REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

śmierć pracownika, Choroby zawodowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Komu należy się zaległe wynagrodzenie zmarłego pracownika?

Śmierć pracownika jest jednym z trzech przypadków ściśle wskazanych w Kodeksie Pracy kiedy mówimy o wygaśnięciu umowy o pracę. Pozostałe dwa przypadki to śmierć pracodawcy oraz upływ trzymiesięcznej nieobecności pracownika z powodu tymczasowego aresztowania.

Prawa majątkowe ze stosunku pracy po śmierci pracownika. Jak rozliczyć się z rodziną zmarłego?

Skutkiem śmierci pracownika jest wygaśnięcie stosunku pracy. Pracodawca ma obowiązek rozliczenia się z praw majątkowych ze stosunku pracy zmarłego. Jak należy to zrobić?

Prawie 3 miliony ludzi umiera z powodu wypadków i chorób związanych z pracą

Międzynarodowa Organizacja Pracy szacuje prawie 3 miliony ludzi umiera z powodu wypadków i chorób związanych z pracą, a aż 395 milionów pracowników na całym świecie odniosło obrażenia przy pracy, które nie są śmiertelne. Choroby zawodowe, które najczęściej powodują śmierć pracowników to: choroby układu krążenia; nowotwory złośliwe oraz choroby układu oddechowego.

Śmierć pracownika - odprawa

W dniu 1 listopada przypada Uroczystość Wszystkich Świętych a 2 listopada tzw. Zaduszki czyli Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych. Pomimo smutku i wspomnień warto mieć świadomość prawną i pamiętać, że w związku ze śmiercią członka rodziny, który był pracownikiem - przysługuje odprawa pośmiertna.

Stres w pracy. Przyczyny, objawy, skutki

Stres w miejscu pracy występuje wtedy, kiedy osoby pracujące – pracownicy i pracodawcy – odczuwają dyskomfort psychiczny dot. warunków i/lub wymagań pracy w sytuacji, w której w danym momencie warunki i wymagania te przekraczają ich możliwości.

Choroby parazawodowe kręgosłupa. Na co choruje kręgosłup pracownika biurowego?

Choroby parazawodowe kręgosłupa – jak zadbać o kręgosłup w pracy? Przewlekły ból pleców, strzykanie, mrowienie kończyn – to kilka z wielu sygnałów, jakie wysyła kręgosłup. Szczególnie narażeni na przypadłości kręgosłupa są pracownicy biurowi. Na jakie choroby kręgosłupa cierpią pracownicy biurowi? Czy za chorobę parazawodową przysługuje odszkodowanie? 

Kto jest uprawniony do świadczenia rehabilitacyjnego po zmarłym pracowniku

Nasz pracownik zmarł w trakcie pobierania świadczenia rehabilitacyjnego. Nie doczekał wypłaty tego świadczenia za marzec 2023 r., której termin przypada ostatniego dnia tego miesiąca. Komu powinniśmy wypłacić świadczenie rehabilitacyjne?

Nowe świadczenia pieniężne dla rodzin po śmierci mundurowych

Do jakich świadczeń ma prawo rodzina po śmierci zmarłych funkcjonariuszy czy żołnierzy? Sejm pracuje nad nową ustawą, która rozszerza zakres uprawnień rodzin po zmarłych funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Zasiłek pogrzebowy - kiedy przysługuje?

Kiedy przysługuje zasiłek pogrzebowy?

Co oznacza wygaśnięcie stosunku pracy i kiedy ma miejsce?

Czy każdy może rozwiązać umowę i w jaki sposób powinien to zrobić? Jakie są sposoby rozwiązania umowy? Czy rozwiązanie umowy jest tym samym co wygaśniecie stosunku pracy?

Wypłata spadkobiercom trzynastki i świadczenia urlopowego

Czy spadkobiercom zmarłego pracownika należy się wypłata trzynastki i świadczenia urlopowego?

Wypłata wynagrodzenia za pracę po ustaniu zatrudnienia

Wypłata wynagrodzenia za pracę po ustaniu zatrudnienia to obwiązek pracodawcy. Kiedy wypłaca się ekwiwalent za urlop, odprawę i odszkodowanie? Co w przypadku śmierci pracownika lub pracodawcy?

Co wyróżnia Compensę spośród innych instytucji finansowych?

Instytucje finansowe PPK posiadają wspólne cechy, takie jak wymóg kapitałowy, doświadczenie i zarządzanie funduszami zdefiniowanej daty. Są nimi fundusze inwestycyjne i emerytalne. Wyjątek stanowi Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group. Co wyróżnia Compensę spośród innych instytucji finansowych?

