REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jest światełko nadziei dla przedsiębiorców. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zajęła się pytaniem RPO: czy do stażu pracy wlicza się działalność gospodarcza i umowy cywilnoprawne? Ogromna ilość przedsiębiorców czy samozatrudnionych w Polsce wykonujących pracę np. na podstawie umowy zlecenia czy o dzieło od wielu lat postuluje o wliczanie do stażu pracy - warunkującego uprawnienia pracownicze - okresów działalności gospodarczej oraz pracy świadczonej na podstawie umów cywilnoprawnych.
Czy do stażu pracy wlicza się działalność gospodarcza i umowy cywilnoprawne? Wielu samozatrudnionych czy wykonujących pracę np. na podstawie umowy zlecenia czy o dzieło od wielu, wielu lat postuluje o wliczanie do stażu pracy - warunkującego uprawnienia pracownicze - okresów działalności gospodarczej oraz pracy świadczonej na podstawie umów cywilnoprawnych. Czy Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zajmie się tym ważnym zagadnieniem a ustawodawca ureguluje odpowiednie przepisy. Póki do do Minister zwrócił się w tej sprawie RPO. Trzeba wiedzieć, że po raz pierwszy RPO wystąpił do resortu w tej sprawie 23 lutego 2010 r. Sprawa nie jest więc rozwiązana od 13 lat!
Liczba osób, które zdecydowały się na wyjazd do pracy za granicą przy wsparciu agencji zatrudnienia wyniosła w 2022 r. ponad 164 tysiące – takie dane podało Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Oznacza to wzrost o ponad 12 tysięcy w stosunku rok do roku. Czy kończący się rok przyniesie kolejne wzrosty i jak wygląda perspektywa na 2024? W dużej mierze zależy to od inflacji i sytuacji gospodarczej w kraju.
Polacy nie chcą już przyjeżdżać do pracy w Norwegii. Norweska pensja (wypłacana jest w koronach) po przeliczeniu na euro lub złotówki 10 lat temu była wyższa o 50 proc - zauważa norweski nadawca publiczny NRK, powołując się na agencję zatrudnienia Adecco.
Zakładowy staż pracy. Co to jest? Jak się go oblicza? Czy wpływa na okres wypowiedzenia?
Polacy coraz bardziej są skłonni szukać sposobu na ratowanie swoich finansów, pracując za granicą. 55 proc. ankietowanych, którzy wzięli udział w badaniu agencji zatrudnienia Trenkwalder, zadeklarowało chęć wyjazdu do pracy za granicą.
Chcemy zróżnicować wysokość odprawy emerytalno-rentowej ze względu na staż pracy pracowników w naszym zakładzie. Pracownicy ze stażem pracy do 3 lat otrzymają odprawę w wysokości wynikającej z przepisów Kodeksu pracy (1-miesięczną). W przypadku gdy ich staż jest dłuższy, ale nie przekracza 7 lat - 2-miesięczną, a zatrudnieni powyżej 7 lat - 3-miesięczną. Czy nasze postępowanie będzie prawidłowe? Czy wprowadzając takie różnicowanie odprawy, nie naruszamy zasady równego traktowania pracowników?
Marek Z. objął po rodzicach gospdoarstwo rolne, a następnie prowadził je przez 10 lat. Po tym czasie został zatrudniony w sklepie z maszynami rolniczymi, na podstawie umowy o pracę. Zrezygnował z upraw zboża, bo aktualnie się to nie opłaca. Jest okres urlopowy, Marek Z. zastanawia się do ilu dni urlopu ma prawo i jakie są zasady wliczania okresów pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym do pracowniczego stażu pracy? Czy okres pracy w gospodarstwie rolnym wlicza się do stażu pracy od którego zależy wymiar urlopu wypoczynkowego?
Emerytura za pracę za granicą - wielu zastanawia się czy świadczenie należy się w związku z pracą w kilku krajach. Najczęstsze wątpliwości to: Ile trzeba pracować za granicą żeby dostać emeryturę z zagranicy? Czy ZUS dowie się o pracy za granicą? Czy można mieć dwie emerytury w Polsce i za granicą? W jakiej wysokości będzie emerytura zagraniczna?
Nowelizacja Kodeksu pracy, która weszła w życie 26 kwietnia nałożyła na pracodawcę nowe obowiązki informacyjne związane z wysłaniem pracownika do pracy za granicą. O czym pracodawca musi poinformować pracownika?
Zaszły zmiany w KP co do delegowania pracowników do pracy na obszarze państwa niebędącego członkiem UE. Pracodawca ma nowe obowiązki informacyjne co do warunków zatrudnienia za granicą. Poniżej szczegóły.
Zaszły zmiany w KP co do delegowania pracowników do pracy na obszarze państwa niebędącego członkiem UE. Pracodawca ma nowe obowiązki informacyjne co do warunków zatrudnienia za granicą. Poniżej szczegóły.
Jakie zmiany zajdą w zakresie delegowania do pracy na obszarze państwa niebędącego członkiem UE? Czy pracodawca ma powiadomić pracownika o warunkach zatrudnienia? W jaki sposób należy powiadomić praocwnika o warunkach pracy za granicą? Jakie zmiany zajdą w KP?
REKLAMA