REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Trzynastka, Orzecznictwo SN

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Trzynastka dla emerytów 2024 - pierwsze wypłaty 29 marca!

Trzynastka dla emerytów w 2024 roku - Pierwsze wypłaty z ZUS zostaną wypłacone 29 marca, a więc jeszcze przed Wielkanocą. Kto otrzyma trzynastkę z ZUS?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne. Czy pracownik musi przepracować cały rok kalendarzowy, żeby nabyć prawo do trzynastki

Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługuje pracownikowi sfery budżetowej, który przepracował u danego pracodawcy cały rok kalendarzowy. Są jednak sytuacje, gdy trzynastka przysługuje mimo nieprzepracowania całego tego okresu.

W 2024 r. ostateczny termin wypłaty trzynastek wypada w Wielkanoc. Czy to świadczenie można wypłacić po świętach?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, jest świadczeniem przysługującym pracownikom sfery budżetowej. Zbliża się termin, do którego uprawniony pracownik powinien otrzymać trzynastkę należną za 2023 r. Datą końcową jest 31 marca 2024 r. – pierwszy dzień świąt wielkanocnych.

Trzynastka 2024 – kiedy wypłata?

Trzynastka w 2024 roku - kiedy nastąpi wypłata w budżetówce? Termin wypłaty trzynastek wypada w tym roku w niedzielę. Do kiedy więc dodatkowe wynagrodzenia roczne powinny zostać przesłane pracownikom?

Trzynastka. Jaki jest termin wypłaty dodatkowego wynagrodzenia rocznego? Jakie prawa ma pracownik, jeśli pracodawca nie wypłaci mu trzynastki lub wypłaci ją w niepełnej wysokości?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługuje pracownikom budżetówki. Świadczenie to wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych 3 miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który trzynastka przysługuje. Sprawdź, jakie konsekwencje grożą pracodawcy w razie niedotrzymania terminu wypłaty!

Trzynastka dla pracowników budżetówki. Jak obliczyć okres zatrudnienia niezbędny do uzyskania dodatkowego wynagrodzenia rocznego?

Dodatkowe wynagrodzenie roczne, zwykle zwane trzynastką, przysługuje pracownikom sfery budżetowej. Wysokość trzynastki zależy od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy. Jak zatem należy obliczać okres zatrudnienia pracownika?

„Trzynastka” należy się pracownikom sfery budżetowej. To 8,5 proc. rocznego wynagrodzenia. Co bierze się pod uwagę przy obliczaniu trzynastej pensji

Trzynastka to potoczna nazwa dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Trzynasta pensja w pełnej wysokości przysługuje pracownikowi budżetówki po przepracowaniu u danego pracodawcy całego roku kalendarzowego. Jeśli pracownik przepracował tylko część roku kalendarzowego, nabywa prawo do trzynastki w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, pod warunkiem, że okres ten wynosi co najmniej 6 miesięcy. Jakie elementy wynagrodzenia wliczają się do trzynastki? Podpowiadamy. 

Trzynastka za 2023 r. Sprawdź, jak obliczyć wysokość dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Trzynastka, czyli dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej. Wysokość tego świadczenia wynosi 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który trzynastka przysługuje.

Budżetówka: Pracownicy mogą stracić prawo do trzynastki!

Pracownikom sfery budżetowej przysługuje dodatkowe wynagrodzenie roczne. Jednak obowiązujące przepisy nie gwarantują, że świadczenie to zawsze zostanie im wypłacone.

Trzynastka za 2023 r. Nie wszyscy pracownicy dostaną dodatkowe wynagrodzenie roczne

Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem przysługującym pracownikom jednostek sfery budżetowej. Pracodawcy zobowiązani są wypłacić swoim pracownikom tzw. trzynastkę należną za 2023 r. do końca marca 2024 r. Pracownik uzyska to świadczenie pod warunkiem przepracowania w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje trzynastka.

Premier: Jestem dumny z trzynastej i czternastej emerytury

W rozmowie z "Super Expressem" premier Mateusz Morawiecki przyznaje, że przyszło mu rządzić w ciężkich czasach pandemii, kryzysu i wojny, ale wiele udało się osiągnąć. "Najbardziej jestem dumny z 13. i 14. emerytury" - mówi w rozmowie z gazetą szef rządu.

Trzynaste emerytury wypłacone

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zakończył wypłaty trzynastej emerytury. ZUS wypłacił w sumie ponad 8,5 mln trzynastek, na łączą kwotę ponad 11,3 mld zł.

Trzynasta emerytura – kolejna transza jeszcze przed Świętami Wielkanocnymi

Trzynasta emerytura, czyli dodatkowe roczne świadczenie pieniężne przysługuje wszystkim emerytom i rencistom. Wysokość „trzynastki” jest równowartością najniższej emerytury obowiązującej od 1 marca. Uprawnieni nie muszą składać żadnych wniosków do ZUS.

Wypłata spadkobiercom trzynastki i świadczenia urlopowego

Czy spadkobiercom zmarłego pracownika należy się wypłata trzynastki i świadczenia urlopowego?

Ruszają wypłaty trzynastej emerytury

1 kwietnia br. pierwsi seniorzy otrzymają trzynastą emeryturę. Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne wypłacane jest w wysokości minimalnej emerytury. Otrzymają je wszyscy emeryci i renciści – w sumie ok. 9,7 mln osób.

Wypłaty 13 emerytur od 1 kwietnia 2021 r.

Wypłaty 13 emerytur w 2021 r. rozpoczęły się 1 kwietnia. Jaka jest wysokość trzynastki? Kto otrzyma trzynastą emeryturę?

13 emerytura w 2021 roku

13 emerytura w 2021 roku - kiedy wypłata? Trzynastka będzie wypłacana na wiosnę. Kiedy dokładnie? Ile wynosi netto? Dla kogo jest trzynasta emerytura?

Trzynastka za 2020 r. a podstawa wymiaru zasiłków

Trzynastka za 2020 r. w podstawie wymiaru zasiłków zwiększa wysokość wynagrodzenia chorobowego i zasiłków związanych z niezdolnością do pracy. Jakie są zasady uwzględniania trzynastej pensji? Co w przypadku braku wypłaty trzynastki za rok poprzedni? Jak na obliczenia wpływa przerwa między okresami pobierania zasiłków? Kiedy uzupełnia się wysokość trzynastki? Czy wypłaca się trzynastkę za niepełny rok zatrudnienia? Co w przypadku zmiany wymiaru czasu pracy?

13 i 14 emerytura - kiedy wypłata?

13 i 14 emerytura w 2021 r. zostaną wypłacone wiosną i jesienią. Kiedy dokładnie będzie wypłata? Kto i w jakiej wysokości otrzyma świadczenie? Ile wyniosą najniższe emerytury i renty w 2021 r.?

Trzynastka - do kiedy wypłata?

Trzynastka przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej raz w roku. Jest to dodatek do wynagrodzenia. Do kiedy należy wypłacić trzynastą pensję? Komu przysługuje? Jaka jest jej wysokość? Jakie warunki należy spełnić? Kto nie otrzyma 13. wynagrodzenia?

Najniższa, trzynasta i czternasta emerytura w 2021 r.

Najniższa emerytura w 2021 r. wzrośnie o 50 zł. Ile więc wyniesie minimalna emerytura w w przyszłym roku? Jaka będzie w związku z tym wysokość trzynastej i czternastej emerytury?

13 emerytura w kwietniu 2020 - dla kogo, wysokość

13 emerytura w 2020 r. zostanie wypłacona w kwietniu. Termin wypłat nie ulega zmianie. To dodatkowe roczne świadczenie pieniężne przysługujące osobom pobierającym emerytury i renty, a także inne wymienione niżej świadczenia. Wysokość trzynastej emerytury to wysokość obowiązującej aktualnie najniższej emerytury. Ile więc wynosi trzynastka?

Postępowanie pracownika naruszające zasady bhp i sprzeczne z poleceniem pracodawcy nie wyklucza współodpowiedzialności pracodawcy za wypadek przy pracy

Z odpowiedzialności za bezpieczeństwo w procesie pracy nie zwalnia pracodawcy niedopełnienie lub naruszenie obowiązków z zakresu bhp przez jego pracowników, którzy nie sprawowali właściwego nadzoru nad wykonywaniem pracy przez poszkodowanego pracownika (wyrok Sądu Najwyższego z 10 października 2019 r., I PK 137/18).

"Trzynastki" razem z kwietniową emeryturą lub rentą

ZUS i Poczta Polska zapewniają, że tzw. trzynastki, czyli dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, trafią do wszystkich uprawionych razem z kwietniową emeryturą lub rentą.

Rekompensata za pracę przed monitorem kineskopowym

Osoby urodzone po 1948 roku mogą starać o rekompensatę za pracę przed monitorem kineskopowym. Praca ta zakwalifikowana została jako praca w szczególnych warunkach (sygnatura akt - III UK 150/18).

Zaległe wynagrodzenie a status bezrobotnego

Czy wypłata zaległego wynagrodzenia za pracę po zarejestrowaniu się w urzędzie pracy powoduje utratę statusu bezrobotnego? Jak wygląda sytuacja w przypadku wypłaty trzynastki?

Ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków przez pracodawcę

Ciężkie naruszenie obowiązków przez pracodawcę może stanowić podstawę do rozwiązania umowy o pracę przez pracownika bez wypowiedzenia. Niemniej jednak pojęcie ciężkiego naruszenia obowiązków ma charakter raczej nieprecyzyjny i ogólny, w związku z tym generuje wiele pytań i wątpliwości, które rozstrzyga ogólna praktyka oraz orzecznictwo sądów.

Przyczyny zwolnienia pracownika w orzecznictwie

W większości przypadków Kodeks pracy nie precyzuje jakie mogą być powody zwolnienia, a zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracodawca zobowiązany jest wskazać konkretną podstawę rozwiązania umowy. Poniżej przedstawione orzecznictwo Sądu Najwyższego z ostatnich lat rozstrzyga wątpliwe kwestie dotyczące przyczyn zwolnienia pracownika.

ZUS ma prawo sprawdzać wysokość wynagrodzenia

ZUS ma prawo kwestionować wysokość składek na ubezpieczenie społeczne, jeżeli uzna, że firmy świadomie zawyżają zarobki pracowników w celu wyłudzenia przez nich zasiłku chorobowego - tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 29 listopada 2017 r.

Czy istnieje termin dla dokonania wypowiedzenia umowy o pracę?

Rozwiązanie umowy o pracę w trybie art. 52 § 1 kodeksu pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika ograniczone jest terminem jednego miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy. W przypadku wypowiedzenia umowy o pracę, kodeks pracy nie przewiduje wprost żadnego ograniczenia czasowego odnoszonego do przyczyny wypowiedzenia (daty jej wystąpienia, czy dowiedzenia się o niej przez pracodawcę). Czy w związku z tym pracodawca może bez jakichkolwiek ograniczeń powoływać się na przyczynę wypowiedzenia niezależnie od okresu, który upłynął od jej wystąpienia, czy też dowiedzenia się o tej przyczynie przez pracodawcę?

Wspólnik spółki z o.o. a składki ZUS

Czy wspólnik spółki z ograniczoną odpowiedzialnością podlega pracowniczym ubezpieczeniom społecznym? Czy wspólnicy mogą zatrudniać osoby współpracujące?

Dyskryminacja a tzw. "zwykłe" nierówne traktowanie w zatrudnieniu

Zgodnie z art. 11(2) kodeksu pracy, pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków; dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu. Art. 11(3) kodeksu pracy stanowi z kolei, iż jakakolwiek dyskryminacja w zatrudnieniu, bezpośrednia lub pośrednia, w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy - jest niedopuszczalna.

Zwolnienie pracownika z przyczyn organizacyjnych a dyskryminacja

Zgodnie z art. 18(3b) § 1 kodeksu pracy za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu uważa się różnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn dyskryminacyjnych określonych w przepisach kodeksu pracy, którego skutkiem jest w szczególności rozwiązanie stosunku pracy, chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami. Jak wobec tego pracodawca powinien dokonywać rozwiązania umowy o pracę z przyczyn organizacyjnych, w sytuacji gdy następuje likwidacja jednego lub kilku spośród większej liczby jednakowych stanowisk i konieczne jest dokonanie wyboru pracowników do zwolnienia, aby nie naruszyć zasady równego traktowania w zatrudnieniu?

Działania lub zachowania grożące uznaniem za mobbing

Zgodnie z art. 94(3)§2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W orzecznictwie Sądu Najwyższego można znaleźć przykłady takich działań lub zachowań, które w okolicznościach danej sprawy zostały uznane za mobbing. Znajomość tych przykładów jest bez wątpienia pomocna dla pracodawcy w celu ustalenia jakim konkretnie działaniom lub zachowaniom należy zapobiegać, a także dla pracownika w celu dokonania wstępnej przedsądowej oceny, czy miał lub ma miejsce mobbing.

Działania lub zachowania niebędące mobbingiem

Zgodnie z art. 94(3) § 2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. W orzecznictwie Sądu Najwyższego można znaleźć przykłady takich działań lub zachowań, które w okolicznościach danej sprawy nie zostały uznane za mobbing. Znajomość tych przykładów jest bez wątpienia pomocna w szczególności dla pracownika w celu dokonania wstępnej przedsądowej oceny, czy miał lub ma miejsce mobbing, a w związku z tym oceny potencjalnych szans ewentualnych roszczeń dotyczących mobbingu.

Przesłanki mobbingu

Zgodnie z art. 94(3) § 2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Definicja ta wydaje się na pierwszy rzut oka dość skomplikowana, co więc należy wykazać w postępowaniu sądowym, aby sąd uznał, iż doszło do mobbingu?

Mobbing – uporczywość i długotrwałość nękania

Zgodnie z art. 94(3) § 2 kodeksu pracy, mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. Kiedy można więc uznać, iż dane działania lub zachowania były uporczywe i długotrwałe?

Wypowiedzenie klauzuli konkurencyjnej

Możliwość wcześniejszego rozwiązania umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma oczywiście bardzo istotne praktyczne znaczenie dla ochrony interesów gospodarczych pracodawcy oraz interesów ekonomicznych pracownika. Czy i na jakich warunkach można więc wcześniej niż to założono w podpisanej umowie (ustalając okres obowiązywania zakazu konkurencji) rozwiązać umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy? Jedną z możliwych do zastosowania instytucji jest instytucja wypowiedzenia umowy.

Ustanie przyczyn uzasadniających zakaz konkurencji

Zgodnie z art. 101(2) § 2 kodeksu pracy zakaz konkurencji przestaje obowiązywać przed upływem terminu wskazanego w umowie o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy w szczególności w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz. Co to oznacza w praktyce dla pracodawcy i dla pracownika?

Błąd pracodawcy przy wyborze pracownika do objęcia klauzulą konkurencyjną

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Czy w związku z tym pracodawca może skutecznie kwestionować taką umowę i wynikający z niej obowiązek zapłaty odszkodowania pracownikowi twierdząc, iż zawierając umowę był w błędzie w zakresie posiadania przez pracownika dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Dostęp do szczególnie ważnych informacji a klauzula konkurencyjna

Zgodnie z art. 101(2) § 1 kodeksu pracy umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy może być zawarta z pracownikiem mającym dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Kto i co decyduje o tym, czy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji? Czy pracownik może skutecznie kwestionować zakaz konkurencji twierdząc, iż nie posiadał dostępu do szczególnie ważnych informacji?