Jak należy rozliczyć prawa majątkowe ze stosunku pracy zmarłego pracownika?

10 czerwca 2020 r. zmarł pracownik, który pracował u nas 11 lat. Do praw majątkowych po nim uprawniona jest małżonka oraz jedno dziecko w wieku 13 lat. Należną im kwotę po zmarłym pracowniku stanowi wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca, dodatek stażowy 15% wynagrodzenia oraz ekwiwalent za urlop wypoczynkowy, łącznie jest to 9465,80 zł. Pracownik miał potrącenia komornicze niealimentacyjne, z których zostało jeszcze do spłaty 1700 zł. Jak rozliczyć prawa majątkowe po zmarłym? Czy należy dokonać potrącenia? - pyta Czytelniczka z Otwocka.

Przyczyny wygaśnięcia umowy o pracę

Wygaśnięcie umowy o pracę może zajść jedynie w określonych przepisami prawa przypadkach. Wówczas następuje ono z mocy prawa i niepotrzebne są dodatkowe oświadczenia woli. W jakich sytuacjach dochodzi do wygaśnięcia umowy o pracę?

Rozliczenie podatkowe w związku ze śmiercią pracownika, zleceniobiorcy i wykonawcy

Śmierć pracownika, zleceniobiorcy lub wykonawcy umowy oznacza wygaśnięcie umów. Na podmiotach zatrudniających spoczywają liczne obowiązki, takie jak rozliczenie przychodów z pozostałych po osobie zmarłej praw majątkowych czy obowiązek sporządzenia informacji PIT-11.

Dla kogo i na jakich zasadach ustalany jest dodatek wyrównawczy

Przepisy regulują obowiązek wypłaty dodatku wyrównawczego w kilku sytuacjach, m.in. w przypadku przeniesienia na inne stanowisko w związku z ciążą, wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową. Jak obliczyć i wypłacić dodatek wyrównawczy?

Urlop dla poratowania zdrowia a urlop wypoczynkowy

Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 30 czerwca 2016 r. orzekł, że nauczyciel, który przebywał na urlopie dla poratowania zdrowia i nie wykorzystał przysługującego mu urlopu wypoczynkowego, powinien mieć prawo do jego wykorzystania również w późniejszym terminie. Czy w związku z tym przewidywane są zmiany?

Obowiązki pracodawcy w związku ze śmiercią pracownika

Śmierć pracownika zawsze stanowi przyczynę wygaśnięcia stosunku pracy. Jednocześnie wywołuje po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Pracodawca, zależnie od woli zaangażowania czy wdrożonej w tym zakresie polityki postępowania, może także podejmować zadania, których celem jest wsparcie rodziny zmarłego.

Śmierć pracownika - obowiązki pracodawcy

Z dniem śmierci pracownika wygasa jego stosunek pracy. W związku z tym pracodawca ma obowiązek sporządzić świadectwo pracy i wydać je na wniosek członka rodziny.

Choroba zawodowa pracownika a obowiązki pracodawcy

W przypadku stwierdzenia u pracownika obja­wów choroby zawodowej, pracodawca powinien go przenieść do innej pracy, w której nie występu­je narażenie na działanie czynników szkodliwych wywołujących te objawy. Jakie jeszcze inne obowiązki spoczywają na pracodawcy w przypadku rozpoznania u pracownika choroby zawodowej?

Komu przysługuje odprawa pośmiertna

Odprawa pośmiertna jest świadczeniem wypłacanym najbliższym członkom rodziny zmarłego pracownika. Prawo do otrzymania odprawy pośmiertnej przysługuje na mocy przepisów Kodeksu pracy. Członkowie rodziny muszą spełnić pewne warunki, aby być uprawnionym do otrzymania odprawy pośmiertnej po zmarłym. Jakie?

Śmierć pracownika - obowiązki pracodawcy

Śmierć pracownika wiąże się z powstaniem licznych obowiązków po stronie pracodawcy. Wygaśnięcie stosunku pracy rodzi konieczność rozliczenia się z należności przysługujących pracownikowi do dnia śmierci. W określonych przypadkach pracodawca wypłaca także odprawę pośmiertną. Kto otrzyma należne świadczenia? O jakie dokumenty i inne formalności musi zadbać pracodawca?

Narażenie techników radioterapii na promieniowanie jonizujące

W ocenie MZ narażenie techników radioterapii na promieniowanie jonizujące jest niewielkie, a ich wynagrodzenie nie odbiega od poziomu zarobków innych techników medycznych.

Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy - 28 kwietnia

Dzień Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Pracy przypada na 28 kwietnia każdego roku. W Polsce obchodzony jest od 2004 r. Inicjatywa ta obchodzona jest w ponad 70 krajach jako Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Wypadków przy Pracy oraz Chorób Zawodowych.

