pracy po udokumentowaniu okoliczności takiego zdarzenia kwalifikujących je jako wypadek przy pracy. »

Świadczenia związane z wypadkiem przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Każdy wniosek w sprawie wypłacenia świadczeń w związku z wypadkiem przy pracy jest rozpatrywany w indywidualnym postępowaniu. W każdym przypadku należy przeanalizować wszystkie okoliczności zdarzenia biorąc pod uwagę protokół powypadkowy, kartę wypadku, zeznania świadków i inne dokumenty, które świadczą o tym, że zdarzenie było wypadkiem przy wykonywaniu pracy albo związanym z pracą. »

Zasiłek chorobowy

Aktualizacja: 22.12.2008

Pracownik był niezdolny do pracy od 18 marca do 25 maja 2007 r. W okresie od 18 marca do 19 kwietnia 2007 r. pracownikowi wypłacono wynagrodzenie chorobowe. Od 20 kwietnia do 25 maja 2007 r. wypłacono zasiłek chorobowy z ubezpieczenia chorobowego w wysokości 80% podstawy wymiaru. Niezdolność do pracy była spowodowana wypadkiem, do którego doszło na terenie zakładu pracy. Nie można było jednoznacznie określić, czy był to wypadek przy pracy, dlatego powołaliśmy zespół ekspertów. Na podstawie uzgodnień w protokole powypadkowym stwierdziliśmy, że niezdolność do pracy od 18 marca 2007 r. była wynikiem wypadku przy pracy, któremu uległ pracownik. Czy należy wyrównać wysokość wypłaconych świadczeń? Czy wystarczy, że mamy protokół powypadkowy? »

Kiedy nietrzeźwość wyłącza prawo do świadczeń z tytułu wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Pracownik, który spowodował wypadek przy pracy w stanie nietrzeźwym, nie uzyska świadczeń z ubezpieczenia wypadkowego, jeśli przyczynił się w znacznym stopniu do powstania tego wypadku. »

Obowiązki zakładu pracy w razie wypadku przy pracy

Aktualizacja: 10.12.2008

Pracownik uległ wypadkowi przy pracy, w wyniku którego złamał nogę. Jak wygląda postępowanie o przyznanie odszkodowania z tego tytułu, tzn. jaka jest tutaj rola zakładu pracy (zatrudniamy tylko 10 pracowników)? »

Następstwa wypadku przy pracy

Aktualizacja: 09.12.2008

Od 15 stycznia br. zatrudniliśmy pracownika na umowę o pracę na czas nieokreślony. Poprzednie zatrudnienie tej osoby ustało 31 grudnia 2006 r. Była tam zatrudniona przez 5 lat. Obecnie pracownik dostarczył nam zwolnienie lekarskie na okres od 20 marca do 6 kwietnia br. Lekarz wystawił odrębne zaświadczenie stwierdzające, że niezdolność do pracy jest następstwem wypadku przy pracy, któremu pracownik uległ 17 maja 2005 r., a więc w okresie, kiedy był zatrudniony u poprzedniego pracodawcy. Czy w związku z tym, że wypadek miał miejsce w czasie zatrudnienia w innym zakładzie, możemy ustalić uprawnienia do wynagrodzenia chorobowego na ogólnych zasadach z ubezpieczenia chorobowego?  »

Wypadek przy pracy- pracownik pod wpływem alkoholu

Aktualizacja: 22.12.2008

Pracownik, który pracował na rusztowaniu, spadł z niego podczas pracy i zginął na miejscu. Okazało się, że był pod wpływem alkoholu. Czy w takiej sytuacji rodzinie zmarłego przysługują jakiekolwiek świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego (chodzi mi przede wszystkim o jednorazowe odszkodowanie)? Czy zdarzenie to może zostać zakwalifikowane jako wypadek przy pracy? »

Czy osoba pobierająca zasiłek macierzyński podlega ubezpieczeniu

Aktualizacja: 30.12.2008

Od dwóch lat zatrudniamy na podstawie umowy zlecenia kobietę, która z umowy tej została zgłoszona do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego (praca wykonywana w siedzibie płatnika) oraz do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Osoba ta jest w ciąży i od sierpnia będziemy jej wypłacać zasiłek macierzyński. Czy z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego osoba ta będzie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli zlecenie nie będzie wykonywane w tym czasie? »

Składka na ubezpieczenie wypadkowe wspólników spółki cywilnej

Aktualizacja: 19.12.2008

Jestem wspólnikiem spółki cywilnej. Wszyscy wspólnicy są płatnikami składek na swoje ubezpieczenia. W sierpniu br. zatrudniliśmy w spółce 12 pracowników na podstawie umowy o pracę (dotychczas nikogo nie zatrudnialiśmy). Obliczona wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe wyniosła dla pracowników 2,26%. Czy każdy ze wspólników powinien przyjąć taką samą stopę procentową przy obliczaniu składki na swoje ubezpieczenie wypadkowe? »

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK