REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Telepraca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Telepraca - ważne zmiany w nowym Kodeksie pracy

Obecnie trwają prace nad nowym Kodeksem pracy, w którym proponowane regulacje dążą do uelastycznienia zasad stosowania telepracy. W szczególności, pracownik w sytuacjach awaryjnych będzie mógł skorzystać z pracy w domu.

Odpowiedzialność pracodawcy za wypadek podczas wykonywania telepracy

Kodeksowa definicja ujmuje telepracę jako pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Należy pamiętać, że mimo swojej specyfiki telepraca w rozumieniu przepisów Kodeksu Pracy jest pracą, lecz poddaną modyfikacji. Dlatego też do wszystkich telepracowników stosuje się przepisy ogólne.

Możliwość świadczenia pracy z domu w nowym Kodeksie pracy

Możliwość świadczenia pracy w formie domowej, ale tylko w nadzwyczajnych okolicznościach - takie rozwiązanie proponuje Komisja Kodyfikacyjna w nowym Kodeksie pracy. Praca z domu ma być 100 procent płatna. Komisja ma czas do lutego 2018 roku przygotować nowy Kodeks pracy.

Zmiany dla pracujących rodziców dzieci niepełnosprawnych

Wydłużenie okresu zasiłku opiekuńczego, możliwość wykonywania pracy w formie telepracy dla rodziców osób niepełnosprawnych - to tylko niektóre z założeń projektu ustawy przygotowanego w MRPiPS.

Podstawowe formy telepracy

W praktyce, pracownik może świadczyć pracę w formie telepracy we własnym domu. Nie jest to jednak jedyna forma telepracy. Doktryna prawa pracy wyróżnia jeszcze 4 podstawowe formy telepracy.

Telepraca w praktyce - kluczowe są odpowiednie technologie

Coraz więcej firm stara się zwiększać produktywność swoich pracowników nie poprzez kontrolę, lecz dając im więcej swobody, zapewniając elastyczne środowisko pracy i możliwość pracy zdalnej (telepracy). Efektywność pracy zdalnej zależy jednak w znaczącym stopniu od stosowanych przez firmę technologii.

Kontrola telepracownika przy użyciu kamer

Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika w miejscu wykonywania pracy. Czy pracodawca może kontrolować telepracownika używając kamer w domu pracownika?

Telepraca - ekwiwalent za używanie własnego sprzętu

Telepracownikowi, który używa własnych urządzeń przy codziennej pracy przysługuje z tego tytułu ekwiwalent pieniężny. Strony mogą w umowie określić zasady wykorzystywania sprzętu będącego własnością telepracownika, który jest niezbędny do wykonywania telepracy.

Telepraca mało popularna w Polsce

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Z danych Eurostatu wynika, że na koniec 2014 roku odsetek osób pracujących w ten sposób wynosił 4,6 proc. W niektórych krajach UE pracę zdalną wykonuje ponad 10 proc. zatrudnionych.

Jakie są wady i zalety pracy zdalnej

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Najbardziej powszechna jest w wolnych zawodach, np. przy tłumaczeniach tekstu, wykonaniu projektu. Praca w tej formie ma swoje plusy i minusy.

Praca w systemie home office

Praca w systemie home office zwana inaczej pracą zdalną, telepracą albo mobilnym stylem pracy jest coraz częściej stosowana przez polskich pracodawców. Przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale i podmiotom zatrudniającym. Jakie są plusy i minusy telepracy?

Praca zdalna - przyszłość pracy biurowej

Wyniki raport marki Leitz "Pracuj mądrze. Pracuj mobilnie" wskazują, że przyszłością pracy biurowej jest praca zdalna. Pracownicy będą mieć elastyczny czas pracy lub będą pracować w niepełnym wymiarze godzin. Ich obowiązki, w większości lub w całości, wykonywane będą poza siedzibą firmy często na zasadach krótkoterminowych kontraktów projektowych. Sprawdź, jakie trendy pozwalają to stwierdzić.

Telepraca bardziej elastyczna - projekt zmian w Kodeksie pracy

Resort pracy stworzył projekt zmian w Kodeksie pracy dotyczący wykonywania pracy w formie telepracy. Proponowane regulacje dążą do uelastycznienia zasad stosowania telepracy. Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Radosławem Mleczko.

Co to jest telepraca

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest jedną z form świadczenia pracy, która zyskuje na popularności ze względu na elektronizację życia. Przepisy dotyczące wykonywania pracy przez telepracowników znalazły swoje miejsce w rozdziale IIb ustawy - Kodeks pracy. Co to jest telepraca?

Praca zdalna - oszczędność dla pracodawcy

Praca zdalna może przynieść pracodawcy oszczędności. W 2015 r. 37% pracowników będzie pracowało właśnie w formie telepracy. Pracodawcy szukający oszczędności powinni rozważyć różne formy inteligentnych rozwiązań.

Dla kogo praca zdalna?

Coraz większą popularność zyskuje praca zdalna. W naszym kraju dopiero 3% zatrudnionych wykonuje pracę w formie telepracy. Ten trend wykazuje jednak tendencję wzrostową. Na czym polega praca zdalna i dla kogo jest dobrym rozwiązaniem?

Ekwiwalent za Internet dla telepracownika

Telepraca jest charakterystyczną formą pracy, dopuszczoną przez Kodeks pracy. Telepracownik może do wykonywania telepracy używać własnego sprzętu. Co z wykorzystywanym łączem internetowym pracownika. Czy pracownik taki może uzyskać od pracodawcy ekwiwalent za Internet?

Podróż służbowa a telepraca

Podróż służbowa stanowi przykład efektywności pracownika poza stałym miejscem wykonywania pracy. Pracownik powinien mieć więc większą swobodę w wyborze miejsca wykonywania pracy. Telepraca powinna zyskiwać na popularności.

Telepraca - popularna forma zatrudnienia

Telepraca to popularna forma zatrudnienia. Została wprowadzona do Kodeksu pracy w 2007 roku i już cieszy się dużą popularnością. Czym charakteryzuje się telepraca? Jakie prawa i obowiązki wiążą się z tą stosunkowo nową formą zatrudnienia?

Granty na telepracę

Projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewiduje nową formę wsparcia. Nowelizacja wprowadza granty na telepracę. Czym są granty i kto może się o nie starać?

Telepraca a praca nakładcza

Telepraca jest uregulowaną w Kodeksie pracy szczególną formą zatrudnienia, funkcjonującą stosunkowo od niedawna. Praca nakładcza zaś, uregulowana została poza Kodeksem. Jakie są różnice pomiędzy telepracą a pracą nakładczą?

Obowiązki telepracownika i pracodawcy związane z pracą w formie telepracy

Telepraca, inaczej nazywana pracą zdalną, jest specyficzną formą zatrudnienia, uregulowaną w kodeksie pracy. Polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy. Jakie obowiązki, mając na uwadze specyfikę tejże formy pracy, ciążą na telepracowniku i pracodawcy?

Opodatkowanie ekwiwalentu za media i Internet wypłacanego telepracownikowi

Jedną z form współpracy jest zatrudnienie pracownika w ramach telepracy. Z uwagi na jej specyfikę pracodawca ma m. in obowiązek dostarczenia telepracownikowi sprzętu niezbędnego do pracy. Strony mogą również umówić się na wykorzystywanie przez pracownika sprzętu stanowiącego jego własność. Pracodawca wypłaca mu wówczas stosowny ekwiwalent.

Praca zdalna – zatrudnienie w formie telepracy

Praca zdalna polega na wykonywaniu pracy poza zakładem pracy (np. w domu). Telepraca została uregulowana w Kodeksie pracy jako specyficzna forma zatrudnienia pozwalająca na godzenie życia zawodowego z prywatnym, co ma przyczynić się do zwiększenia zatrudnienia.

Ogólne zasady wprowadzania telepracy

Pracodawca, który chce zatrudnić telepracownika, powinien wcześniej przygotować odpowiednie przepisy wewnątrzzakładowe. Należy do nich zaliczyć m.in. regulamin telepracy, który powinien określać np. sposób kontaktowania się pracodawcy z pracownikiem.

Telepraca a koszty zatrudnienia

Świadczenie usług w formie telepracy wiąże się z określonymi kosztami, które pracodawca musi ponieść w związku z tym, że zatrudnia pracownika. Jednak korzystanie z tej formy zatrudnienia oznacza również oszczędności, wynikają one np. z braku konieczności wyposażenia stanowiska pracy.

Czy od kwoty ekwiwalentu za użytkowanie własnego sprzętu przez telepracownika należy opłacić składki i podatek

Jednemu z naszych pracowników, na jego wniosek, planujemy zmienić warunki pracy na telepracę. Będzie on pracował w domu korzystając ze swojego komputera i własnego specjalistycznego oprogramowania, używając do tego Internetu. Miesięczne koszty abonamentu internetowego wynoszą 100 zł. Chcielibyśmy ustalić mu ekwiwalent z tytułu eksploatacji własnego sprzętu na rzecz pracodawcy oraz co miesiąc zwracać mu połowę kosztów abonamentu za stałe łącze internetowe. Czy od kwoty ekwiwalentu oraz zwrotu połowy opłaty za abonament należy odprowadzić składki na ubezpieczenia oraz podatek?

Telepracownik - jakie są korzyści z jego zatrudnienia

Z definicji stosunku pracy wynika, że praca jest świadczona pod nadzorem (kierownictwem) pracodawcy.  Pogląd, zakładający, że praca może być efektywnie wykonywana tylko w miejscu pracy rozumianym jako siedziba pracodawcy, co umożliwia stałe kontrolowanie pracownika, jest cały czas aktualny w przeważającej części świadomości pracodawców.

Jakie korzyści dla pracodawców wynikają z zatrudniania telepracowników

Telepraca polega na wykonywaniu pracy regularnie poza zakładem pracy, a jej efekty są przekazywane pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zatrudnianie telepracowników jest zazwyczaj dla pracodawcy korzystne i znacznie przewyższa początkowe nakłady, jakie zatrudniający ponosi na tę formę pracy. Zatem, aby ograniczyć koszty działalności firmy, zamiast redukować zatrudnienie, może warto pomyśleć o oszczędnościach, jakie daje telepraca.

Jakie korzyści można zyskać zatrudniając telepracownika

Telepraca jest formą świadczenia pracy, którą można stosować do różnych grup zatrudnionych. Strony stosunku pracy, które zdecydują się na taką formę świadczenia pracy, mogą sporo zaoszczędzić. Pracodawca np. na czynszu za powierzchnię biurową, a pracownik na kosztach dojazdu do pracy.

Jak zatrudnić telepracownika

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, powinien określić zasady wykonywania pracy w tej formie. Reguły te powinny się znaleźć w regulaminie telepracy lub w porozumieniu zawartym ze związkami zawodowymi.

Elastyczne formy zatrudnienia

Umowa o pracę na czas nieokreślony może w pewnych przypadkach nie odpowiadać wymaganiom pracodawców, którzy borykają się z problemami organizacyjnymi, płynnością zleceń czy obniżoną potrzebą produktywności. Może ona także być zbyt kosztowna, dlatego coraz częściej firmy korzystają z elastycznych form zatrudnienia.

Telepracownikiem można zostać także w trakcie zatrudnienia

Wykonywanie przez pracownika pracy w formie telepracy może nastąpić zarówno przy zawierani umowy o pracę, jaki i już w trakcie zatrudnienia.

Korzyści z zatrudnienia telepracowników w firmie

Jestem menedżerem w firmie informatycznej i zastanawiam się nad zatrudnieniem pracowników zdalnych. Nie wiem jednak, czy jest to korzystne rozwiązanie dla mojej firmy i dozwolone w przypadku wszystkich rodzajów działalności gospodarczych. Na co zwrócić uwagę, rekrutując pracowników i jakie warunki należy spełnić, by móc zatrudniać w ten sposób?

Telepraca sposobem na kryzys

Pracodawcy w dobie kryzysu zastanawiają się jak racjonalnie obniżyć koszty funkcjonowania swoich firm. Czy zatrudnianie pracowników w formie telepracy jest korzystne dla pracodawcy? Jakie skutki zatrudnienia jako telepracownika stoją po stronie zatrudnianego?