Jak ustalić wysokość stopy procentowej składki wypadkowej

Sposób ustalenia wysokości stopy procentowej zależy od liczby osób zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego. Jak samodzielnie ustalić wysokość stopy procentowej składki wypadkowej?

Odprawa po zmarłym pracowniku

Po zmarłym pracowniku małżonkowi i dzieciom, także przyjętym na utrzymanie i wychowanie, przysługuje odprawa pośmiertna. Co to znaczy, że odprawa przysługuje w przypadku śmierci w czasie trwania stosunku pracy? W jakiej wysokości przysługuje uprawnionym?

Zasiłek pogrzebowy także dla pracodawcy

Zasiłek pogrzebowy przysługuje osobie, która zapłaciła za organizację pogrzebu. Osoba ta nie musi być spokrewniona ze zmarłym. O zasiłek pogrzebowy starać się może m.in. pracodawca.

Naliczanie i ewidencja wynagrodzenia chorobowego pracowników

Wynagrodzenie chorobowe przysługuje pracownikowi w wymiarze 33 dni w roku. Podstawą wymiary wynagrodzenia chorobowego jest przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacane za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc choroby.

Podstawy przyznania zasiłku pogrzebowego

Zasiłek pogrzebowy przysługuje członkom rodziny w razie śmierci osoby objętej ubezpieczeniem społecznym. Podstawą ubiegania się o zasiłek pogrzebowy jest złożenie oświadczenia wraz z wymaganymi dokumentami do właściwego oddziału ZUS.

Świadczenia z ZUS dla rodziny pracownika, który zmarł wskutek wypadku przy pracy

Jeżeli w czasie wykonywania czynności zawodowych pracownik umrze, jego rodzina ma prawo ubiegać się o świadczenia z ZUS. Uprawnieni członkowie rodziny mogą w pierwszej kolejności uzyskać zasiłek pogrzebowy. Gdy śmierć pracownika nastąpiła wskutek wypadku przy pracy, rodzina ma możliwość uzyskania jednorazowego odszkodowania oraz wypadkowej renty rodzinnej.

Choroba zawodowa

Choroba zawodowa to choroba, która spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia, występujących w środowisku pracy lub powstała w związku ze sposobem wykonywania pracy.

Choroby zawodowe

Choroba zawodowa to choroba zawarta w wykazie chorób zawodowych znajdującym się w załączniku do rozporządzenia w sprawie chorób zawodowych. Musi być spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub wywołana sposobem wykonywania pracy.

Kiedy przysługuje jednorazowe odszkodowanie z ZUS

Jednorazowe odszkodowanie z ZUS przysługuje pracownikowi z tytułu uszczerbku na zdrowiu, który w skutek wypadku przy pracy doznał stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu oraz rodzinie pracownika z tytułu śmierci pracownika, który zmarł wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej. wypłata odszkodowania zależy od decyzji ZUS-u.

Zasiłek wyrównawczy

Zasiłek wyrównawczy jest jednym ze świadczeń wypłacanych z ubezpieczenia chorobowego. Komu i w jakich sytuacjach przysługuje prawo do zasiłku wyrównawczego?

Odprawa pośmiertna

Odprawa pośmiertna przy spełnieniu określonych warunków wypłacana jest przez pracodawcę rodzinie zmarłego pracownika. Z dniem śmierci pracownika wygasa bowiem stosunek pracy.

Dziedziczenie wynagrodzenia po zmarłym pracowniku organizacji

Wynagrodzenie jest zobowiązaniem pracodawcy, które jako zobowiązanie prawne wynikające ze stosunku pracy, nie wygasa w przypadku śmierci pracownika, mimo iż jego śmierć powoduje automatyczne wygaśnięcie stosunku pracy. Świadczenia ze stosunku pracy zaś, w tym prawo do wynagrodzenia, może podlegać dziedziczeniu na podstawie przepisów kodeksu pracy, jak również kodeksu cywilnego.

Utrata zdolności do pracy a wypowiedzenie umowy

Utrata zdolności do pracy przez pracownika na danym stanowisku pracy niesie za sobą określone konsekwencje. W sytuacji tej należy zwrócić szczególną uwagę na osoby objęte ochrona przedemerytalną.

Choroby zawodowe - wykaz

Choroba zawodowa to choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych, jeżeli została spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy. Wykaz chorób zawodowych znajduje się w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie chorób zawodowych.

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu doznania stałego lub długotrwałego uszczerbku na zdrowiu przysługuje pracownikowi w następstwie wypadku przy pracy bądź choroby zawodowej. Otrzymuje je sam ubezpieczony lub uprawniony członek rodziny. Ile wynosi kwota odszkodowania?