Zakaz konkurencji w umowach cywilnych o świadczenie usług

Umowa o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy oraz umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, które zawierane są pomiędzy pracodawcą i pracownikiem (zgodnie z definicjami tych pojęć zawartymi odpowiednio w art. 3 i art. 2 kodeksu pracy) uregulowane są przepisami kodeksu pracy. Natomiast zakaz konkurencji w przypadku świadczenia usług na podstawie umów cywilnych o świadczenie usług (art. 750 kodeksu cywilnego), do których stosuje się przepisy kodeksu cywilnego o umowie zlecenia, nie jest uregulowany przepisami kodeksu cywilnego. Ustalenie zakazu konkurencji przez strony takiej umowy cywilnej zarówno na okres jej trwania, jak na okres po jej zakończeniu jest jednak możliwe zgodnie z zasadą swobody umów (art. 353(1) kodeksu cywilnego).

Wysokość odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Sposób obliczania odszkodowania z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy ma bez wątpienia bardzo istotne znaczenie praktyczne zarówno dla byłego pracodawcy zobowiązanego do wypłaty takiego odszkodowania, jak i dla byłego pracownika, który powstrzymuje się od działalności konkurencyjnej po ustaniu stosunku pracy, albowiem różnice w wysokości takiego odszkodowania przy przyjęciu różnych sposobów jego obliczania mogą być bardzo znaczące.

Trzynastka w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego

Trzynastkę należy uwzględnić w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego w wysokości 1/12 kwoty wypłaconej za rok poprzedzający miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy. Jak wypłata trzynastki za ubiegły rok wpływa na podstawę wymiaru wynagrodzenia/zasiłku chorobowego?

Trzynastki za 2014 r. - osoby uprawnione i wysokość świadczenia

Trzynastka to dodatkowe wynagrodzenie roczne wypłacane pracownikom jednostek sektora państwowego. Komu przysługuje prawo do trzynastki za 2014 rok? Jak ustalić wysokość świadczenia?

Dodatek za dyżur medyczny - uchwała SN

Zgodnie z Uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 6 listopada 2014 r. (I PZP 2/14) za pracę w ramach pełnienia dyżuru medycznego dopełniającego czas pracy lekarza do obowiązującej go przeciętnej tygodniowej normy czasu pracy przysługuje jedynie dodatek w wysokości określonej przez odpowiednio stosowane przepisy art. 150 1 § 1-3 k.p.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne dla nauczycieli

Na podstawie art. 48 Karty Nauczyciela, przepisy ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników sfery budżetowej stosuje się również wobec nauczycieli. Trzynastkę otrzymują po spełnieniu określonych warunków.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne za 2013 r.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne tzw. trzynastka obowiązkowo wypłacane jest przez jednostki budżetowe. Termin wypłaty trzynastki to trzy pierwsze miesiące następnego roku kalendarzowego. Jej otrzymanie uzależnione jest od okresu pracy, a wysokość ustala się na podstawie ustawy.

Komu wypłacić trzynastkę za 2012 r.

Komu należy wypłacić trzynastkę za 2012 r.? Katalog osób, które nie muszą spełnić wymogu przepracowania 6 miesięcy, aby otrzymać trzynastą pensję, został rozszerzony o pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich i rodzicielskich.

Jak przyznawać pracownikom trzynastki za 2012 r.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne, tzw. trzynastka, przysługuje, co do zasady, pracownikom jednostek sfery budżetowej i jest nagrodą za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Wysokość trzynastki zależy od długości okresu faktycznie przepracowanego w danym roku. Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 9 lipca 2012 r. do okresu uprawniającego do trzynastki za 2012 r. pracodawcy mogą zaliczyć okres urlopu macierzyńskiego.

REKLAMA