Zarządzanie kapitałem ludzkim w trudnych warunkach rynkowych

Spowolnienie gospodarcze skłoniło przedsiębiorstwa do weryfikacji prowadzonej polityki zarządzania kapitałem ludzkim. Aż 88 proc. firm, które KPMG objęło badaniem, zadeklarowało, że doprowadziło zarówno do krótkoterminowych dostosowań związanych z redukcją kosztów, jak i tych długoterminowych ukierunkowanych na podnoszenie efektywności i potencjału pracowników.

Jak można rozpocząć telepracę

Pracownik może stać się telepracownikiem albo przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Nie jest możliwe powierzenie wykonywania pracy w formie telepracy na podstawie wypowiedzenia zmieniającego.

Dlaczego pracodawcy nie chcą zatrudniać telepracowników

Przepisy o telepracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy przed czterema laty. Mimo upływu czasu pracodawcy rzadko korzystają z tej formy zatrudnienia. Przyczyną tego są stereotypy o zagrożeniach związanych z telepracą.

Jedno biurko, kilka firm. Coworking sposobem na pracę zdalną

Coraz częściej zdalnie pracują graficy, trenerzy, dziennikarze, PR-owcy, konsultanci i handlowcy. Ta forma pracy ma jednak jedną, istotną wadę. Jest nią, paradoksalnie, największa zaleta telepracy, czyli praca w domu. Na dłuższą metę życie zawodowe wymieszane z prywatnym, brak kolegów i koleżanek z biura czy spędzanie całego dnia w jednym miejscu, potrafią skutecznie obniżyć motywację i wydajność. Zza oceanu przywędrował jednak pewien trend: coworking. Warto mu się bliżej przyjrzeć i zastanowić się, czy jest w stanie rozwiązać wiele problemów napotykanych podczas zatrudniania pracowników zdalnych.

O czym warto pamiętać zatrudniając telepracownika

Telepraca jest pracowniczą formą zatrudnienia. Oznacza to, że telepracownikowi, który świadczy pracę na odległość, przysługują takie same prawa jak pracownikom zatrudnionym na stałe w zakładzie pracy.

Czy pracownik może pracować częściowo w ramach zwykłej umowy o pracę, a częściowo jako telepracownik

Plusy i minusy pracy na odległość. Czy korzystają Państwo z telepracy w swojej firmie?

Telepraca - zasady zatrudniania

Kodeks pracy nie określa, jakie rodzaje pracy mogą być wykonywane w formie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?

Obowiązujące przepisy prawne nie pozwalają na rozpowszechnienie telepracy

Kodeks pracy nakłada na pracodawców zatrudniających telepracowników liczne obowiązki. Zdaniem Pracodawców RP takie rozwiązanie z pewnością nie przyczynia się do rozwoju elastycznych form zatrudnienia oraz zmniejszenia kosztów po stronie przedsiębiorcy.

Czy zatrudnienie telepracownika jest korzystne dla pracodawcy?

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Pracownik wykonujący taką pracę i przekazujący jej wyniki pracodawcy jest telepracownikiem.

Elastyczne formy zatrudnienia nie dla kobiet

Jaki wpływ ma pracodawca na sposób pracy telepracownika?

Dla menedżerów przyzwyczajonych do tego że w każdej chwili widzą i kontrolują wszystkich swoich podwładnych, telepracownik to niepokojąca odmiana. Jaki wpływ ma zatem pracodawca i jego przedstawiciel na telepracownika i system jego pracy?

Work-sharing i job-sharing – innowacja w zatrudnianiu

W literaturze prawa pracy postuluje się ustawowe uregulowanie instytucji work-sharingu i job-sharingu. Niewątpliwie regulacja taka byłaby pomocna, choć osiągnięcie celów ww. instytucji jest obecnie możliwe również na podstawie obowiązujących przepisów.

Telepraca - nietypowe uzgodnienia z pracodawcą

Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu telepracownika

Jednym ze sposobów obniżenia kosztów zatrudnienia przez pracodawców jest możliwość stosowania telepracy. Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawca ma mniejsze obowiązki w zakresie bhp niż w przypadku zwykłych pracowników. Nie musi bowiem zapewniać pracownikom odpowiednich pomieszczeń pracy. Jednak zatrudnianie telepracowników wiąże się dla pracodawcy z licznymi obowiązkami.

REKLAMA