Na jakich zasadach dziedziczone jest wynagrodzenie

W przypadku śmierci pracownika pracodawca ma obowiązek wypłaty wynagrodzenia pracownika m.in. osobom uprawnionym do renty rodzinnej po zmarłym. Gdy jednak nie ma osób uprawnionych, to niewypłacone wynagrodzenie wchodzi do masy spadkowej.

Czy wypłata odprawy pośmiertnej jest obowiązkowa

Pracodawca, którego pracownik zmarł, musi wypłacić rodzinie odprawę. W pewnych sytuacjach pracodawca może uwolnić się od tego obowiązku. Stanie się tak np. w sytuacji, gdy pracodawca ubezpieczy pracownika na wypadek śmierci.

Jakie czynności pracodawca powinien podjąć w razie otrzymania decyzji stwierdzającej chorobę zawodową pracownika

Pracownica była niezdolna do pracy w okresie od 4 lipca do 3 września 2012 r. i z tego tytułu otrzymała za 33 dni wynagrodzenie chorobowe oraz zasiłek chorobowy za pozostały okres niezdolności do pracy. Świadczenia chorobowe zostały wypłacone w wysokości 80% podstawy wymiaru. 30 listopada br. do naszego zakładu wpłynęła decyzja Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego stwierdzającego u pracownicy chorobę zawodową, a pracownica dostarczyła zaświadczenie lekarskie stwierdzające, że powyższy okres niezdolności do pracy miał związek z chorobą zawodową. Jak prawidłowo postąpić w powyższej sytuacji?

Kiedy rodzice zmarłego pracownika mają prawo do odprawy pośmiertnej

Zmarł nasz pracownik. Był kawalerem, mieszkał sam, nie miał dzieci. Rodzice pracownika domagają się od nas wypłaty odprawy pośmiertnej. Czy mają do niej prawo?

Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy

Poszkodowanemu w wypadku przy pracy należy się jednorazowe odszkodowanie z tego tytułu. Kiedy jednorazowe odszkodowanie za wypadek przy pracy zostanie przyznane ubezpieczonemu pracownikowi?

Zapobieganie chorobom zawodowym przez pracodawcę

Pracodawca musi zapobiegać powstawaniu chorób zawodowych. Choroba zawodowa, jest to choroba wymieniona w wykazie chorób zawodowych, o ile została spowodowana działaniem szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy lub wywołał ją sposób wykonywania pracy.

Dokumentowanie chorób zawodowych - nowe zasady

Pracodawca, który powziął podejrzenie wystąpienia choroby zawodowej u zatrudnianego pracownika, ma obowiązek niezwłocznie zgłosić podejrzenie takiej choroby. Takiego zgłoszenia może również dokonać sam pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, a także lekarz, który podczas wykonywania badań powziął podejrzenie choroby zawodowej u pracownika.

Konsekwencje zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej

Były pracownik poinformował nas, że zgłosił do Państwowej Inspekcji Sanitarnej podejrzenie choroby zawodowej. Jakie dla zakładu mogą być skutki zgłoszenia?

Wylew a przyczyna wypadku przy pracy

W trakcie wykonywania pracy pracownik poczuł się źle. Podjęto czynności związane z udzieleniem pierwszej pomocy przedmedycznej i wezwano pogotowie. Po badaniach przeprowadzonych w oddziale intensywnej terapii okazało się, że pracownik doznał wylewu. Ustalono, że:pracownik wykonywał normalne obowiązki związane z wykonywaniem pracy na zajmowanym stanowisku,lekarz medycyny pracy nie stwierdził przeciwwskazań do zatrudnienia na zajmowanym stanowisku pracy,z zakresu czynności wykonywanych w dniu wypadku, nie wynikała potrzeba przenoszenia ciężarów o masie większej niż dopuszczonej przepisami dotyczącymi ręcznych prac transportowych.Czy w takiej sytuacji zdarzenie można uznać za wypadek przy pracy, a jeżeli tak, to jak ustalić przyczynę zewnętrzną?

Nowe zasady dokumentowania chorób zawodowych

1 sierpnia 2012 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące chorób zawodowych. Doprecyzowany został krąg instytucji odpowiedzialnych za rozpoznawanie chorób zawodowych i wydawanie orzeczeń w tej sprawie. Pozostałe zmiany mają na celu uaktualnienie oraz ujednolicenie terminologii zawartej w dotychczas obowiązujących załącznikach do rozporządzenia w sprawie sposobu dokumentowania chorób zawodowych i skutków tych chorób.

REKLAMA